כיצד מתרגלים לחימה כש-16 מחבלים ״פולשים״ לאתר נופש? הצצה לאימון משותף

בשבוע האחרון חטיבת הבקעה והעמקים וחטיבת הגולן והחרמון תרגלו יחד תרחיש באחד האזורים הכי מיוחדים בגזרה, שחוצץ בין שני החטמ"רים - מרחב התפר, מטרים ספורים מהגבול עם ירדן. ביום רביעי האחרון בלילה, הכוחות לקחו חלק בתרחיש יוצא דופן ומאתגר במיוחד - פשיטת חוליות מחבלים על אתר נופש. קיבלנו הצצה

09.06.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

19:40, מרחב התפר בין שתי החטיבות המרחביות 417 (הבקעה והעמקים) ו-474 (חטיבת הגולן והחרמון), עמק הירמוך, מדרום לרמת הגולן. הכוחות מתכנסים לתדריך, שלאחריו יהיה עליהם לתפעל אירוע מורכב כחלק מתרגיל מרובה תרחישים, כשהם לא יודעים מה צפוי להם בארבע השעות הבאות.

"כל כוח קיבל גזרה בה היה צריך לטהר את השטח ממחבלים", פותח סמח"ט הבקעה והעמקים, סא"ל גלעד כהן. "זה התחיל בירי פצצת מרגמה שבוצע ע"י חוליות טרור והמשיך לירי תלול מסלול. דימינו גם ירי טיל נ"ט לעבר עמדה צבאית שהוביל לתרגיל של חיילים לכודים ופינוי פצועים, מטען בגדר בגבול עם ישראל וחדירת מחבלים לשטח המדינה".

״בתרגילים הגזרתיים אנו מתכוננים למגוון תרחישים, גם הכי קיצוניים, על מנת להיות מוכנים לכל אירוע בגזרה", מספר סמח״ט הגולן והחרמון, סא"ל שי קדם.

בתרגיל לקחו חלק הכוחות הלוחמים של שתי הגזרות. מחטיבת הגולן והחרמון תורגלו לוחמי גדוד 82 של חיל השריון, פלוגה מגדוד 12 של חטיבת גולני ויחידת הגששים. מחטיבת הבקעה והעמקים, השתתפו לוחמי ולוחמות גדוד אריות הירדן ויחידת ית"ם (יחידת תגובה מהירה) של העמקים, שפועלים במרחבים בהם יש צורך בתגבור כוחות צבאיים ומענה מהיר לאוכלוסייה האזרחית באזור.

יחידת הית"ם מורכבת מאנשי מילואים שגרים בקיבוצים סמוך לעמקים, ויוצאי יחידות מיוחדות. "היא מתאמנת המון ושומרת על כשירות. אלו אנשים שעובדים בקיבוצים הסמוכים, והם מאוד זמינים לכל דבר - ברגע ששולחים להם הודעה הם מתחיילים, ומגיעים לכל מקום", כך מספר הסמח"ט. גם אגפי החטיבות, משטרת ישראל ומד"א שתגברו את כוחות הרפואה הצבאיים לקחו חלק בתרגול.

אירוע כזה, שמערב כמות כזו גדולה של חיילים, הוא אירוע מורכב - למח"טים הגזרתיים יש אחריות להפעיל את הכוחות הלוחמים, ואת ית"ם עמקים, וליצור את שיתוף הפעולה בניהם. ואכן, מח"ט הבקעה והעמקים ומח"ט 474 הגיעו לגזרה, גיבשו תמונת מצב, ויחד הם מתכננים את המענה המבצעי המיידי לאירוע.


כל המחבלים בתרגיל "נהרגו" על ידי הכוחות - כל מפגש בין הלוחמים לאלו שדימו אויב, הסתיים במגע. אז איך בעצם מודדים "הריגה" של מחבל או "פציעה" של לוחם? התשובה פשוטה. "יש אנשים שהתפקיד שלהם הוא בקרים - בכל מפגש עם האויב, הבקר איכות קובע אם מישהו פצוע או הרוג", מסביר הסמח"ט, "הם היו פזורים בכל האזור, ובדקו האם הכוחות התנהלו בצורה נכונה".

סמח"ט 474, סא"ל שי קדם, מתאר את האתגר בתרגיל: "כשמשתפים פעולה ומביאים לידי ביטוי את החוזקות של שתי החטיבות, זה מחייב שפה משותפת ויכולת הבנה של האירוע. בכל פעילות שתהיה, בכל לחימה, אני רואה שהשת"פ הוא למעשה אחד היתרונות הגדולים שלנו כצבא - היכולת להתאים את הכוחות לשטח ולאויב שנמצא שם".

"כשאתה מגיע למקום מסוים עם כוח שהוא לא אורגני, לא מתורגל ולא מכיר את הלוחמים - זו תורפה", מצטרף אליו סא"ל כהן. "המטרה הייתה לתרגל את החבירה והשיח בין שתי המפקדות - שתי חטיבות, משני פיקודים שונים, בעלות מערכות שונות של שו"ב ושל איסוף. זה אירוע רחב היקף, ומטרתו להמחיש למפקדים ולכוחות אירוע מורכב בגזרה, שהדגיש בהצלחה את המשמעויות המבצעיות הנגזרות ממנו - את הצורך בסריקה מאובטחת, חבירה בין כוחות, מה אני יכול לקבל מהחטמ"ר השכן, ומה הוא יכול לקבל ממני".

לדברי סא"ל קדם, המטרה של התרגיל הייתה להכין את הכוחות לאירוע שהוא מתפרץ, ודורש את העוצמות שיש לשתי החטיבות. ואכן, הוא מסכם אותו כהצלחה: "ראינו את העוצמה של שיתוף פעולה והעבודה של הכוחות והגדודים יחד. הכוחות תפקדו בצורה מעולה והכריעו את האויב באופן מרשים. התרגיל הביא אותם לרמת ביצוע הרבה יותר גבוהה. אני יוצא עם תחושת ביטחון ואמון גבוהה, למרות שמדובר בחטיבות שונות וגדודים שונים. יש לנו חשיבות בתור מפקדים לתרגל את הכוחות ולאמן אותם בצורה שיטתית ורציפה, הם צריכים לדעת לעשות את המעבר מהשגרה לחירום".

 "אחרי תרגיל כזה, אני יכול לומר שהכוחות שלנו יודעים להתמודד עם אירועים מורכבים",מסכם סא"ל קדם, "ולמרות שהגזרה שקטה ומאפשרת תיירות ענפה, יש חשיבות גדולה למוכנות שלנו ושל הכוחות". אל דבריו הצטרף סמח"ט 417 שניהל את התרגיל: "הרבה נקודות לשיפור עלו, ובכך נוכל לשפר את תוכנית העבודה בשביל שנוכל לתחזק את המוכנות של הכוחות. רק דרך החיכוך אתה לומד דברים ומבין את מה שמצופה ממך, איפה אתה חלש ואיפה חזק".