הכירו את המרכז ששומר על האש בוערת כל השנה

אי שם בבסיס פיקוד הצפון, יושבים אנשי מודיעין, חיל האוויר וזרוע היבשה. בתיאום שיא, דיוק והבנה, הם מחליטים יחד מה המטרות הבאות שיש לתקוף בעת הצורך בגזרה, ומה גם הדרך היעילה והבטוחה ביותר לעשות זאת. יצאנו ללמוד על שיתוף הפעולה המיוחד שנקרא "מרכז האש הפיקודי", אשר פעל גם בזמן המתיחות הביטחונית ששררה בזירה בתקופה האחרונה

11.05.19
עמית מלמד, מערכת אתר צה"ל

עד לפני מספר שנים, מי שהחליט אילו מטרות יש לתקוף בגזרת פיקוד הצפון וכיצד, היה גורם אחד בלבד - מפקד התותחנים הפיקודי. יחד עם זאת, בפיקוד הבינו כי התחום מכיל הרבה יותר מאשר רק תותחנות, וכך הוקם לו מרכז האש הפיקודי (מר"ש), שמביא לידי ביטוי יכולות מודיעין, תקיפה קרקעית ותקיפה אווירית.

"הגיעו למסקנה שיש צורך בגוף שיידע להתמודד עם כמות מטרות גדולה, בספיקה גדולה, בהתאם לכמות וליכולות המודיעין", מסביר רס"ן ג', רמ"ד אש במרכז. "מיזוג חיל האוויר והמודיעין לגוף משולב עם האש מעלה את אפקטיביות התקיפות, והתוצאות מראות שדרוג יכולות משמעותי".

אז איך זה עובד? "אנחנו לוקחים את המידע המודיעיני, מעבדים אותו למטרות מדויקות, ועל פי תמונת המצב של האויב, מחליטים אילו מהן לתקוף", מפרט רס"ן ג'. "לאחר מכן, אנחנו מעבירים את המידע לחיל האוויר או לגופי התקיפה הקרקעית, שמתאימים את סוג האמל"ח למטרה".

המרכז מחולק לשלושה ענפים - סיוע, אש יבשתית והתקפה, ותחתיהם מספר מדורים המתמחים כל אחד בנושא אחר. יש מדור נפרד לכל אויב, שאנשיו חוקרים, לומדים ובנים תוכניות אש להתמודדות הספציפית מולו, לצד מדורים אחרים העוסקים בפיקוד ושליטה או בתמרון של אוגדה.

רס"ן ג' מעיד כי אחד האתגרים המרכזיים במר"ש הוא לשמור על שיתוף פעולה בין החילות השונים: "בעבר לא דיברנו אותה השפה והיה קשה להבין אחד את השני, ולכן התאמנו את המבנה הארגוני של המודיעין והאש. כך יוצא שאיש המודיעין חוקר את מה שאני תוקף. מעבר לכך, במר"ש אנחנו יושבים יחד - אנשי המודיעין, האש והאוויר, מה שמאפשר שיח פורה ויצירת יחסים בין-אישיים, ומכאן גם חיבור והבנה טובה יותר".

את המתיחות בגזרת הצפון, ששיאה נרשם עם ירי הנ"ט של חיזבאללה לעבר מושב אביבים לפני כתשעה כחודשים, הרגישו גם במרכז האש. אנשי המר"ש העלו כוננות ובתגבור כוחות היו מוכנים לתפעל כל סיטואציה שעלולה להגיע. את התגובה לירי, המר"ש של פיקוד הצפון הוריד לביצוע על ידי מרכז האש של אוגדת הגליל - כלי טיס שיגר טיל לעבר חוליית חיזבאללה ותותחים שיגרו פגזים למרחב.

"לחיילים במרכז האש יש השפעה חזקה, לעיתים אפילו יותר מקצינים", מעיד רס"ן ג', "לכן חשוב שיבואו בראש גדול, עם הרבה תושייה, יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה. הם צריכים לקחת משימה מקצה לקצה, ולדחוף קדימה, כדי להשלים אותה למרות הקשיים והאתגרים".

"התהליך שנעשה בשנים האחרונות מרשים מאוד, ולא דומה לשום דבר בצבא", הוא מסכם. "לקחת ארגון שהוקם לפני שלוש שנים, לאייש אותו באנשים אינטליגנטים ומביני עניין, ולהגיע לכמות המטרות ולהספקי התקיפה האלה - זה ממש לא דבר של מה בכך".