לאחר יותר משנה - תוצאות בוחן "רף פצ"ן" נחשפות. אלה הזוכים

תוצאות בחני ״רף פצ״ן״, שנועדו לבדוק אילו כוחות מוכנים למלחמה הבאה בצפון - נחשפות. אז איזה גדוד קטף את המקום הראשון בחי״ר, איזה בשריון ואיזה בהנדסה? ומה הציון שקיבלו כלל גדודי היבשה על המוכנות שלהם למלחמה הבאה מול חיזבאללה?

20.07.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

אחרי שנה וחודשיים, הגיעו לסיומם בחני ה"רף פצ"ן", שבדקו את כלל הלוחמים בצה"ל מגדודי החי"ר, השריון וההנדסה בהיבטי המוכנות למלחמה הבאה בלבנון.

מדובר בבוחן שמטרתו לדמות מציאות של מלחמה בזירה הצפונית בצורה המדויקת ביותר, ולהעמיד את צוותי הקרב הגדודיים במצבי קיצון נגד חיזבאללה - שאף הוא התעצם מאז מלחמת לבנון השנייה, והפך להתקפי יותר בפעולותיו ותוכניותיו.

לוחם שעובר את הבוחן צריך להוכיח עד כמה הוא חד, חזק ואיתן בשביל להתמודד עם האתגר שמחכה לו במלחמה הבאה - ולנצח.

"השקט בגבול הצפון תמיד סוער ורועש. הרוחות תמיד מביאות איתן איומים. איומים היו ואיומים יהיו, אבל אנחנו מוכנים. למען ילדינו, למען תושבי הצפון ועל-מנת לשמור על מדינת ישראל. זו בדיוק המטרה שעמדה לנגד עינינו, עת תכננו וביצענו את בוחן המוכנות של רף פצ"ן", אומר מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם. 

הרף פצ"ן נבנה מתוך הצורך לתרגל לוחמים ומפקדים צעירים שלא חוו לחימה, ולהכין אותם לתמרון אגרסיבי וקטלני בשטח האויב. ואפילו ליצור אצלם ממד של לחץ ומתח בריא, שמדמה במעט את תחושת הקרב שיחושו בלחימה - ולדחוף אותם להתאמץ ולהשקיע את כל יכולתם.

כל הגדודים נבחנו במשך שבוע, ואלו שלא עברו על פי הרף שנקבע, הוכרזו כלא כשירים למלחמה ונדרשו להמשיך להתאמן ולבצע אותו שוב, עד להצלחתם. לפי תוצאות הבחנים, ממוצע אחוז כשירות כלל הגדודים הלוחמים של צה״ל ללחימה בלבנון הוא 86%.

נותר רק לחשוף - מי הגדודים המובילים? למקום הראשון בבית צק"גי החי"ר הגיעה סיירת גולני, שגם קיבלה את הדירוג הגבוה מכלל החילות, את המקום הראשון בבית צק"גי השריון קטפו הגדודים 53 ו-71 מחטיבה 188, ובמקום הראשון בבית צק"גי ההנדסה דורג גדוד 603 מחטיבה 7. 

״זה מטורף לזכות במקום הראשון, בדירוג הגבוה ביותר, וזה בעיקר מסמל קצירה של פירות״, אמר סרן אבינועם בן פזי, מ״פ בסיירת גולני, ״התאמנו למבחן הזה כל כך הרבה זמן כדי להגיע מוכנים, אבל לא רק לבוחן, אלא למה שהוא מייצג - שזה מוכנות למלחמה בצפון. גם בעבר וגם בהווה . לבנון זה סיירת גולני״. 

״הסיירת מתאפיינת ביכולת לנוע נסתר, לנוע שקט וחשאי, וברגע אחד להתהפך ולפתוח באש ולעבוד הכי אגרסיבי שיש״, הוסיף המ״פ, ״אנחנו מאמנים את הלוחמים שלנו ללכת עם משקלים לא נורמליים, מרחקים לא נורמליים - וזה משתלם. בבוחן הלכנו בדרכים שחשבו שאי אפשר לעבור דרכן. יש תחושה מטורפת של גאוות יחידה, זה האמל״ח הכי יוקרתי שלנו, רוח היחידה של סיירת גולני״. 

גדוד 53 מחטיבה 188 ניגש לבוחן הרף אחרי אימון הסבה לטנק החדש, סימן 4. ״כבר לפני שהתחיל התרגיל, הרגשנו שאנחנו במקום טוב״, נזכר סרן מנחם גוטנטג, ״הסיסמה של הגדוד שלנו היא ״להיות מספר 1 זה מחייב״. הגדוד נתקל בהרבה מאוד אתגרים, ואת כולם ידע לצלוח בצורה מעולה. הוא יודע להצמיח את האנשים הכי טובים שלו ולקדם אותם, גם מבחינה מבצעית״. 

בעיניי סרן עמיעד איילון, מ״פ בגדוד 71, לא הטנק החדש הוא שהוביל למקום הראשון בבוחן הרף - אלא האנשים שמפעילים אותו: ״זה הגדוד עם האנשים הטובים ביותר שיצא לי לשרת איתם, מרמת המ״פ והמג״ד עד החייל בקצה. אנשים ששמחים במקום שבו הם נמצאים. זה שבוע אינטנסיבי, כל השבוע לא יורדים מהטנקים, והוא מעיד על כך שאנחנו רוצים, מוכנים ומזומנים להיכנס ללבנון ביום פקודה״.

את גדוד 603 בוחן הרף תפס אחרי תעסוקה מבצעית בגבול לבנון, למול ההתרעה ״יוצא לאור״. ״זה כיף גדול לדעת שאתה משרת בגדוד עם הכשירות הכי גבוהה למלחמה. אני חושב שהדבר המרכזי שמאפיין את הלוחמים שלנו זו ההבנה שהם עומדים לעבוד קשה. הם יודעים שהעבודה הקשה משתלמת, ברמה המבצעית. יש את הסיפוק הזה״, אמר בגאווה סרן נתנאל נחמקין, מ״פ בגדוד. 

סיכום היחידות המצטיינות בחלוקה לקטגוריות:

  • בית צק"גי החי"ר:

מקום 1 - חטיבת גולני/סיירת גולני

מקום 2 - חטיבת הקומנדו/יחידת מגלן

מקום 3 - חטיבת הנח"ל/גדוד 932

מקום 3 - חטיבת הקומנדו/יחידת דובדבן

  • בית צק"גי השריון:

מקום 1 - חטיבה 188/גדוד 53

מקום 1 - חטיבה 188/גדוד 71

  • בית צק"גי ההנדסה:

מקום 1 - חטיבה 7/גדוד 603

  • יחידת מילואים מצטיינת במתן שת"פ לבוחן: 

חטיבה 828/גדחה"ן 749

סיכום מצטייני פלס״מים (לוגיסטיקה):

  • חי"ר:

מקום 1 -  גדס"ר גבעתי

מקום 2 - גדוד 932

  • חיל השריון: 

גדוד 71

  • חיל ההנדסה:

גדוד 603 וגדוד 605