כך מחזקים המג"דים והמח"טים של פיקוד הצפון את "שרירי הליבה"

התוכנית ״שרירי ליבה״, שנועדה לחזק את ההבנה של המתרחש בפיקוד הצפון, פועלת כבר קרוב לשנה ויוצרת למג"דים ולמח"טים מסגרת בה הם לומדים זה מזה ומתכוננים לחירום. שוחחנו עם מפקד מערך האש על המפגש האחרון ועל חשיבות הקשר המבצעי בין המפקדים שיובילו את הכוחות במערכה הבאה

02.03.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

בצה"ל של 2021, זה לא מספיק שהמג"ד והמח"ט יתמקצעו רק בעולמות ההגנה והתקיפה. הם חייבים להיות בקיאים גם בכל הנוגע לתקשוב, מודיעין, לוגיסטיקה ואפילו תקשורת - מתוך ההבנה שניצחון יתאפשר רק ברגע שכל המרכיבים האלה יפעלו כמכלול אחד.

בפיקוד הצפון מתרגמים זאת למציאות על ידי ״שרירי הליבה״ - סדרת מפגשים שמיועדת למג"דים ומח"טים בסדיר ובמילואים, המרחביים והאורגניים, האופרטיביים ללחימה בגזרת לבנון. השם שלה, מסגיר את מטרתה הברורה - חיזוק שרירים חיוניים, שבבוא העת והצורך ״יניעו את הידיים" ויפעילו כוח במקומות הנכונים.  

"'שרירי ליבה' התחילה לפני כשנה, כחלק מאסטרטגיה שנועדה לחזק את המוכנות למלחמה בגזרה הצפונית", מספר מפקד מרכז האש בפצ"ן, אל"ם ש'.

בכל אחד מהמפגשים, עוברים המפקדים תכנים שונים הקשורים ללחימה וליכולות שהשטחים של לבנון וסוריה דורשים. בשבוע שעבר, ירדו המג"דים והמח"טים לבור בפיקוד הצפון, שמחולק למרכזים, שם הם העמיקו בייעודו של כל מרכז, ובאופן בו הוא פועל בחירום.

"הם קיבלו סקירה בכל אחד מהחמ"לים על איך נכון לעבוד עם האגף המסוים, ומה מצפה להם בלחימה", מסביר אל"ם ש', "מה שיפה במיוחד, זה שהם שמעו את הדברים מהאנשים שמפקדים על המאמץ בתחום הספציפי, והתפתח שיח מאוד חשוב - בין רמת הפיקוד לבין רמת הגדוד, וזה מאוד מחזק את ההבנה של איך עובדת המערכת בזמן אמת".

כך, כפי שהוא מדגים, ברגע שכל המפקדים מגיעים יחד למרכז התקשוב, למשל, ורואים בעיניים את הכלים שיאפשר להם הפיקוד ביום לחימה - הם מבינים בדיוק כמה זה רלוונטי עבורם: "אלה דיבורים קונקרטיים, דברים נקודתיים, לא באוויר בכלל".

בכל אחד מהכנסים האלה, מעיד מפקד מרכז האש, מתקיימת תחילה סקירה מפי האלוף על תמונת המצב העדכנית בזירה הצפונית ועל ההתפתחויות האחרונות בגבולות: "דווקא בגלל המצב היחסית רגיש בצפון, לאור האירועים האחרונים, חשוב שנשמר את השיח המבצעי, המוכנות והתרגולים".

"כל מג"ד יוצא מהיום הזה כשהוא יודע מה ההישגים הנדרשים ממנו", מסכם אל"ם ש', "אין כאן הבדל בין מג"ד סדיר למילואים - כולנו מדברים את אותה השפה, מרמת האלוף והפיקוד וכלפי מטה. כולם נחשפים לאותו התוכן ומחזקים את הידע איפה שצריך".