"למצוא בפינצטה את האחד הזה שמתכנן להרים את הפיגוע הבא"

15 שנים עברו מאז מלחמת לבנון השנייה, ומאז, הרבה השתנה בזירה הצפונית גם בכל הקשור לסימון מטרות אויב. קיבלנו הצצה לענף החדש בפיקוד הצפון שמספק פתרונות טכנולוגיים בצורת בינה מלאכותית 

28.07.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

בפיקוד הצפון הוקם בשנה האחרונה ענף טכנולוגי חדש שנועד לספק תמיכה טכנולוגית רחבה בכל הקשור להפללת מטרות, ולתת פתרונות בעזרת מנועי בינה מלאכותית ותוכנות לומדות. כל זאת במטרה להפוך את תהליך ההפללה למהיר וחכם יותר, ואת חקר האויב למדויק יותר.

החיילים בענף יושבים עם הגופים המחקריים, ויחד איתם, מאפיינים ופותרים בעיות ופערים, באמצעות עבודה משותפת עם גופים שונים ב-8200.

"לפני שפתחו את הענף שלנו בפיקוד, החוקרים ישבו וקראו 100 ידיעות מודיעיניות שונות כדי להגיע למסקנה. העבודה שלנו מאפשרת למעשה גישה לידיעות הכי רלוונטיות, על בסיס של מכונה לומדת ובינה מלאכותית (AI)", מספר סגן ע', ראש תחום עיבוד למטרות בענף דיגיטל.

"אנשים עלולים לחשוב אולי שמכונה לומדת עובדת כמו קסם - אבל זה לא באמת המצב", מבהיר סגן ע', "כל מכונה שלא תהיה, יודעת רק מה שמלמדים אותה. אנחנו מתכנתים את הפיתוח שלנו כך שיחשוב בסוף בדיוק כמו חוקרי מודיעין". 

עד לפני כמה חודשים הענף היה בכלל מדור קטן, שהורכב מחיילים שהגיעו אליו דרך תפקידים אחרים. עם הזמן, התפקיד עבר בעיקר מפה לאוזן, והיום, יש בו כ-30 אנשים שעברו הכשרה מסודרת דרך קורס באמ"ן. החיילים כאן מתמודדים עם אויב נעלם ומתמרן, ומובילים להרחבת בנק המטרות לצורך תקיפות הנדרשות בזמן אמת.

״ענף דיגיטל של פיקוד הצפון מתעסק בחיבור שבין עולמות המודיעין לעולמות הטכנולוגיה״, מסביר סגן א׳, רמ״ד בענף, ״יש אצלנו מגוון רחב של אנשים - מתכננים, אנליסטים, חוקרי מודיעין, חוקרי דאטה, שבסוף, מצליחים לקחת בעיה מודיעינית או מבצעית, ולהציע לה פיתרון טכנולוגי שמבוסס על אינטליגנציה מלאכותית או אנליזה״.

כך למשל, מדגים סגן א׳, ממצב שקיים היצף מידע על האויב, וגופי המודיעין לא יצליחו להכיל את כמויות הנתונים - בענף, מפתחים תוכנות ולומדות שיודעות לברור מטרות איכותיות, ולמנוע איבוד מידע חשוב. ״אני בעצם לוקח מטרות שהפלילו אותן בעבר, ומלמד את המחשב ללמוד לאתר דומות לה מבין אלפי מטרות״.

"זה בעצם החזון שלנו כענף - מכונה, איזושהי תוכנת מחשב, שאתה מכניס לתוכה מספר טלפון או שם. המכונה חורשת על כל המידע שקיים בעולם, בין אם מצלמות פתוחות, כספומטים, מאגרי מידע - ומוצאת לך את הבן אדם שרצית ואיפה הוא נמצא".

"אנחנו רוצים להגיע מכל המידע על 100 מיליון האנשים שיש לנו - לבן אדם האחד הזה בפינצטה, שמתכנן להרים את הפיגוע הבא", אומר סגן ע', "אני בטוח שהאויב יופתע מאיכות ומהירות העבודה שנעשית פה בתחום המטרות. אני חושב שהחשיבות שלנו היא להסתכל 10-5 שנים קדימה אל העולם הטכנולוגי ואל ההייטק בכלל, ולהוביל את כל העבודה של יחידת המודיעין בפיקוד לשם".

"לאור ייחודו המקצועי של הענף, כפלטפורמה לאנשים יצירתיים הענף משלב בתוכו חיילים מן המניין מכל הארץ ובדגש על פריפריה, מתנדבים, בעלי מוגבלות, בני ישיבות ובני מיעוטים האיכות נגרמת משילוב -זוהי הציונות בעיניי והשליחות שלנו בייצור הביטחון והשגת עליונות על האויב", אמר לסיכום סא"ל י',