בתחרות הזו בישלו את המנות הכי יצירתיות בצה"ל

מסושי ועד חלות וקינוחים מושחתים - את כל אלה ועוד אפשר היה למצוא בתחרות הבישול החגיגית שהתקיימה באוגדה 210. צוות השופטים כלל בכירים מענף המזון, ואת השפית רחלי קדוש, יוצאת 'מאסטר שף'. שמענו מהם על האירוע, על הפרסים ועל החשיבות של אוכל טעים בצה"ל - לא נשקר, יצאנו רעבים

20.07.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

כשאתם חושבים על פריטי מזון צה"ליים, אולי לא עולה בדעתכם שאפשר להכין איתם אוכל מגוון ויצירתי. אנחנו ממליצים לכם לחשוב שוב, לקרוא את הכתבה ולשוחח עם חבריכם שמשרתים בצוותי המטבח באוגדה 210. בשבוע שעבר הצוותים השתתפו בתחרות בישול, וגילו מה באמת ניתן לבשל במטבח הצבאי. 

"אנחנו כל הזמן חושבים איך לשפר את האוכל שמוגש ללוחמים במוצבים ולחיילים במפקדה, ולפני כחודש וחצי עלתה המחשבה לקיים תחרות", פותח רס"ן אליאור כהן, קצין האספקה באוגדה, "חילקנו את צוותי המטבח בכל האוגדה לשני בתים. בית אחד הורכב מצוותי גדודי התע"ם, והשני מצוותי יחידות האוגדה - מפקדת האוגדה, מפקדת החטיבה, גדוד האיסוף וצוות "שף צעיר" - שפים במוצבי הקצה שהוכשרו כטבחים צה"ליים עוד כשהיו מלש"בים. במשך שלושה ימים עברנו בין כל המוצבים וטעמנו את המאכלים שהם בישלו".

צוות השופטים כלל את ראש תחום ביקורת התזונה והחניכה הקולינרית בחיל הלוגיסטיקה, רנ"ג ניר דמארי, רמ"ד מזון בפיקוד, ע"צ שמואל וקנין, ואת השפית רחלי קדוש שהשתתפה בתכנית "מאסטר שף".

המנות דורגו לפי מקצועיות, יצירתיות ורמת האוכל. לצד זאת, השופטים התבססו על חוות הדעת של הלוחמים במוצב באמצעות שאלונים. "כמובן שצוותי המטבח עורבבו בין המוצבים, בכדי שהמשוב שניתן על הארוחה יהיה ניטרלי", מציין רס"ן כהן.

המצרכים בהם השתמשו הטבחים היו צה"ליים בלבד, ופרט להגבלה הזו, ניתנה להם יד חופשית. "הם קיבלו מאיתנו תקציב כשבוע לפני התחרות, והחליטו אילו מוצרים הם מזמינים ומה הם יבשלו", הוא מסביר, "הספקנו גם לראות את ההתנהלות במטבח לפני שהאוכל הוגש - היינו ממש כמו אורחים במסעדה".

קצין המזון באוגדה, רנ"ג אייל אסייג, מספר על האווירה במוצב: "מי שנכנס, קיבל שואו כמו שלא ראיתם בחיים - מוזיקה, אוכל צבעוני, מנגלים, עשן ותפאורה בהתאם לסוג האוכל. למשל, היה מטבח שהחליט להכין מאכלים מהמטבח המרוקאי, ויצר קונספט סביב זה. היה צוות שלקח את זה לכיוון הסיני, והתאים לכך גם את העריכה של העמדות ואת שיטת ההגשה". 

"המטרה הייתה להגיע ללוחמים בקצה, ולשפר את האווירה מאחר והם סוגרים כל כך הרבה זמן בבסיס בגלל הקורונה. קיימנו את כל הארוחות במוצבים, כדי לאפשר להם ליהנות מאוכל טעים ולנקות את הראש", מדגיש הקצין ומחדד, "לצורך העניין, מפקדת האוגדה בישלה במפקדה והעבירה את האוכל למוצב תל מחפי, כדי שהלוחמים שם גם יהיו חלק מהחוויה". 

כמובן שהצוות הזוכה יקבל פרס: סכום כספי לתחזוקת המטבח במוצב, ציוד כמו מכונת ברד, טוסטר ועוד, ולסיום - ארוחה חגיגית שרחלי השפית תבשל לכל הגדוד. ברכות לגדוד 12 ולגדוד 55 על הזכייה בבית גדודי התע"ם, ואת המקום הראשון בבית יחידות האוגדה קטפו חיילי גדוד 595. 

"אני נדהמתי מהרמה הגבוהה של האנשים שלנו, שהכינו דברים מדהימים רק מהמצרכים שקיימים בצה"ל", מתאר ראש תחום ביקורת התזונה והתמיכה הקולינרית, רנ"ג ניר דמארי, "הרגשנו שהחיילים מחבקים אותנו והייתה אווירה מאוד שמחה. הרבה מאוד שנים לא ראיתי דבר כזה - אין מה לומר, אוכל טוב מרים את המורל של החיילים".

"הצוותים לקחו את זה בשיא הרצינות, עד הקצה, ובישלו ארוחות שלא מביישות מסעדות. ראינו איך כל יחידה נרתמת ולוקחת חלק - החל ממנהל המטבח עם אנשי הצוות, עד הרס"ר, אנשי הלוגיסטיקה והמפקדים", מסכם רנ"ג אסייג, "הכול היה טעים ומיוחד מאוד - הם החיילים שלנו, הילדים שלנו. הם עושים את העבודה הכי טובה שהם יכולים ואנחנו רוצים לתת להם את האוכל הכי טוב שיש - כשלוחם רואה שמשקיעים בו, הוא רוצה להשקיע חזרה".