המ"פים האלה יגלו מקרוב איך נראה יום בחיי מאו"ג

"מועדון המ"פ" הוא מיזם ייחודי וראשון מסוגו בצה"ל שפיתחה אוגדה 36, ומטרתו ברורה - להפוך את מפקד הפלוגה בקצה, לקלף מנצח. אספנו את הפרטים על הפרויקט שחושף את הדרג המבצעי ביותר בשטח ליכולות המגוונות שהצבא יודע להציע, ואפילו לוקח את המצטיינים מבין המ"פים בגולני, 7, 188 ו-282 - ומצרף אותם ללו"זים יחד עם אלוף הפיקוד

21.01.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

"המטרה של היום הזה, היא לקחת אתכם - קבוצה של מ"פים רציניים ביותר, שיהיו מג"דים בעתיד - ולהכיר לכם את אגף המודיעין ואת יכולותיו, על מנת שתבינו איפה הדברים יפגשו אתכם בגדוד" - במשפט הזה פתח את דבריו קמ"ן האוגדה הצפונית 36, בפני מפקדי הפלוגות בחטיבות גולני, 7, 188 ו-282, באודיטוריום נטול טלפונים במחנה נעורה. 

ב-12 השעות הבאות, המ"פים ייחשפו ליכולות המגוונות של יחידות שונות באגף המודיעין, יילמדו על הכלים המודיעניים שיעמדו לרשותם בכל רגע בתור מפקדי פלוגות, ואפילו יישבו סביב מחשבי משואה צי"ד 750 כדי לצפות בדימוי של מתאר השטח בו הם צפויים להילחם בלבנון. "אחרי היום הזה, תבינו באיזה אופן המודיעין מונגש אליכם, ואיך משתמשים בו ומתאימים אותו לנוהל הקרב", המשיך הקמ"ן.

"הדבר החשוב שאתם צריכים לעשות החל מעכשיו", סיכם הקמ"ן את ההשתלמות, "זה להשתמש בעושר המודיעיני שפגשתם כאן לטובת תכנון מבצעי מקצועי ומדויק יותר של משימותיכם״.

המפגש הזה, שהתקיים לפני כשבועיים, הוא רק תמצית ממיזם ייחודי בשם "מועדון המ"פ" שרץ בשנה האחרונה באוגדה 36 - פרויקט ראשון מסוגו בצה"ל, ששם את אור הזרקורים על דרג המ"פים. רס"ן אורלי נוימן, יועצת ארגונית ב-36, מסבירה מה עומד מאחוריו: "מ"פים הם אוכלוסייה חזקה מאוד,  והאוגדה רצתה להקפיד על פיתוח מיטבי של הדרג הזה, תוך חשיפתם ליכולות רב-זרועיות ולשיטות חדשניות, כדי שיהיו מצויינים תמיד וירצו להמשיך לשרת במערכת".

כחלק מהחברות במועדון, כלל המ"פים של החטיבות האורגניות באוגדה זכאים לתמריצים שונים. בהיבט המבצעי, הם מקבלים סכום כסף מהאוגדה על מנת לרכוש לפלוגות שלהם ציוד מבצעי ללחימה, ובהיבטים הלוגיסטיים זכאים לרכב, מערכת מחשב מסודרת, ערכת קפה מושקעת ועוד. "אנחנו רוצים שכל אחד מהם ירגיש "חלק מהמועדון", מסביר עדן, קצין המשא"ן של האוגדה.

אותו יום חשיפה ליכולות אמ"ן התרחש כחלק מתוכנית השתלמויות רב-זרועיות, שגם כן נכללת במועדון. האוגדה מארגנת פעם במספר חודשים ימים מרוכזים שחושפים אותם ליכולות ולתהליכים הרלוונטיים עבורם בתוך צה"ל - וכל מפקד נרשם לשלוש מתוך שמונה השתלמויות בשנה. "באמצעות הימים האלה, המ"פים מגלים אילו כלים עומדים לרשותם בצבא, בכל תחום", מפרטת רס"ן נוימן, ומדגישה שמדובר בכלים פרקטיים, שהם יכולים להיעזר בהם גם מחר בבוקר. 

את ההשתלמות הקודמת העבירו המ"פים בבית דובר צה"ל, שם נחשפו ל"מלחמה על התודעה" ולאופן בו הצבא מוצג בתקשורת וברשתות החברתיות, ובעוד חודשיים יבקרו באוגדת עזה כדי להעמיק את הידע שלהם בטרנספורמציה דיגיטלית. 

לאוגדה היה חשוב לכוון את תכני ההשתלמויות לתכנים מקצועיים אופרטיביים עבור המ"פים מגולני, 7, 188 ו-282, וכן לפיתוחו העצמי של כל מפקד. מנהלי התוכנית ביצעו חשיבה מקדימה רבה על מנת שלא יהיו "תלושים" מהמציאות, ויגעו בנושאים רלוונטיים, שגם הועלו בשאלונים שהופצו בקרב המ"פים. בהתאם לכך, השתלמויות נוספות שעומדות על הפרק עוסקות במנהיגות אישית וחוסן, כלכלה שיתופית בצה"ל, חדשנות ויזמות, ועוד.

וזה לא הכול - המועדון גם מפעיל "תת-מועדון", שחברים בו עשרה מ"פים מצטיינים שנבחרו לייצג את חטיבותיהם. אותם מפקדים עומדים בקרוב להיות מצוותים לקצין בכיר בדרגת תא"ל ומעלה, ולעבור יחד איתו "יום בחייו". הרעיון נולד כשאחד המ"פים באוגדה אמר למאו"ג שהוא ישמח להבין לעומק מה מפקד בכיר עושה ביום-יום שלו.

"המצטיינים יעברו טעימה של תהליך "מנטורים", וייצמדו לאותו מפקד ל-24 שעות", מסבירה רס"ן נוימן, "אנחנו כרגע בשלב של התאמה וציוות אל מול המפקדים. המטרה היא שהמ"פים יבינו מה האתגרים של הפיקוד הבכיר. זה לא משהו שקצין בדרגת רס"ן רגיל לחוות". 

מטרת המועדון, לדבריה, היא לשפר את כישורי המ"פים, לחשוף אותם לכלים ויכולות רב- זרועיות, ולהעניק להם סט יכולות מעודכנות ומגוונות. "קיימות תוכניות פיתוח למ"פים ברמת החטיבה, אבל לרוב, החטיבה עסוקה בלהכין אותם ללחימה - רמת האוגדה יכולה לחשוף אותם לדברים הרבה יותר גדולים ומערכתיים, בכך שהיא עושה "זום אאוט" ומסתכלת על המ"פים בראייה ארוכת טווח - מה הם צריכים לקבל היום, בשביל להיות מצוינים גם לאורך זמן".

אוגדה 36 היא הראשונה להשיק מיזם כזה, ונציגיה לא מתביישים לומר שהשאיפה היא שגם אוגדות אחרות יפעילו מועדון דומה. "זה מדהים להיות החלוצים בתחום. האוגדה שמה דגש על למידה והתפתחות מתמדת, וחשוב לנו לאתגר את אוכלוסיות הליבה שלנו - בסופו של דבר, מפקד שיוצא מהמועדון הזה מרגיש את ההשקעה בו, את העידוד ללמידה, ונתרם מהשיח אל מול מ"פים אחרים", מסכמת היועצת הארגונית.