מה עושים בגבול לבנון כש"גנרל חורף" קופץ לבקר?

כמה סטים של ציוד חורף מבצעי קיבלו הגדודים שמשרתים בגבול לבנון, ואיך וידאו שלא תהיה אפילו נזילה אחת בחדרים? לרגל צלילת המעלות והגשמים הכבדים, אספנו עבורכם את כל הנתונים על ההכנות שעשו בעוצבת הגליל לקראת החורף

25.01.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

אחרי שחיכינו זמן רב, אפשר כבר להגיד באופן רשמי שהחורף הגיע. בשבוע שעבר המעלות צנחו, הגשמים לא הפסיקו לרדת והשלג הלך ונערם בפסגות הצפון. 

אבל כעת עולה השאלה - איך נערכים למזג אוויר כזה בגזרה הכי קרה? "כל ההכנות בגזרה נעשות מחורף לחורף, ומוטמעות כחלק מתוכנית העבודה היומיומית", אומר סא"ל אלעד בננו, קצין הלוגיסטיקה של אוגדה 91, הנפרסת על השטח הצפוני בין נהריה להר דב. "זה לא משהו שנקבע חודש מראש - אנחנו משפרים את התשתיות וממפים את הבעיות במהלך כל השנה, ובין היתר גם לרגל העונה הנוכחית".


לפני ואחרי

כך למשל, בשנת 2020 בוצע זיפות גגות במוצבים דבורנית וזרעית ובבסיסים שומרה ומתת, על מנת למנוע דליפות גשמים. בנוסף, נערכו שיפוצים מקיפים, שכללו גם החלפות של דלתות וחלונות בשישה מוצבים שונים - נרקיס, זעורה, יפתח, תורמוס, דובב ודבורנית. 

"סדר העדיפויות שלנו מאוד ברור - לטפל במוצבי הקצה. אני איש פצ"ן, גר במושב אחיהוד שנמצא בקצה הגזרה, ומכיר היטב את מזג האוויר. יצא לי לחוות גם את החורף הקודם באוגדה, שהיה מאוד מאתגר וקשה", הוא נזכר, "אנחנו לא נאפשר לחיילים שלנו לישון בחדרים שמטפטפים בהם מים מהתקרה".

סא"ל בננו מציין שבגזרת האוגדה מקפידים מאוד על כך שלכלל החיילים והחיילות יהיו חרמוניות וחלפ"סים. היחידות אף נדרשו לשלב מרקים ותוספת של פחמימות בכל ארוחת צוהריים וערב, שיחממו את הבטן (ואת הלב), וכן התקיימה חלוקת ציוד חורף ייעודי לשטח - כך שכל לוחם ולוחמת שייצאו לפעילות מבצעית, יעשו זאת עם ציוד חדש. 

אספנו לכם את הנתונים המדויקים:

*גדוד 869 קיבל 200 סטים של ציוד חורף ייעודי.

*החטיבה המרחבית 300 קיבלה יותר מ-3,000 שקיות חימום לכוחות בגזרה.

*החטיבות המרחביות 769 ו-300 קיבלו כל אחת 100 סטים של ציוד חורף ייעודי.

*גדודי המילואים 228 ו-9308 קיבלו חרמוניות וחלפ"סים עבור כל לוחם.

גזרה ספציפית שזוכה להתייחסות מעט שונה בשל גובהה, היא הר דב. "רכשנו כחמישה טונות מלח להמסת השלג שכבר החל לרדת שם", אומר הקלאו"ג ומוסיף פרט חשוב: "המוצבים בהר מוכנים מבחינה לוגיסטית לשהיה של שבעה ימים במצב של נתק".

בחורף שעבר, חיילי החטיבה המרחבית 300 עזרו לחלץ תושבים בנהריה בעקבות ההצפות - וגם בחורף הנוכחי, החטמ"ר במוכנות מלאה לתת יד. "אנחנו יודעים שלפנינו תקופה של מזג אוויר סוער, וכבר יש משאיות שטח וכוחות שנמצאים בכוננות לקפוץ ולסייע. אם נדרש, נגיע עם עם רכבי 4x4 או 6x6. אנחנו ערוכים למשימה", מבהיר סא"ל בננו.

"יש לנו תוכניות עבודה מאוד מסודרות, ואנחנו כל הזמן יודעים להגיד מה הפערים במוצבים. אם יש עכשיו חדר דולף, שאנחנו יודעים שחיילים ישנים או מבשלים בו, או מוחזק בו ציוד - מיד נוודא שהוא יאטם. שום דבר לא מפתיע אותנו, וזו נקודה חזקה", אומר הקלאו"ג ופונה לכל חייל וחיילת: "יש טיפול אינטנסיבי בכל פער שנוצר. אנחנו נספק את הציוד והלבוש הכי איכותיים, ונדאג לאוכל הטוב ביותר. הכול בשביל החיילים שלנו".

מנהל העבודה של חטמ״ר 300, רס״ם נבו דויד, מוסיף: ״הדבר הכי חשוב הוא לדאוג שלכל חייל בגזרה יש איך להתחמם בחורף הקרוב - החל מהלוחם שמבצע מארב מול האויב, ועד ללוחם בש"ג בשמירה".