כך נראית הסדרה המסכמת הקשה ביותר בצה"ל

 300 ק"מ, מצאלים ועד החרמון, בשלושה שבועות בלבד - שבסופם מקבלים לוחמי סיירת גולני את הסיכה הנחשקת והופכים ל״נמרים״ באופן רשמי. שמענו את כל הפרטים על מסכם המסלול הארוך ביותר בצה"ל, וקיבלנו מבט מקרוב על הלוחמים החדשים, שאחרי המסע הזה בטוח - שום דבר כבר לא יפתיע אותם 

13.07.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

אם תשאלו כל לוחם לעתיד בסיירת גולני, הוא יסכים כנראה להודות שהדבר שהוא הכי מצפה לו, אך גם הכי חושש ממנו, הוא הסדרה המסכמת בסיום מסלול ההכשרה המאתגר, שאורך שנה ושלושה חודשים. 

"הסדרה המסכמת אורכת שלושה שבועות מאוד קשים פיזית ומנטלית, ומסמלת את סיום המסלול", פותח מפקד בית הספר של היחידה, רס״ן תומר גרינברג, "אנחנו באים לתרגל שלוש תוכניות אופרטיביות. השבועיים הראשונים מתמקדים בלחימה בלבנון, והאחרון מדמה לחימה בעזה, כשהכול תחת עומס גדול".


 

כחלק משלושת השבועות, הלוחמים סוגרים שבתות בשטח, והולכים במסעות קרוב ל-300 ק"מ. "זה האימון המסכם הארוך ביותר בצה"ל, וכולל תרגילים רטובים ודימוי אויב בכל רחבי הארץ״, אומר רס״ן גרינברג.  

השבוע הראשון מתחיל על חוף הים בנווה ים ומסתיים באליקים, והוא כולל טיפוס על רכס הכרמל, ודימוי לחימה כפרית בשטח בדלית אל כרמל. השבוע הבא מתחיל ב״שטח 100״ ומסתיים בהר מירון - הכול ברגל. 

"זו עלייה קשה מאוד", מתאר מפקד בית הספר, "הם נלחמים שם במקומות שמדמים מרחבים כפריים, ואז מוקפצים לרמת הגולן - מטפסים את הרמה, מתרגלים בה, וכשנדמה שנגמר - הם מוקפצים בלילה לתרגיל רטוב".

לאחריו, ממשיכים לשבוע האחרון בסדרה שנפתח בבסיס צאלים, נגמר בהר החרמון, ומדמה כולו לחימה בעזה. כמובן שגם במהלך טיפוס ההר הצפוני הלוחמים מופתעים שוב, כשאבא של עוז מנדלוביץ' ז"ל, לוחם בסיירת שנפל במבצע ״צוק איתן״, הצטרף אליהם. 

״הם חשבו שהם בסוף, כי זו מעין מסורת בסיירת", מחייך רס"ן גרינברג, "אבל אחרי טקס קטן ישר הקפצנו אותם בהפתעה לתרגיל המסכם והאחרון". 

"במהלך המסע הראינו להם קטע מסרט על הסיירת, בו נאמר שהסיירת זו יחידה שתמיד מוכיחה לך שיש עוד לפניך. החיילים חוו את האמירה הזו  - כשבכל פעם שהייתה להם תקווה שהסדרה הסתיימה והם בסיירת באופן רשמי, התקלנו אותם כמו שמצופה מלוחמים אמיתיים", הוא משתף. 

לדבריו, הסדרה שמה דגש על ביטוי ותרגול של כל היכולות שהחיילים למדו וצברו במהלך המסלול, תוך כדי הטלת לחץ מנטלי ופיזי, אי ודאות, דימוי פצועים ולילות לבנים: "זו סיירת גולני, והיחידה הזו דוחפת את האנשים שלה לקצה גבול היכולת - כמובן בגבול הוראות הבטיחות. זו החותמת הסופית לכך שהם כשירים למלחמה וראויים לענוד את סיכת הלוחם".

"הם יעשו הכול כדי להיות לוחמים בסיירת למרות שזה דורש המון", מתגאה המפקד, ״זה המסכם הכי קשה בצבא גם מבחינת דימוי האויב, אנחנו נכנסים לפרטים הקטנים ביותר - מתייעצים עם פסיכולוגים, ובעזרתם מדמים אויב ושדה קרב גם בהיבט המנטלי. למשל, היה תרגיל בו הצבנו בכוונה הרבה פצועים, כדי לחקות מצב בו צוות חוטף מכה, ולומד איך להתאושש במהירות למרות הקושי".

"בתור לוחם, אתה מרגיש שעשית את הבלתי אפשרי - מסתכל אחורה ולא מאמין שעברת את כל זה", מסכם רס״ן גרינברג, "המסכם האחרון היה מעולה. הלוחמים עמדו בהישגים שהצבתי במקצועיות והפגינו רוח לחימה גבוהה - ועכשיו הם צריכים להוכיח את עצמם מול האויב האמיתי".