גדוד 405 מסכם קו היסטורי בגזרת החרמון

מצד אחד סוריה, מהצד השני לבנון, ובאמצע - לוחמי גדוד 405, התותחנים הראשונים שתפסו קו בחרמון. אז איך מתמודדים עם תנאי השטח בהר הגבוה במדינה? ומה עושים כדי להבטיח את שלומם של אלפי תיירים? שוחחנו עם מפקד הגדוד שסיפר לנו על תפיסת קו - בגובה 2,814 מטרים

03.12.19
עמית מלמד, מערכת אתר צה"ל

השמירה על גבול סוריה היא משימה לא פשוטה. גזרת החרמון, אחד הסמלים הבולטים של ישראל, מציבה את הלוחמים בפני אתגרים מורכבים הן מבחינה ביטחונית וטופוגרפית, ומחייבת אותם לעבודה לצד אזרחים, והגנה על גבול שונה בתכלית מגבולות אחרים בארץ. בחצי השנה האחרונה, גדוד 405, התמודד בהצלחה עם האתגרים הללו, והפך לגדוד התותחנים הראשון שתפס קו בגזרה.

"הגענו לאזור אחרי אימון ברמת הגולן", מספר סא"ל אביב נוף, מפקד הגדוד: "הוא הכין אותנו ספציפית לסוג התעסוקה המבצעית בחרמון - לתצפיות, להליכה בשטח הררי, ולהגנה על מוצבים קטנים וייחודיים לגזרה".

מאחר ואף גדוד תותחנים לא עשה זאת לפניהם, הם לא יכלו להסתמך על ניסיון קודם, ולמדו הכול בעצמם, מהבסיס. "הכרנו את השטח, עברנו אימוני כושר קרבי, יצאנו לפעילויות יזומות ולמדנו מההתנסויות שלנו", מפרט סא"ל נוף, "בעזרת חניכה של החטיבה המרחבית 474, השתפרנו משבוע לשבוע".

בגלל אופי השטח ההררי, העשייה המבצעית עשויה להיות מורכבת. כדי להתמודד עם האתגר, יצאו התותחנים לפעילויות רגליות ורכובות, ועשו תצפיות ושמירות. "הפגנו נוכחות בנקודות שקשה להגיע אליהן".

אך הסיטואציה הייחודית דווקא גרמה למוטיבציה של הכוחות לעלות. "זה דרש מאיתנו להיות ערניים כפליים ולהישאר חדים לאורך זמן. הלוחמים הבינו את האחריות הגדולה שיש להם בידיים".

הגדוד היה אמון גם על שמירת ביטחון התיירים שהגיעו לבלות בחרמון: "עשינו את עבודתנו והם יכלו לבוא לטייל ולהנות, וכשראו אותנו הרגישו ביטחון. אפשרנו להם להמשיך לנהל אורח חיים תקין".

מעבר לכל אלו, התמודדו התותחנים גם עם סיכול פיגוע הרחפנים האיראני וירי הרקטות מסוריה. "המשימה שלנו באירועים האלה, כמו בכל סיטואציה, הייתה להגן על החרמון", מסביר סא"ל נוף, "היינו בכוננות, וזה גרם ללוחמים להבין על מה הם שומרים. היה להם המון רצון להמשיך ולעשות מה שיידרש".

עבודת התותחנים באירועים הביטחוניים על הגבול הייתה חשובה ומאתגרת, ומיותר לציין כי על פעולותיהם בתקופה אי אפשר להרחיב במילים. כדי לשמור על מוטיבציה במהלך הקו המתוח, בשעות המעטות בהן ללוחמי הגדוד ניתנה הזדמנות לנוח, הם קיימו ערבי מורשת, למדו על ההיסטוריה של האזור, עשו פק"לי קפה (איך אפשר שלא), ונהנו מהנוף היפה שנשקף מההר.

"לתותחנים יש יתרון גדול בגזרה - הם מהווים כוח ארטילרי שזמין לכל מצב ויכול לתת מענה מיידי באש במקרה של התקפה", מדגיש סא"ל נוף, "הקרבה, איתנות, שליחות ומקצועיות הביאו אותנו להצלחה במשימת ההגנה על החרמון, המהווה סמל למדינה".

"אני גאה מאוד בכל מי שמשרת בגדוד", הוא מסכם, "אלו אנשים שלוקחים את המשימה בצורה הכי רצינית שיש, וכל אחד מהם מצטיין בתפקידו כדי שנוכל להצטיין כמערכת".