״מאחורי הקלעים״ של שנה בגזרה הצפונית - מעיני קצינת מודיעין

כבר בשבוע הראשון שלה בתפקיד היא הובילה חמ"ל מודיעיני ב'בין המצרים', ורגע לפני השבוע האחרון שלה התמודדה עם הגברת כוננות בגזרה הצפונית. ישבנו לשיחה עם ס' הקמ"ן של חטמ"ר 769, ושמענו על האתגרים שחוותה והלקחים שהפיקה בשנה האחרונה - בזירה בה כל פיסת מודיעין היא קריטית בזמן אמת

06.09.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל | 06.09.2020

כשסגן ע' נכנסה לפני כשנה לתפקידה החדש כס' קמ"ן בחטיבה הצפונית 769, הגובלת בלבנון, היא לא חשבה שתתחיל אותו באירוע מבצעי משמעותי כמו זה שהתרחש ב-1 בספטמבר, ושתצטרך ללמוד את הגזרה על כל רבדיה - תוך כדי שהיא מובילה חמ"ל מודיעיני בתקופה מתוחה.   

"פתחתי את התפקיד שלי ב'בין המצרים', בו התבצע ירי של חיזבאללה לאיזור אביבים - וזה היה בשביל השפשוף", היא מספרת בחצי חיוך.  כמי שמתגוררת בצפון, ואף הגיעה לחטמ"ר הישר מאוגדה 210, האזור ממש לא זר לה, אך האינטנסיביות שחוותה באירוע הראשון שלה כמובילת החמ"ל, בכל זאת הפתיעה אותה: "הגעתי ל-769 אחרי תפקיד מבצעי בגזרת סוריה, אז החמ"ל הרגיש לי די טבעי, אבל אני לחלוטין זוכרת את הטירוף בחטיבה בזמן הזה".

"הירי לאביבים היה חריג", היא מסבירה, "יש בגזרה הזו המון היערכות ומוכנות, אבל זו הייתה הפעם הראשונה מזה הרבה זמן שהיה בה אירוע מסדר גדול כזה". 

 

אותו אירוע מדובר, כך לדבריה, הוביל ל'ניעור' חשוב בחטיבה, והשפיע גם על תפעול האירועים הבאים: "ההתנהלות של החמ"ל המודיעיני בזמן ולפני סיכול ניסיון החדירה להר דב בסוף יולי האחרון, היא נגזרת של הלקחים שהפקנו מהירי לאביבים ועיבוד של המודיעין משם".

"אני לגמרי יכולה לומר שליוויתי את כל תהליך הלמידה מאז", היא משתפת בגאווה, "הדברים החיוביים שאירעו אז הפכו למעין תורה שבעל פה, והפחות חיוביים - הובאו למצב של שיפור מיידי". 

"הכוננות המבצעית הבאה תפסה אותנו הרבה יותר מוכנים", מצהירה סגן ע', "החטיבה נכנסה אליה בצורה מאוד אחרת - כאנשי צבא וקצינים שכבר חוו אירוע דומה, ויודעים לקחת את הפקודה - ולהפוך אותה לפרקטיקה". 

 

"באותו יום", חוזרת סגן ע' כחודשיים אחורה ומשחזרת את האירוע, "הדופק של כולנו היה על 180. בסוף יצאנו מזה מאוד מחוזקים, ניהלנו את הסיטואציה כמו שצריך".

סיכול ניסיון החדירה, היא מציינת, היה אירוע שבו המידע המודיעיני הגיע מלמטה למעלה: "אסור לשכוח שתצפיתנית היא זו שזיהתה את החוליה, והובילה להגעת הלוחמים לנקודה המדויקת. הכוח המבצעי בקצה - הוא זה שהיה המחולל באירוע הזה".

"מה שהיה הכי מאתגר בתפקיד, זה היכולת לקחת את מה שאת יודעת מהמודיעין, ולהצליח להצליב אותו עם הזיהוי של התצפיתנית", היא משתפת ומיד מפשטת: "המטרה היא לספק למפקד בשטח את התמונה השלמה. תפקידנו הוא לראות את תמונת המצב, להסיק מסקנות, ולייעץ לקמ"ן בעקבותיהן: מה הלאה? האם הכוח צריך לעשות x או y?" 

 

אחרי שנה כס' קמ"ן בצפון, סגן ע' משתפת אותי במורכבות הגזרה המיוחדת, וגם ביתרונות שהפיקה מהשירות כאן: "הזירה הזו מאוד מגוונת - גם בגלל המובלעות והיישובים הישראליים שמאוד קרובים לגדר, אבל גם בגלל שיש בה הכול - עמק, הר ורכס, וגבולות עם מדינות אויב. למדתי כל כך הרבה, בעיקר על קבלת החלטות בטווחי זמן מאוד קצרים, ועל חשיבה בהתאם לאתגרים שניצבים מולי".

לקראת סיום השיחה, ורגע לפני שהיא נפרדת מהצפון וממשיכה לתפקיד המודיעיני הבא שלה בפיקוד הדרום, היא חוזרת אחורה ושמה לב לקשר המיוחד בין ימיה הראשונים בחטיבה 769 לאחרונים: "בהתחלה לא רציתי להגיע לתפקיד, והיום אני מרגישה שהוא מאוד פיתח אותי - אין ספק שאני סוגרת מעגל, לאור העובדה שפתחתי באירוע מבצעי ואני סוגרת באחד".