הצ'ופר הכי גדול שאפשר לקבל אחרי תרג"ד כזה משמעותי

הם תמיד עם העיניים על המטרה, ויודעים לדלות מידע חשוב על האויב רק מלהסתכל על השטח בו הוא פועל: גדוד האיסוף 595 סיכם את לבנת האימון שלו בתרג"ד משמעותי בגזרת לבנון, שדימה מצב אמת - בצורה הכי מדויקת שאפשר. השגנו לכם את התמונות הכי יפות מהתרגיל שחלש על כל רמת הגולן, והכין את הלוחמים והלוחמות ליום פקודה

08.12.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

בשביל רס"ן גיא ריבנפלד, קצין האג"ם של גדוד האיסוף 595, השבוע שעבר היה מיוחד לא רק בגלל התרג"ד החשוב של השנה, אלא גם בזכות אירוע אחר, אישי יותר: גיא היה ערוך לנסוע בכל רגע לביה"ח - ללידת בנו.

ולמרות תחושת הציפייה הגוברת, הוא עדיין הצליח לספר לי בדקדקנות מה היה בכל רגע בלבנת האימון של הגדוד, שהחלה באוקטובר והסתכמה בתרג"ד הנוכחי.

בתקופת האימון שנפרסה על כחודש וחצי, קיים הגדוד שבוע מקצועות, בו תרגלו הלוחמים והלוחמות את כל המקצועות של צוותי האיסוף (הקשר, המודיעין, חובשים, מטיסי רחפן, צילום והסוואה), שבוע אופרטיבי שהתמקד בגזרת לבנון וסוריה, שבוע שטח פתוח, ושבוע הסתערויות ביום ובלילה, שכלל ירי רטוב.

אבל כל הכלים שהצוותים רכשו במהלך השבועות הייעודיים לא משנים בכלל, אם לא מיישמים אותם בפועל בתרג״ד חותם, החולש על כל מרחב הצפון הרחוק. 

"במשך שישה ימים, הגדוד נבחן במעמ"ל (מעבר משגרה לחירום) אל מול מלחמה בזירה הצפונית", מתאר קצין האג"ם את השתלשלות התרגיל, "באקט הראשון הלוחמים והלוחמות נפרסו במודל מלא בעמדות. זה היה סמוך מאוד לגבול, ודימה בצורה מצוינת את מה שהם יידרשו לעשות בזמן מבצעי".

אז איך זה עובד? החיילים מגיעים עד לנקודה מסוימת באופן רכוב, ומשם נעים ברגל אל עמדות מוסוות: "יש צוותים שצריכים ללכת גם מספר קילומטרים כדי להגיע לתצפית שלהם, כי לא בכל מקום אפשר להתנייד ברכב כשמדובר בצפון".

חיילי 595 התמקמו בעמדות במשך שעות ארוכות, תרגלו תרחישים שונים של איסוף מודיעין ואת המקצועות היעודיים של כל אחד, ניתחו את השטח והבינו לאן אפשר לצפות ממנו.

כחלק מגלגולו של התרג"ד, הצוותים הוקפצו לרמת הגולן, ונדרשו להתמודד אל מול מחלקה מהחטמ"ר שבימתה אויב, ולתרגל הפעלת אש מדומה נגדם. אבל התרגיל לא התנהל רק על הקרקע - ומטוסי קרב של חיל האוויר גם כן השתתפו בו. 

הלוחמים והלוחמות עברו כברת דרך ארוכה, כאשר המשיכו מהר דב, שם התחילו את התרגיל, אל צפון רמת הגולן, לאזור עין קנייא. לאחר מכן הגיעו למרכז הרמה, סמוך למושב אביטל. באקט האחרון, הם תרגלו תרחיש של נסיגה גדודית, וצעדו כעשרה קילומטרים ברגל, עד דרום רמת הגולן, ליד שמורת הטבע גמלא.

בגדוד יש שני צוותי לוחמות שהגיעו לתרגיל הישר מההכשרה בסיירים - ולמרות שהן חדשות, מספר רס"ן ריבנפלד, נבחר אחד הצוותים למצטיין של התרג"ד: "הן משתלבות מעולה, חותרות למגע וללמידה, וחשוב ללוחמות להיות מצוינות. הן היו כל כך משפיעות ורלוונטיות בתרג"ד, וצברו הכי הרבה זיהויים וסגירות מעגלים. זה היה בלתי נמנע שיקבלו את התואר". 

בעיני קצין האג"ם, התרג״ד בכללותו היה מאוד מוצלח, ולוחמיו יצאו ממנו בתחושת מסוגלות גבוהה ואמון בעצמם: ״הבאנו לידי ביטוי את כלל היעדים שלנו כגדוד, ושוב הוכחנו את הרלוונטיות שלנו בגזרה".

"הכול היה מאתגר ומעניין, והושקעה מחשבה רבה בניתוח האויב ובהבנה של איך הוא מתנהל", מעיד רס"ן ריבנפלד, "המטרה העיקרית הייתה לשפר את מוכנות הגדוד למלחמה ואת המקצועות בתוך הצוות, להבין את האיום ולדעת לסגור מעגלי אש בצורה הטובה ביותר, ואני חושב שהגדוד הוכיח שהוא מוכן להכול״. 

בסיום התרג"ד המשמעותי, לוחמי האיסוף במרחב אוגדה 210 שבו לעשייה מבצעית ולתזוזה מתמדת. וגיא, קצין האג"ם, ימשיך בפעילות החשובה עם חייליו ובשמירה על מוכנות תמידית בגזרה, הפעם כאב טרי.