"אנחנו יודעים להעריך מראש מי מגיע לבצע את ההעברה משני הצדדים"

לאחרונה, מסכלים כוחות צה״ל, בשיתוף עם משטרת ישראל, הברחות סמים ואמל"ח רבות בגבול לבנון. שמענו על המידע המודיעיני שנאסף בחטיבה 769 על המבריחים והמקבלים, על הקשר לחיזבאללה, ועל האופן בו פועלים הכוחות כדי לעצור את התופעה

25.03.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

ההברחות בגבולות מדינת ישראל הן תופעה שקיימת כבר שנים, ומאפיינת גופי טרור. כשמדובר בגבול הלבנוני, אלה לרוב הברחות של סמים - אך לעתים גם של אמל"ח.

בחטיבה המרחבית 769 שבעוצבת הגליל, מבינים שנסיונות ההברחה האחרונים קשורים בין השאר לגורמים מארגון הטרור חיזבאללה. בצה"ל מעריכים שהם משתמשים ברווחים מההברחות על מנת לרכוש אמצעי לחימה נוספים כנגד מדינת ישראל, לייצב תשתיות להברחת אמל״ח וכדי לאפשר את המשך קיום פעילות הטרור. ״יש לנו מעקב ארוך שנים על הפעילויות האלה, ואנחנו יודעים לאפיין את המקומות בהם הן מתבצעות", מספרת קצינת ההגמ"ר (הגנה מרחבית) החטיבתית, רס"ן לילך אשתר.

"זה ברמה שאנחנו יודעים להעריך את ההברחה מראש", מצהירה קצינת ההגמ"ר, "מי מגיע משני הצדדים לבצע את ההעברה. יש לנו את היכולת לעצור את המעורבים מהצד הישראלי ולהעמידם לדין".

לפני כארבעה חודשים התקיים ניסיון הברחת אמל"ח בגבול, שסוכל על ידי כוחות מגדוד 931. הגורמים מהצד הישראלי הועמדו לדין. מיגור התופעה, כך מספרת רס"ן אשתר, מתחיל קודם כל בפעילות מודיעינית עמוקה: "אנחנו משתמשים באמצעים מגוונים על מנת לסכל את נסיונות ההברחה. יש לנו דרכים גלויות וסמויות - מערכי האיסוף והתצפית, גדודי הבט״ש, הגופים האזרחיים וכיוצא בזה. כל המערכות מכוונות לפי המרחבים שבהם אנחנו יודעים שתתבצע הברחה".



העלייה בכמות ההברחות לא קורית ללא סיבה. רס"ן משה אליהו, קצין האג"ם החטיבתי, מסביר שהוא צופה שאירועים כאלה יתרחשו בתדירות גבוהה יותר, בגלל המצב הכלכלי החמור בלבנון - לחיזבאללה קל לשדל ולנצל עבריינים לבצע פעילויות פליליות בשם ארגון הטרור, מאחר ואין להם את האמצעים לסרב.

כך למשל, בשנת 2014 בוצעה פעילות נרחבת שנועדה לחשוף את פעילותם של סוחרי סמים בישראל מול אלו בלבנון, המופעלים ע"י חיזבאללה, ולגדוע את הצירים האלה. מהלך הסיכול, בו היו שותפים שב"כ ומשטרת ישראל (ימ"ר צפון ויג"ל), כלל טיפול חקירתי ומניעתי בשורת אזרחים ישראלים, המוכרים בין היתר כסוחרי סמים, ועומדים בקשר ישיר עם סוחרי סמים בדרום לבנון, הידועים בקשריהם לארגון חיזבאללה:

1. ג'ורג' מילאד עבד נימר, נוצרי, תושב קליעה/מרג' עיון.

2. עאסף אליאס נג'יב עסאף, נוצרי, תושב רמיש.

3. חאתם עא-רחמאן שית, תושב כפר כילא.

4. כאיד מחמד חסין בירו, מוצאו מכפר כילא, מתגורר בבירות.

5. נדים מרהג' קאסם שאהין, דרוזי, תושב עין ג'רפא/חצבאיא.


"כל פעילות שחותכת את קו הגבול מהצד הלבנוני קשורה באופן כזה או אחר לחיזבאללה", קצין האג"ם מצהיר, "בשנים האחרונות הכוחות שלנו מסכלים הברחות סמים, בנקודות שונות בגזרה ובכמויות שונות. היו לנו הצלחות מבצעיות של עשרות קילוגרמים של סמים קשים שהיו בדרכם לשטח ישראל".

"להערכתי, התופעה פחות משפיעה על תחושת הביטחון של התושבים. אנחנו מבצעים הסברה נרחבת מולם, הם מודעים לכך שהחטיבה פועלת יום וליל במטרה לשמור על ביטחונם", מסכם קצין האג"ם, "אבל מעל הכול - ההצלחות המבצעיות הן משמעותיות. אנחנו מצליחים לסכל את נסיונות האויב, ולמנוע ממנו לקיים הברחות".