האנשים הרבים במודיעין פיקוד הצפון שהובילו את השינוי הגדול

02.05.21
מערכת אתר צה"ל

האנשים הרבים במודיעין פיקוד הצפון שהובילו את השינוי הגדול- מהקמת המדינה ועד היום

שנים על גבי שנים, האנשים הללו נותנים את כל כולם ומקדישים את שירותם למען מהפכות מודיעיניות חסרות תקדים. קציני המודיעין של פיקוד הצפון לדורותיהם, הם אלו שהובילו ומובילים מהקמת המדינה ועד היום את אגף המודיעין למתקדם וחדשני בתחומו, הגורף לאורך השנים הצלחות מבצעיות רבות בזירה הצפונית.

בזכות קמ״נים אלו, אשר שירתו בכלל מלחמות ישראל בזירה הצפונית, צבר צה"ל ופיקוד הצפון בפרט ידע רב בהכרת התנהגות האויב, שיטות איסוף מודיעין חדשניות ופורצות דרך וניסיון רב בפעילויות המבצעיות בגזרה. כל אלה, הם שיובילו אותנו להצלחה במערכה הבאה.

בשבוע שעבר, התרכזו כלל קמ"ני העבר של פיקוד הצפון יחד עם הקמ"ן הנוכחי וראש אגף המודיעין, למען כנס מורשת והוקרה על תרומתם הרבה למאמץ המודיעיני בפיקוד. לקראת הכנס, התקיימו ראיונות לכלל הקמ"נים שבעודם בחיים, למען חשיפה ראשונית עליהם כאשר אינם עוד תחת נהלי חשיפה ועל חוויתם בשירות בתפקיד ובאירועים המבצעיים- מודיעינים בהם לקחו חלק. מתוך הראיונות, לוקטו קטעים ותמונות לספר מיוחד- "מפקדים מספרים מורשת", המספר את סיפור המורשת של אגף המודיעין ואת התגלגלות האגף והתפתחותו לאורך השנים הרבות .

בזכות שיתוף סיפורם האישי, חוויותיהם ולקחיהם מהשירות בתפקיד, זוכה אגף המודיעין בפיקוד הצפון למורשת ולמידה עמוקה ולידע רחב וחשוב למאמץ המודיעיני בפיקוד.

קצין המודיעין הפיקודי של פיקוד הצפון, אל"ם ש': " "עם שאיננו מכבד את עברו, גם ההווה שלו דל ועתידו לוטה בערפל" (יגאל אלון), זוהי מהותה הפרקטית של המורשת, מבט אל העבר כדי ללמוד לעתיד. ספר זה מהווה מעין תורה שבע"פ לקמ"נים, אשר לאחר שנים רבות מובא אל הכתב בפעם הראשונה, בהסתמך על עדויות ממקור ראשון של אלו שחוו ויצרו את ההיסטוריה. זאת תוך תקווה וכוונה ללמד את דור העתיד על סמך לקחי העבר - החיוביים והכואבים. גם בחלוף שנים רבות כל כך, אנו עוד חווים תקופה מתוחה בגזרה הצפונית, תקופה רוויית סיכונים ואתגרים המחייבת כל אחד ואחת מאתנו לעבוד קשה יותר. לפיכך , מוטל עלינו הציווי לשמר את החלום שלהם (שהוא המציאות שלנו), לפעול בהווה, להבין את השליחות, ההזדמנות וגודל האחריות המונחת על כתפינו - עלינו להיות מוכנים כל עת לכל תרחיש - לנצח מחר עם מה שיש לנו היום, כי במלחמה אין מקצה שיפורים".

מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם: "זהו סיפורה של עשייה מודיעינית ענפה במשך 73 שנים בתקופות שונות ומגוונות מבחינה מדינית, צבאית, אסטרטגית, אופרטיבית וטקטית. וכשם שניתן ללמוד רבות מקרבות היסטוריים ואירועים מבצעיים שאירעו בגזרת פיקוד הצפון ובכלל, כך ניתן להחכים מאירועים ולקחים מודיעיניים שהתרחשו ב-73 השנים האחרונות. הספר שלפניכם מגולל את סיפורה של יחידת המודיעין בפיקוד הצפון דרך עיניהם ומורשתם של קמ"ני פיקוד הצפון לדורותיו- החל מקום המדינה ועד ליום זה. הוא מספק לנו תיאור מרתק על פועלה של יחידת המודיעין בגזרת לחימה ייחודית ומלאת התהפוכות שלנו, פיקוד הצפון, בעיתות שגרה, חירום ומלחמה".