כך הכוחות באסטרא וגלדיולה תרגלו תרחיש פחע"י

ירי על מוצבי החרמון וגלדיולה - אומנם מדובר בתרחיש קיצוני, אבל הכוחות שתופסים את הקווים ב-474 ו-769 חייבים להיות מוכנים לכל אירוע פחע"י בגזרה. שמענו מקציני האג"ם של החטיבות מה עושים בתפר ברגע שהשקט מופר

08.02.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

אסטרא וגלדיולה - סביר להניח שאין חייל שלא שמע את שמות המוצבים הצפוניים האלה. אסטרא נמצא בחטיבה המרחבית 474 על הר החרמון, ומוכר בתור "העיניים של המדינה" - בשל העובדה שהוא צופה גם על סוריה וגם על לבנון. גלדיולה, סמל צה"לי שסובבים אותו עשרות סיפורים ומור"קים,  נמצא בפסגת הר דב בשטח 769, וללא גדר המפרידה בינו לבין לבנון - וחיזבאללה המתבסס שם.

בסוף החודש שעבר השתתפו מסייעת 77 של חיל השריון וגדוד 890 של חטיבת הצנחנים, שתופסים את המוצבים האלה, בתרגיל שבחן את ההתנהלות בנקודת החיבור הפיזית בין שני החטמ"רים - מאחר שאסטרא וגלדיולה נמצאים בדיוק בקצה השטח של כל אחד.

בתשע בבוקר, התרחישים שדימו התפתחות של יום קרב החלו לרדת לחטיבות בהוראת סמאו"ג 91. "האירוע התחיל בירי על מוצבי אסטרא, מצפ"ש (מצפה שלגים), ישראלי, וגלדיולה", מתאר קצין האג"ם של 474, רס"ן מושיקו גוטליב.

בתגובה לירי, הכוחות במוצבים תרגלו סדר פעולות של תקיפת שטחי אויב הנמצאים בגזרה השכנה, תוך סגירת מעגלים מול גורמי האש השונים. 

גם האלפיניסטים בחרמון עלו על החליפות המיוחדות ולקחו חלק משמעותי בתרגיל. "בחנו איך הם מחלצים פצועים מגלדיולה באמצעות BV (רק"ם ייעודי לנסיעה בשלג), ומעבירים אותם לאסטרא לטיפול רפואי", מספר רס"ן גוטליב.

במקביל, בחמ"לי החטיבות 474 ו-769 התקיימו הערכות מצב משותפות, בהן עלו השאלות - איך כל גזרה מחוברת למה שקורה בשכנתה? אילו מטרות הותקפו? כמה פצועים יש? "חיזקנו את הממשק בתפר שבין שני החטמ"רים ברמת המודיעין והאש", מציין קצין האג"ם, "ובדקנו איך גזרה אחת יודעת לחפות על השנייה בכל ההיבטים האלה". 

תרגילים מסוג זה נערכים אחת לכמה חודשים, אבל רס"ן גוטליב אומר שהפעם, הוא נוהל ברמת האוגדות - דבר שלא קורה לרוב. 

אסטרא וגלדיולה הם מוצבים גבוהים ושולטים, שמאפשרים חופש פעולה רחב ונמצאים ממש על התפר שבין שתי החטיבות. "בניגוד לאזור שלחלוטין נמצא בתוך הגזרה, השטחים האלה הם בקצה שלה, ואנחנו צריכים לוודא שמוקדשת להם תשומת לב מלאה. אני אחראי על צד ימין, ו-769 על שמאל - אבל מי אמון על התפר ביניהם"? קצין האג"ם של חטיבה 769, רס"ן מושיקו אליהו, מוסיף: "בגלל האתגר במרחב הזה, אנחנו מאמנים את הכוחות להיות ערים ונושמים משני צידי התפר ולהמנע ממצב של פערים".

"התרגיל היה טוב - הוא הגביר את המוכנות לימי קרב ויצר חיזוק של שפה משותפת בכל הרמות", מסכם קצין האג"ם של 474, ומקבילו ב-769 מחזק: "תרגלנו את כל המנגנונים שנפעיל בעת אירוע בתפר, והעמקנו בסד"פים ובאמצעים השונים שבעזרתם אנחנו תומכים בחטיבה השכנה. אנחנו מתרגלים תרחישים כאלה כדי שבמפגש האמיתי עם האויב - נייצר הרתעה ונכריע אותו".