איך מרכיבים תמונת מודיעין מעקבות בקרקע? 'הלכנו' לגלות

הם עוברים הכשרת לוחם, מכירים כל אבן, שביל או גבעה בגזרה, ומהווים מקור מודיעין חיוני בזמן חירום. הצטרפנו לאימון החצי שנתי של יחידת הגששים בחטמ"ר 474, בשביל להבין איך מטביעת רגל ובול עץ שבור - מסכלים את החדירה הבאה

05.07.22
מיה צדוק, מערכת אתר צה"ל

טביעת רגל, עץ שבור או אפילו בדל סיגריה - לכאורה פרטים שלא יהוו חשיבות לעין רגילה, אבל עבורם, אלו בדיוק הסממנים שיעזרו לסכל את החדירה הבאה. פגשתי אותם בעוד יום שגרתי ברמת הגולן - גזרה שכל אבן בה מלאה בהיסטוריה וסיפורים - והם, מכירים את כולם. 

הגששים של חטמ"ר 474 מהווים מוקד ידע גזרתי, ובשביל להשחיז את המיומנות הזו - הם קיימו לפני כשבועיים את האימון החצי שנתי שלהם, שמתמקד בשיפור העשייה המבצעית והיומיומית שלהם, ואפילו כלל דימוי של תרחיש אמת. 

היום הראשון עסק בתרגיל מרדף רגלי של שבעה קילומטרים בשטח המורכב של רמת הגולן - מעליות חדות, דרך הליכה בסבך ועד לעיקולים מסובכים. 

"הכול התחיל מהורדת פקודה של הבכירים ללוחמים, ואז הם נדרשו לבצע פעילות מעקב אחרי מספר נמלטים", מספר רס"ן וויסאם סביחי, קצין הגששים של החטיבה, "יצרנו להם עקבות של שני אנשים עם הטעיות בדרך, וטמנו מטענים שהם היו צריכים לאתר". 

בזכות היכולות שלהם - הגששים יודעים לדלות מעקבה באדמה פרטים יוצאי דופן שיוצרים תמונת מודיעין עדכנית ומגובשת יותר. רס"ן סביחי מסביר: "אנחנו יודעים להגיד מתי החשודים עברו, באיזה קצב - הליכה או ריצה, ואם זה צעד של גבר או אישה. לא כל אחד יודע 'ללכת' אחרי עקבות - השאלה היא איך אתה מנתח אותן, ואם אתה מבין את ההטעיות". 

וברגע שהם עולים על עקבות - הם יודעים לבחון את שאר הסביבה. "אני מחפש את הפרטים המינימליים", מוסיף רס"ן סביחי, "אנחנו מבודדים את המרחב ומתחילים לחפש עוד סממנים לנתיב בריחה - אבן הפוכה, עשבייה שדרכו עליה או עץ שבור, וזה מתאפשר בזכות הידע שלנו בגזרה". 

כל החתיכות הקטנות - ממידת הנעליים ועד קצב ההליכה של המבוקש עוזרות להרכיב את הפאזל ולהשלים את תמונת המצב המפורטת על האדם שמחפשים. ובגזרה הגובלת עם מדינת אויב, ידע של איתור 'פרש תורכי' לדוגמה, הוא חיוני. 

"ברמת הגולן יש גם את היבט המוקשים", הוא נזכר, "היא מלאה בכאלה - והגשש צריך להכיר את מיקומם, לדוגמה, לפני חודש היה אירוע של חפץ חשוד - הקפיצו גשש שידע שהחפץ מונח שם במשך הרבה זמן, ולא מהווה סיכון". 

האימון נחתם בבוקר שלמחרת אחרי תרגול חוליה, והוגדר על ידי המפקדים כמוצלח. "אנחנו הראשונים שעומדים בראש הכוח", רס"ן סביחי מסכם, "היום, אני מגיע למצב שאני כאן באימון - והמג"דים לא מסכימים להסתובב בגזרה בלי גשש, כי הוא יודע לקחת אותם לכל הנקודות הרלוונטיות, והם כוח חיוני והכרחי בגזרה".