הצצה לעולם החמ"לים התת-קרקעיים בפיקוד הצפון

כפתור אדום גדול, בור אפלולי ותאורה מהבהבת - בסצנה הבאה כנראה שלא תיתקלו בחדרי המלחמה של פיקוד הצפון, אך תמצאו בו את החיילים שמתפעלים כל אירוע בזמן אמת. חמ"לי המבצעים, הרפואה והלוגיסטיקה פועלים מול כל אתגר בזירה הצפונית ומבטיחים כי גם לאיום של המחר - יהיה מענה בהתאם

10.10.19
עמית מלמד, מערכת אתר צה"ל

בסיס פיקוד הצפון נראה שקט ממבט ראשוני. הדשא הירוק והתצפית לנוף הפסטורלי של צפת משרים אווירה רגועה, אך מתחת לפני השטח, פשוטו כמשמעו, הדברים מתנהלים אחרת. כשיורדים לבור של פיקוד הצפון, מגלים חדרי מלחמה בעלי ייעודים שונים, שעובדים במרץ ועוברים בין רגע משגרה לחירום.

מפקדת המבצעים - ממב"ץ

חמ"ל המבצעים מתכלל את כל האירועים שקורים בגזרה הצפונית - החל מזיהוי של אדם מתקרב לגבול, דרך שריפה ועד פיגוע פח"ע. הסמב"ציות מקבלות דיווח, ומתפעלות את האירוע עד שהוא נגמר. הן מיידעות את הגורמים הרלוונטיים ששולחים כוחות מתאימים לטיפול במקרה.

"האירוע לא היה זז אם לא היינו עושים את התפקיד שלנו", מעידה סגן עדן אליגור, מפקדת החמ"ל, "אם היה פיגוע ולא היה מי שעדכן את הגורמים, אף אחד לא היה מטפל בסיטואציה או באנשים שצריכים פינוי. אנחנו מתווכים בין מי שצריך עזרה לאלו שיעזרו לו ומונעים אירועים שעלולים להתפתח".

המעבר משגרה לחירום עלול לקרות תוך דקות אחדות: "אנחנו מתעסקים עם סיטואציות נפיצות. בשנייה זה יכול להפוך מסתם זיהוי של בן אדם מתקרב - למלחמה, כי הוא עלול לירות. כל דבר קטן יכול להתפתח לדבר יותר משמעותי".

במתכונת חירום, עבודת החמ"ל הופכת למהירה, מיידית ואינטנסיבית יותר. "הסמב"ציות מקבלות את המידע הרבה לפני כולם כי הן החמ"ל המרכזי שמתכלל את הכל. הן צריכות להיות חדות בנושאים הרלוונטיים לאירוע ולהאיר את עיני המפקדים מרמת קצינת החמ"ל ועד לאלוף", מפרטת סגן אליגור, "הן מצילות חיים באותו הרגע".

"בחירום אנחנו פותחות חמ"ל גדול עם כוחות מתוגברים שכוללים נציגי אגפים שמעבירים לפי הצורך לחמ"ל שלהם ונותנים את החלק שלהם בתפעול האירוע", מוסיפה סגן אליגור, "זה מזרז תהליכים ומאפשר שכולם יכירו הכל בקלות".

גם בכוננות המוגברת שהייתה לאחרונה בגזרה הצפונית ובירי הנ"ט לכיוון אביבים, לקח חמ"ל הממב"ץ חלק מרכזי: "היה תגבור של כוחות מילואים ועבדנו בטירוף. אנחנו מגבשים תמונת מצב באופן שוטף אבל אלה הרגעים שהיא הכי קריטית ואם היא לא תהיה סופר מדויקת ונכונה עד הפרט האחרון - ההחלטות שיתקבלו יהיו אחרות וישפיעו על המצב. יש לנו המון אחריות".

"זה בסוף המשמעות של החמ"ל - הרגעים האלה", מסכמת סגן אליגור, "לרוב אין לנו פידבק מיידי שמעיד על זה שהצלחנו, תמונת המצב מתעדכנת כל הזמן, אבל עצם העובדה שהאירוע נגמר כמו שהוא נגמר - זה נתן לנו סיפוק והראה לנו שהעבודה שלנו השתלמה. ידענו שיש לנו חלק בזה".

חמ"ל הרפואה

חמ"ל הרפואה מתמקד באירועים בעלי אופי רפואי בגזרת פיקוד הצפון. גם כאן הסמב"ציות אחראיות להעביר את הדיווחים לגורמים הרלוונטיים ולהמשיך לטפל באירוע עד שהוא מסתיים ומתקבל מענה מספק.

"הבנות בחמ"ל מתפעלות אירועים רפואיים מתאונות בהן נפצעים אזרחים או חיילים ועד פינוי פצועים מוסק", מסבירה מפקדת החמ"ל, סג"ם גל אליאס, "הן אוספות פרטים ונדרשות גם להעביר את המידע לבתי החולים אליהם מפנים את הפצועים".

בעוד בשגרה מאיישת את החמ"ל סמב"צית אחת למשמרת, בחירום החמ"ל מלא: ״מעבר לחיילים הסדירים, מאיישים את החמ"ל בעלי תפקידים שיושבים בתאים ואחראיים על יצירת הקשר עם החמ"לים האחרים בבור.

"הסיסמה שלנו בחמ"ל היא ''נלחמות על חיי אדם'", משתפת סג"ם אליאס. "כי ברגע שהן מקבלות דיווח אם הן לא מעבירות אותו במהירות וביעילות האירוע לא יטופל כרצוי. פעמים רבות הן צריכות לתאם גורמים שונים בשביל שיטפלו בפצועים, לכן העבודה המהירה שלהן היא קריטית, ברמת חיים או מוות".

חמ"ל הלוגיסטיקה

בשגרה, חמ"ל הלוגיסטיקה מתעסק בעיקר בהכנה לחירום - מכין תוכניות עבור יחידות לוגיסטיות בפיקוד ובונה את האימונים של פלוגות הסיוע המנהלתי. מעבר לכך, הוא מרכז בעיות לוגיסטיות מבצעיות שדורשות טיפול ומחזיר פתרונות ממשיים.

"אנחנו כותבים תוכניות ודואגים שבזמן הצורך יהיה מענה לוגיסטי מספק ליחידות בשטח ולחייל בקצה", מסבירה רס"ן חגית אלון, קצינת אג"ם לוגיסטיקה של הפיקוד, "זה כולל מזון, תחמושת, דלק, שינוע רכבים ועוד. אנחנו מתכננים צעד אחד קדימה כדי לתת לכוחות מרווח נשימה שיאפשר להם להתרכז במשימה ולא לתת ללוגיסטיקה להוות שיקול".

בחירום, החמ"ל מוציא את התוכניות לפועל, ומטפל בפערים לפי הצורך, בעזרת כוחות מתוגברים. "באירועים האחרונים בגזרה, החמ"ל עבד בפעילות מלאה", מספרת רס"ן אלון, "החיילים הרגישו מה קורה בזמן מתוח יותר והבינו את חשיבות העבודה שלהם. לרוב הם רק מתכוננים לחירום, והפעם הם חוו אותו באמת".

"הבור הוא מקום מסווג ושמור ובחירום עבודת הפיקוד מתרכזת בו. החמ"לים נמצאים בו באופן תמידי, כדי שיוכלו לעשות את המעבר משגרה לחירום בזמן הקצר ביותר", מסכמת רס"ן אלון, "הם הלב הפועם שלו, נמצאים על המשמר ומוכנים לכל".