המתחם הנטוש בן ה-80 הפך לבי"ח מציל חיים - בתוך 10 ימים

מי מכם שהתעסק פעם בשיפוץ הבית שלו, יודע שזה עסק לא פשוט - תכנונים מקדימים, הריסת קירות ובנייתם, צביעה וסיוד, הם רק חלק מהדברים שלוקחים זמן רב וגורמים לכאבי ראש לא מעטים. בפיקוד הצפון הצליחו להתגבר על המכשולים, והסבו מרפאה חצי נטושה לבית חולים ייעודי לקליטת חולי קורונה - בלא יותר מעשרה ימים. הצצה לפרויקט שפרץ את גבולות הזמן

12.04.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

ברגע שנדרש, פיקוד הצפון כבר היה ערוך ומוכן למשימה - הסבת בית החולים 10 ״מרפ״א צפון״, מבנה מתקופת המנדט הבריטי שמשמש בשגרה כמרפאת מומחים וממוקם בחיפה, לבית חולים ייעודי לקליטת חולי קורונה.

וכך, ב-27 במרץ, מדור תכנון שפועל תחת מרחב הבינוי של פיקוד הצפון, והוביל את השיפוץ מבחינה הנדסית, החל את עבודתו. מפקד המרחב, סא"ל מועין חניפס, מספר על תהליך הבנייה: "המשימה ניתנה על ידי קצין הלוגיסטיקה הפיקודי, לסגן מפקד אלמ"ר 5002 (אגד לוגיסטי מרחבי), סא"ל מאיר אזולאי, שתכלל אותה על כל רובדיה. התחלנו מהר מאוד לתכנן ולעבוד, וסיימנו את השיפוץ ב-6 באפריל. המשימה הייתה מאתגרת - להגיע לתוצר באיכות גבוהה מאוד, וגם לעמוד בלוח הזמנים הצפוף".

"עבדנו בבית החולים על ארבעה מתחמים", מתאר סא"ל חניפס, "הראשון היה מתחם מחלימים וחולים קלים, מבנה בגודל של כ-800 מ"ר, המכיל 184 מיטות לחולי קורונה במצב קל. המבנה היה נטוש זמן רב, לכן חידשנו אותו והתאמנו אותו לחוקים ולתקנות של היום. הכשרנו מתחם נוסף, כך שייתן מענה ל-166 חולים במצב בינוני, ו-16 חולים הזקוקים לטיפול נמרץ. המתחם השלישי היה לצוות, בו יוכלו לישון ולהתקלח, והרביעי הפך לחמ"ל אבטחה ושליטה".

הצוות העיקרי, שביצע את פעולות הבינוי בפועל, הורכב מחיילים, קצינים ונגדים מבא"פ אליקים. "למעשה, התחלנו מאפס - דאגנו לסטנדרטים גבוהים בכל חדר. זה כלל עבודות בינוי, משימות הקשורות באמצעים לוגיסטיים, הבאת ציוד, שדרוג מלא של החדרים, ואפילו ניקיון ושטיפה", מספר סגן מפקד הבא"פ, רס"ן נדב דהן.

"הבא"פ נמצא בחזית העשייה במיזם האדיר הזה, וגם מפקד הבא"פ לקח בו חלק. כשאתה מרים את מיטת האשפוז ומבין שיתכן מאוד שבעוד שבוע ישכב עליה מטופל, אתה עושה הכול עם הרבה מוטיבציה", משחזר רס"ן דהן בהתרגשות. "תחושת השליחות מאוד חזקה, הצוות מצא את עצמו מבצע משימות כמו שטיפה וניקוי של אבק, העמסת מזרונים ומיטות, בניית מיטות קומתיים, הקמת מתחמים סטריליים, וכל מה שצריך מבחינה לוגיסטית, על מנת שבית החולים יתפקד בצורה הטובה ביותר".

סא"ל חניפס מספר שתחילת העבודה כללה תכנון זריז עם כל המהנדסים הראשיים של המרחב, שאף גלש לתוך הלילה. "הכנו את התכנון ולמחרת כבר התחלנו לעבוד. עלו המון שאלות בדרך, והעובדה שמהנדסי הפרויקט כל הזמן נכחו במתחם, איפשרה לפתור כל בעיה במהירות. כמובן שכל יחידת הבינוי נרתמה למיזם, ועבדנו בשיתוף פעולה מלא".

"זה היה ממש כמו מאבק נגד הזמן. חלק מהעבודה נעשתה בסיוע של קבלנים אזרחיים, ובגלל שהמשק האזרחי ברובו סגור, היה מאתגר למצוא ספקים שעדיין עובדים", מפרט סא"ל חניפס כשנשאל על האתגרים, "פרויקט בסדר גודל שכזה, היה יכול לקחת גם שמונה חודשים. הבנו שנצטרך לעבוד בכוח אדם מתוגבר, במשמרות רחבות ובשישי שבת, ובאמת עבדנו מסביב לשעון. אני הייתי שם כל יום עד 12 בלילה".

"הכול היה מחושב עד לרמת הדקה והשנייה. אם היום בלילה הצבעי לא צובע, מחר בשמונה בבוקר מתקין החלונות לא יכול לעבוד", מדגיש מפקד מרחב הבינוי. "הכנו גאנט ביצוע וטבלת עובדים מפורטות, כדי להגיע לתוצאה המדויקת ביותר".

בנוסף, השיפוץ לא יהיה יוצא לפועל ללא הירתמות מרפ״א צפון לעניין. אנשי הצוות הרפואי והלוגיסטי של מרפאת המומחים עבדו גם הם מסביב לשעון, הכל במטרה שהבסיס הקיים יהפוך לבית החולים של ממש. החל בהיערכות לקליטת חולים, דרך מתן ייעוץ רפואי ועזרה בניהול האופרציה הלוגיסטית - לא היה ניתן לפספס את מפקדי וחיילי המקום בפעולה 24/7.מפקדת מרפאת פילון (המר"ג), רס"ן קטי בורלק, אחות מוסכמת, מספרת על התהליך מהזווית הרפואית: "הגענו למקום, למדנו מה דורש טיפול בחולי קורונה, ווידאנו שהמקום עומד בסטנדרטים של בית חולים אזרחי. בזכות צוות בינוי ותקשוב של הפיקוד - תוך עשרה ימים, הוקם בית החולים שעומד בתקנים של משרד הבריאות".

לדבריה, בית החולים מצויד במכשור חדשני, טיפול תרופתי, וציוד רפואי בסיסי. "הכול כבר הגיע לכאן, ואנחנו מוכנים לקלוט את המטופל הראשון. המקום יהיה מאויש 24 שעות ביממה, ויתופעל על ידי צוותים רפואיים, כאשר בראש כל צוות עומד אח או אחות בכירים".

מערכות התקשוב בבית החולים גם תפסו נפח בהקמתו, ובהפיכתו ליעיל בקליטת חולים. "ביצענו הקמה של כל המערכות שהופעלו במתחם - חמ"לים מתקדמים, מערכות תקשוב מקוונות ואף מערכות ייעודיות לניטור מצב רפואי", מספר רס"ב יבגני קוגן, ראש תחום מפקדות בגדוד התקשוב הפיקודי 371.

"כל זה קורה בצל חג הפסח, באווירת חג שונה, ואני חושב שזה הזמן להגיד לעם ישראל שצה"ל הוא צבא חזק, נחוש, יוזם והחלטי, שיבצע בצורה הטובה ביותר כל משימה שתוטל עליו", מסכם סגן מפקד הבא"פ, "יש על מי לסמוך גם בימים כאלה. אנחנו מקווים ומתפללים שבית החולים לא ייכנס לשימוש - שהמיטות יישארו מיותמות, שהארוניות יישארו ריקות, ושכל מה שדאגנו לו בזמן האחרון אפילו לא יופעל".