ההפתעה שחיכתה לגדוד ״עיט״, רגע לפני התפוח בדבש

במלחמה, לוחמי ולוחמות גדוד האיסוף 595 ('עיט'), יוקפצו בחשאיות לעמדות ויאספו מודיעין על האויב בגזרת רמת הגולן והחרמון. כדי להיות מוכנים בדיוק לרגע הזה - הם השתתפו בתרגיל מוסק ייחודי. התמונות ממחישות

03.10.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

מאז פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011, ולאחר עלייתו המחודשת של בשאר אסד לשלטון, צבא סוריה עדיין בונה את עצמו. גדוד 595, שאמון על איסוף מודיעין ברמת הגולן והחרמון, הוא אחד הגורמים המשפיעים על תמונת המצב באזור.

״הגזרה מאוד מעניינת, מכל ההיבטים, גם מהצד הכחול וגם האדום. היא מאפשרת הרבה דברים שמקומות אחרים לא״, קובע סא״ל ענאן חמדאן, שמפקד על גדוד 595 כבר שנה, ״לאור ההתפתחות בסוריה, גם הצד השני נמצא בבנייה עצמית מתמשכת, וגורמי כוח רבים מנסים להיות חלק מ"ארגון מחדש" של סוריה. אנחנו מובילים הרבה פעילויות, מבצעים עבודה מקדימה, בהשתתפות תצפיתניות, בקא"סיות, וכמובן הלוחמים והלוחמות שתמיד בחזית". 

בקרוב, יוצא הגדוד לאימון בן 8 שבועות, בו יתרגל לחימה, ניווטים, לחימה בשטח פתוח, וייקח חלק בתרח״ט גבעתי ובתרח״ט נחל. כחלק מההכנות, התקיים בחודש האחרון תרגיל מיוחד שבחן את הכשירות המבצעית של צוותי היחמ"ם (מודיעין מטרות), בשת״פ עם טייסת 123. 

האימון, שהתחלק ליומיים, התמקד במוכנות של הלוחמים והלוחמות במעבר לשגרה לחירום. "קראנו למ״פ בהפתעה למשרד של המג״ד והסמג"ד, והקפצנו את כל הפלוגה לנ״צ מסוים, עם כל הציוד והפק״לים", מתאר סגן עמית עמר, מ״פ אימונים בגדוד. "פתחנו שעון ותוך חצי שעה - כולם הגיעו לנקודה".

טיולית לקחה את הצוותים למנחת גמלא. שם, פגשו את הסמג״ד, שעבר צוות צוות ובדק פק״ל מעמ"ל (מעבר משגרה לחירום). הם טסו לנקודת כינוס, ותרגלו פינוי פצועים בשיתוף עם המסוק, ביצעו מסע אלונקות, תפעול אר"ן וטיפול בצוות שעלה על מטען.

״הכול קרה בלילה, חשאי לגמרי, בין מסדרי ראש השנה. באור אחרון הם קיבלו את הפקודה, ובאור ראשון סיימו את התרגיל, בארוחה חגיגית. הכנו את האנשים לאי ודאות, בדיוק כמו שהם יפגשו במלחמה״, מספר המג״ד.

"בסוף, השת"פ עם חיל האוויר הכרחי כדי שהלוחם והמ״פ והמפק״ץ בקצה יהיו מתורגלים בלהיות כוח מוסק", קובע סא"ל חמדאן. 

בגדוד מעידים שהתרגיל היה מאוד מפתיע, והשאיר חותם. ״14 שעות של עומס פיזי קשה, אבל בסוף כולם יצאו מחויכים. בין כל החלקים של התרגיל, קיימנו עצירות למידה״, מוסיף המג״ד , "התרגיל תוכנן ככה שאף אחד לא ידע עליו, ובא לבחון מעבר מ-0 ל100. העלינו את הלוחמים על המסוק בידיעה שהם עומדים להרגיש בשטח כינוס אמיתי, בהיכון לחשוף אויב".