שריון והנדסה בפעילות מובלעת ייחודית בגבול לבנון

בגבול כזה, לראות אויב זה דבר שבשגרה. שמענו על פעילות מובלעת משולבת בגבול לבנון משני מ"פים שהובילו צוות קרב מחלקתי: "זה ממש היה מבצע גדודי-גזרתי"

16.06.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

מחלקת טנקים ומחלקת הנדסה, בהובלת המ"פים, יצאו בשבוע שעבר לשתי פעילויות מובלעת מקבילות - סמוך לגבול עם לבנון, בגזרת חטמ"ר 300.

זו למעשה הייתה פעילות מובלעת משולבת. "קידמנו את מחלקת הטנקים הגזרתית קדימה, ואפשרנו להם לערוך מארב יסוד בשטח", מספר רס"ן גל טבק, מ"פ "בז" של גדוד 601 בחטיבה 401, שהוביל את המחלקה. מדובר בשטח בריבונות ישראלית שנמצא אחרי גדר המערכת עם לבנון, ומאחר ואין בו מכשול, מחלקת ההנדסה ביצעה בו לפני כן שלילת חדירה וזיכתה אותו ממטענים. 

"חשפנו את האויב עם אמצעי תצפית של הטנקים", מעדכן סרן פלאי בוזגלו, מ"פ הטנקים של פלוגת "חרב" בגדוד 74. הפעילות הזו חשובה במיוחד עבור הכוח מחטיבה 188, שתופס קו בלבנון לראשונה מזה 3 שנים, ונכנס בפעם הראשונה עם הכלים לאותה המובלעת. 

במשך שעות שהו הכוחות במובלעות, בחנו את העמדות ואת מטרות התגובה לזמן חירום. "מדובר בשינוי של פעילות ההגנה", אומר מ"פ ההנדסה, "הכוחות שלנו יוצאים מהמוצבים, אוספים מידע על האויב דרך תצפיות ומודיעין, ובעזרת טכנולוגיות שונות חושפים אלמנטים". 

לרס"ן טבק חשוב להבהיר שלא מדובר בפעילות נפרדת של לוחמי הנדסה או שריון, אלא בצק"ם - צוות קרב מחלקתי: "הפעילות הזו דימתה קרב משולב שמגן על כל הגזרה - הפלסים שלי היוו הגנה לטווח הקרוב והטנקים לרחוק, בנוסף לסוללת תותחנים וכוחות איסוף ורוכ"ש שפעלו איתנו". 

"הלוחמים ראו אויב ממש במרחק כמה מטרים מאיתנו, ומיד נכנסו לכוננות", הוא ממשיך, "הבנו שמטרות התגובה שלנו הן לחלוטין ברות תקיפה". 

"זו לא פעילות שגרתית", מציין סרן בוזגלו, "ראינו את זה גם בתוצרים המבצעיים - עמדנו בהצלחה, אפילו מעל המצופה, ביעדים שהצבנו לעצמנו".

ההובלה של הטנקים בפעילות הזו, כפי שמספר מ"פ הטנקים, בצורה של פטרול רקו"ם, היא משמעותית: "כשהאויב רואה טנקים בתוך מובלעת הוא חושב פעמיים אם לפעול מולנו. זה ממש היה מבצע גדודי-גזרתי". 

"אסור לבצע הגנה בצורה מונוטונית - פעילויות הגנה התקפיות נותנות יתרון", מבהיר רס"ן טבק, "זו בדיוק המהות של הגנה בגבול לבנון - שילוב כוחות".