הקצינים האלה נותנים 210% בשביל גזרת סוריה

באוגדה כמו 210, החולשת על גזרת סוריה-לבנון המורכבת, יש צורך באנשים שיידעו להוביל את המבצע הבא בצורה המקצועית ביותר שיש. שוחחנו עם הקצינים הצעירים, שכל אחד בתחומו - יעשה בדיוק את זה, וגילינו שבין אם הם עונדים על הכתף דרגות סג"ם או סרן, ובין אם מסווגים או לא - תחושת המחויבות והאחריות המשותפת כלפי התפקיד, לא עוזבת אותם לרגע

10.01.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

מי אני? סג"ם א', בן 20 משהם.

מה התפקיד שלי? קמב"ץ חופת אש באוגדה 210.

מה אני עושה? אני אחד האנשים שמתכללים את כל התקיפות שמתקיימות באוגדה, ואחראי ליצור קשר עם הכוחות שמבצעים אותן - בין אם מחיל האוויר ובין אם מיחידות מיוחדות. אחת לשבוע, אני משתתף בפורום מבצעי בהובלת המר"ש (מפקד מערך האש), שבו אנחנו מתכננים את הפעולות שלנו לתקופה הקרובה - התוכניות האלה עולות לאישור אלוף הפיקוד, רח"ט מבצעים ולעתים אפילו לרמטכ"ל.

סוריה היא גזרה מורכבת ונפיצה, עם כוחות אויב רבים שנמצאים בה. ב-210 אנחנו מקדימים רפואה למכה כדי לא לאפשר לאויב, כמו חיזבאללה וארגונים נוספים, להגיע לחזית שלנו. בעצם, אנחנו מונעים מראש את מה שעתיד לבוא. בגלל שבסוריה אין באמת "בעל בית", אלא הרבה מאוד כוחות - הזהירות פה היא מוגברת, וכל תקיפה שמתבצעת, צריכה להיות מדויקת ביותר. 

למה התפקיד שלי חשוב ביום לחימה? בזמן אירוע מבצעי או לחימה, אני מאייש תא תקיפה. יש הרבה תאים במרכז האש, וכל אחד מתעסק במהות שונה. ביום שתקפנו את ארבעת המחבלים שהניחו מטען בגזרה שלנו באוגוסט, אני זה שהכווין את הכוח שהגיב, ונתתי לו הנחיות. כשיש אירוע ביטחוני, המאו"ג ישר קופץ לתא שלי - מדובר בהרבה מאוד אחריות. 

מי אני? סגן נ', בן 23 מגבעת זאב.

מה התפקיד שלי? קמב"ץ אופרטיבי באוגדה 210.

מה אני עושה? במדור שלי אנחנו מעדכנים פקודות אופרטיביות למקרה של תרחישים כאלו ואחרים - זה נע בין הסלמה מוגברת לבין מלחמה. הפקודה האופרטיבית היא בעצם תוכנית שבנויה למלחמה בגזרתנו, לפי צפי וכוונות. מדובר גם בתכנון של הדברים הקטנים - אם חסרה משאית בזמן קרב, איך משיגים אותה? 

אין שגרה בתפקיד - הוא מאוד דינאמי. אם יש עכשיו נוהל קרב סגור למספר תוכניות במקביל, אנחנו עובדים מול מטה האוגדה ומוודאים שהם מכירים אותו. הפקודה האופרטיבית כל הזמן משתנה, ואנחנו מעדכנים אותה אל מול פיקוד הצפון, ולפי תמונת מצב מודיעינית. בנוסף אנחנו כותבים תוכניות לכל תרחיש אפשרי - אם x חסר, אנחנו מציעים דרך למציאת ה-y. 

למה התפקיד שלי חשוב ביום לחימה? סוריה שונה לעומת שאר הגזרות - אם באיו"ש האויב הוא "מבית", ובעזה אנחנו מתמודדים עם שטח גדול שנמצא בשליטת ארגוני טרור, אז ברמת הגולן מדובר במדינה מול מדינה -  ולכל דבר קטן שקורה יש משמעות רחבה יותר. האופרטיבי פה מצריך אותנו להיות מוכנים לכל דבר. ביום קרב, אני אתפוס משמרות בחמ"ל אג"ם, ואצטרך לדאוג לכל הפרטים, החל מלוודא שלמאו"ג יש עט ומחברת בהישג יד, ועד ללהיות שותף בכתיבת פקודה מהרגע להרגע. 

מי אני? סרן לי קדמון, בת 26 מצפת.

מה התפקיד שלי? קצינת האג"ם בגדוד התקשוב של אוגדה 210 (גדוד 366).

מה אני עושה? אני מתכללת את כל משימות התקשוב והספקטרום של הגדוד בגזרה - החל מפעולות בט"שיות עבור הקצה המבצעי שתופס קו ברמת הגולן, ועד מערכות תקשוב לצורך משימות מיוחדות. אני צריכה לוודא שתמיד יש שליטה רשתית בכל המפקדות של האוגדה והחטיבות, ושכל היכולות הרב ממדיות ממומשות. 

למה התפקיד שלי חשוב ביום לחימה? מלחמה בגזרת 210 היא שונה מבחינת האויב ומהבחינה האג"מית. בכל הגזרות אחרת, גדוד התקשוב נותן מענה כמעט זהה - למשל בתחום הרדיו ושו"ב (שליטה ובקרה). בצפון, ובעיקר ברמת הגולן, זה יותר משמעותי, כי קיימים כאן הרבה איומים במימד הספקטרום - לדוגמה ניסיון שיבוש רשתות, מהלך שיחידת הל"א (לוחמה אלקטרונית) של צה"ל פועלת כדי לסכל. לכן, תחום התקשוב צריך להיות מפותח בבט"ש, ועוד יותר בחירום.

מי אני? סג"ם אמיר כהנא, בן 20 מעפולה.

מה התפקיד שלי? קמב"ץ הלוגיסטיקה של אוגדה 210.

מה אני עושה? במסגרת התפקיד, אני הסגן של ה-ע' קלאו"ג (קצין לוגיסטיקה אוגדתי), ומתעסק בצרכים הלוגיסטיים של הגדודים שתופסים קו בגזרה. אני תמיד יודע מי נמצא בתע"ם, ואחראי לדאוג שהכול פועל כמו שצריך עד לפרטים הכי קטנים.

למה התפקיד שלי חשוב ביום לחימה? בזמן חירום, אני אקבל פקודות בהתאם לצורך הלוגיסטי שמגיע מהשטח. סוריה היא גזרה מורכבת מבחינת כניסה של כלי רכב לתוך הגבולות, כי מדובר באזור הררי. החרמון, לדוגמה, הוא מאתגר ללחימה, ויש בו קילומטרים רבים של שטחים פתוחים - ולכן המענה הלוגיסטי לכוחות צריך להיות מותאם לכך. אגף הלוגיסטיקה האוגדתי יתכלל את כל המהלכים האלה במבט על, ואני אקח בזה חלק. אני גם אהיה אחראי למלא את "החורים" הלוגיסטיים - המשימות שמצריכות דקויות קטנות.