באמצע דצמבר נורו פצצות תאורה מעל הים סמוך לגבול לבנון. זו הסיבה

בחטמ"ר 300 הקדימו בשבוע את קבלת השנה האזרחית, כשסוללה מגדוד 55 ביצעה ירי חי של פגזי תאורה למרחב הים בגזרה. דבר כזה לא קרה סתם - אלא כחלק מתרגיל שת"פ ייחודי עם זרוע הים, שהתמקד בהפעלת אש במקביל ובשפה משותפת בין הכוחות הימיים לאלו שביבשה. עם שתי רגליים על הקרקע (היה קר מדי לשחות), הבאנו לכם תיעוד מהתרגיל שלקחו בו חלק לוחמי מגלן, סוללת תותחנים וספינת דבורה - ונועד להבטיח את השקט בגבול הימי עם לבנון

04.01.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

מופע של פגזי תאורה האיר את הגבול הימי במרחב הגליל המערבי כשבוע לפני שהשעון התחלף ל-00:00 ושנת 2021 יצאה לדרך. לא, זה לא היה אירוע מבצעי, אלא תרגיל ייחודי שנועד לחזק את שיתוף הפעולה בין זרוע הים לגזרת החטיבה המרחבית 300 בפיקוד הצפון, שגובלת בלבנון.

מדובר בתרגיל פתע - והתרחיש? חדירה משולבת של שלוש ספינות אויב מכיוון הים וחוליית מחבלים מלבנון למוצב ראש הנקרה, וכן הנחת מטען בגבול. הלוחמים דימו הפעלת אש במקביל, כאשר הכוחות הרגליים 'נלחמו' בחיילים מהחטמ"ר שביימו כוח אויב, ולוחמים מפלגה 914 ביצעו ירי מדומה נגד סירות גומי בלב הים.

אבל איך בכלל רואים משהו בתרגיל כזה, שמתרחש באישון לילה? את מקור האור סיפקו לוחמי סוללה ארטילרית מחטיבת האש 215, שהוקפצו לקו החוף, וירו משם פגזי תאורה לעבר הים.

בחטיבה 300 מדגישים שזהו תרגיל ראשון מסוגו - וכשמדובר באופרציה כזו גדולה, מן הסתם ייקחו בה חלק כוחות רבים. בין המשתתפים היו לוחמי מגלן, דבורנים מפלגה 914, כוחות מגדוד 605 ו-82, סוללה מגדוד 55 בחטיבה 215 - וכמובן מפקדת חטמ"ר 300, שקציניה וחייליה ניהלו חמ"ל מיוחד לאורך הלילה. 

מעבר לשיתוף הפעולה שלהם בתרגיל, בתקופה הקרובה עתידים קצין, מספר חיילים ובקא"סית מזרוע הים להעתיק את המשרד שלהם בחיפה מעט צפונה, ולעבור לשרת באופן קבוע במפח"ט 300 ביישוב שומרה שבגליל המערבי. מדובר בצעד שנועד להבטיח שיתוף פעולה פרונטלי וייצוג של זרוע הים בכל פעילות כזו או אחרת שמתרחשת בגזרה.

"חטיבה 300 מאופיינת בגבולה הימי עם לבנון - דבר המחייב עבודה צמודה בין הזרועות השונות. כמובן שאופי התרגיל היה מבוסס מודיעין על האויב, ונולד ממש מתוך האתגרים שהגבול טומן בחובו", מסביר סמח"ט 300, סא"ל יצחק חורי, "שיתוף הפעולה בין החטיבה לבין פלגה 914 הוא חזק ומתבטא בתרגולי מפקדות, בשילוב של נציגים מזרוע הים בהערכות מצב חטיבתיות, וכן בתפעול משותף של אירועים בגזרה".

סא"ל כפיר רווה, מפל"ג 914, מסכם את התרגיל - שמבחינתו, הביא לידי ביטוי את היכולות הרב מימדיות של צה"ל לסיכול אירועים ביטחוניים מורכבים: "אנחנו עושים הכול כדי לאפשר לתושבי הצפון לנהל חיים שלווים, ואנחנו מוכנים לעצור כל איום - מהים או היבשה - שעלול לפגוע בביטחון. השינויים בזירה הצפונית מחייבים אותנו לפעול באופן דינאמי ויצירתי, ובדיוק לכיוון הזה חתר התרגיל".