סוד ההצטיינות של הגדוד הרואה ואינו נראה

בשקט בשקט, מתחת לאף, הצליחו לוחמי גדוד האיסוף הקרבי 869 להשיג מספר יתרונות משמעותיים בשטח. לאחר שזכו באות הערכה מאלוף פיקוד הצפון על פעילותם יוצאת הדופן לאורך הפעילות המבצעית האחרונה, דיברנו עם אלו שהובילו כמה מהפעולות הכירורגיות באירועי "בין המצרים" וניסינו להבין מה עומד מאחורי הצלחת ה"שחפים" של פיקוד הצפון

29.11.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

"זה היה ממש ביום הראשון של החפיפה שלי בתפקיד", משחזר קצין האג"ם של גדוד 869, רס"ן אופיר אברם, את היום בו שיגר ארגון הטרור חיזבאללה שלושה טילי נ"ט לעבר יישוב אביבים, ובכך נפתחו אירועי 'בין המצרים'. "לפני שהגעתי לכאן, הכינו אותי לעצימות פחות נפיצה ממה שהתרגלתי אליה בעזה, ופתאום מצאתי את עצמי בלב לבו של מה שיכול היה בקלות להיות התחלה של מלחמה".

אלו היו ימים אינטנסיביים במיוחד בגזרה הצפונית - ברגע אחד השקט היחסי הופר, הגזרה התחממה, וסימני השאלה בנוגע להמשך מילאו את האוויר.

"הרגעים בהם הכול יוצא מאיזון, אלו בדיוק הרגעים שלנו כגדוד איסוף להטות את הכף לטובתנו", מכריז רס"ן אברם, "התפקיד שלנו הוא להיות העיניים של הלוחמים בשטח מתוך הבנה שכל פרט מידע, אפילו הקטן ביותר, יכול להביא לנו יתרון".

את אחד ההישגים הצליח הגדוד להשיג זמן קצר לפני הירי שבוצע אל עבר הזאב-בולנס על קו הגבול. "מהרגע הראשון ידענו שהמטרה היא לאתר את חוליות הנ"ט שירתה לכיוונו", מספר הרס"ן, "בעזרת תצפיות וכוחות שהיו פזורים בשטח הצלחנו לזהות מהיכן בוצע הירי ובזאת לשנות לחלוטין את תמונת המצב בפיקוד כולו - כך ידעו להכווין את האש ולסיים את האירוע".

ניתוח מוקפד של תצפיות, שת"פ הדוק בין העורף לחזית, פעולות חוצות גבול ושימוש מדויק באמצעי איסוף משוכללים באותו אירוע, הם אלה שזיכו את לוחמי גדוד 869 באות הערכה ממפקד פיקוד הצפון, יחד עם ארבעה גדודים מצטיינים נוספים.

הנימוק המרכזי להענקת האות לגדוד היה תפקודו במהלך אירועי "בין המצרים", בהם היה ערוך להתפתחויות, הביא רעיונות יצירתיים ותחבולתיים כדי למנוע מהאויב את יתרון ההפתעה, וסיים את האירוע בצורה שהשאירה אחריו לקחים חיוביים להמשך.

"אין לי ספק שאם לא היינו שם - 'בין המצרים' היה נגמר אחרת", מצהיר קצין האג"ם, "האויב לא מסוגל לתפוס את היכולות שיש לגדוד שלנו, והמידע שהוא מחזיק. בגלל זה לרוב הפעולות שלנו נשארות בצללים. אנחנו כוח מיוחד מאוד שמסוגל לתת תמונת מצב עדכנית מכל מקום שהוא בגזרה ובכל רגע".

כמי שהעביר חלק נכבד משירותו בגזרה הדרומית, רס"ן אברם יכול להעיד מקרוב על ההבדלים בין הגזרות, ועל המשמעות שעומדת מאחורי איסוף איכותי בצפון: "איסוף בגזרה הצפונית הוא הרבה יותר מתוחכם, כי האויב שאנחנו מתמודדים איתו הרבה יותר מבוסס וחזק מהחמאס והשטח גדול יותר".

ובהחלט, אין זה פלא שלוחמי האיסוף מכונים ה"רואים ואינם נראים", בכל פעילות מבצעית הם ימצאו היכן שיידרשו - מתחת לקרקע, מוסווים, או ממעוף הציפור. מנטרים את פעולות האויב ומשיגים מודיעין מבלי להיחשף לרגע.

"העבודה שלנו בהסלמה רק הוכיחה למה אנחנו מסוגלים בזמן אמת", אומר בחיוך רס"ן אברם, "פעלנו בצורה מהירה וקטלנית ואני לא יכול להיות גאה יותר על קבלת ההצטיינות. אבל אנחנו ממש לא שאננים, והאות הזה רק דוחף אותנו לעבוד קשה יותר ולהגיע רחוק יותר כדי שגם במערכה הבאה - נהיה צעד אחד לפני האויב".