פלגת הלוחמות הראשונות בגבול לבנון נחשפת

הן הלוחמות הראשונות בגזרת לבנון, מומחיות בהפעלת רחפנים מבצעיים - ועושות היסטוריה מכל כיוון. יצאנו לדבר עם המפקדת שלהן, כדי להבין מה עומד מאחורי הפלגה החדשה בגדוד האיסוף 869: "אם כלפי חוץ אנחנו כביכול שוברות תקרת זכוכית - אז כלפי פנים, הדברים כבר מובנים מאליהם - כי בסוף, אנחנו מגיעות לשטח וצריכות לתת את המענה - בדיוק כמו שאר הלוחמים"

05.01.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

הפלגה החדשה שקמה ממש לאחרונה בגדוד האיסוף הקרבי החולש על גזרת לבנון, מיוחדת מארבע סיבות. הראשונה, היא שתמצאו בה רק חיילות. השנייה, היא שהן מומחיות בהפעלת רחפנים. השלישית, היא שזו פלגת הרחפנים הראשונה שקמה בצה"ל, והאחרונה - לפניהן, לא היו לוחמות בגזרת לבנון. 

הכירו את פלגת הרחפניות החדשה והראשונה בצה"ל - מחלקה הנמצאת תחת גדוד 869 'שחף', ומתמקצעת בתחום הפעלת רחפנים מבצעיים. היא נפתחה לפני כ-3 חודשים, והיעוד שלה הוא לאסוף מודיעין, ולהוות מכפיל כוח בגזרה. "הן הכי מקצועיות בתחום, ועוברות הכשרה ארוכה בשביל זה", מספרת מפקדת הפלגה, סגן נורית רוקח.


צילום: אורן כהן

"אין איזושהי הגבלה בגלל שמדובר בלוחמות. הן נמצאות באותם המיקומים שהלוחמים נמצאים בהם - כי המטרה היא לתת מענה מבצעי", המפקדת מבהירה. בשגרה, מתאמנות החיילות על הפעלת והטסת הרחפנים, וכשיש צורך יוצאות עם הכלי למשימות, וניצבות מול האתגרים שהגזרה מזמנת: "רחפן זה ממש אמל"ח עם יכולות מגוונות - הפלגה מתמקצעת בכמה סוגי רחפנים, לכל אחד ייעוד שונה".

עד כה, הפעלת רחפנים בגזרת לבנון התבצעה על ידי מספר לוחמים מגדוד האיסוף שהוסמכו לכך. הוחלט לפתח את התחום כמקצוע, מתוך ההבנה שזה כלי מודיעיני חשוב - במיוחד בתקופות נפיצות בגבול. "הפלגה שלנו אמורה לתת את המענה הטוב ביותר בנושא - בין אם מדובר בלקפוץ לאירועים מבצעיים, ובין אם לספק תוצרים לכל מיני יעדים ואיתורים בגזרה", מסבירה סגן רוקח.


צילום: אורן כהן

 

הפלגה מורכבת מחיילות שעברו מסלול של איסוף קרבי. כשהן מגיעות לקו לבנון הן לומדות את רזי המקצוע, ועוברות הסמכה מקיפה בכל סוגי הרחפנים.

"נכון, אנחנו עושות היסטוריה בתקופה די מתוחה. לפני שהפלגה קמה לא היו לוחמות בגזרה, ובטח לא כאלו שמפעילות את אמל"ח הרחפנים", מודה המפקדת, ומציינת באותה נשימה: "אבל אם כלפי חוץ אנחנו כביכול שוברות תקרת זכוכית - אז כלפי פנים, הדברים כבר מובנים מאליהם, וזה לא מעסיק אותנו. בסוף, אנחנו מגיעות לשטח וצריכות לתת את המענה - בדיוק כמו שאר הלוחמים".  


צילום: אורן כהן

"האווירה בפלגה היא מאוד טובה", מחייכת סגן רוקח, "הכול פה בנוי על אחוות הלוחמות, על למידה אחת מהשנייה - בטח כשיש צוות ותיק וצוות צעיר שרק הגיע מההכשרה. כולן רוצות להתפתח ולהגיע להישגים".

"מבחינתי, היכולת של הפלגה נמדדת לפי הדרך שבה אנחנו מצליחות לשמור על האחיזה המבצעית שלנו במרחב - לדעת להגיב במידה וצריך, ולהכיר את האויב בצורה מיטבית", מסכמת המפקדת, "אם מחר בבוקר מגיעה העת שלנו לפעול - אז נדע לעמוד בזה בצורה הכי מקצועית".