הנגמ"ש נתקע בלבנון? כך יחלצו כלי לחימה תחת אש

4 כלי רכב שונים שקעו בין הרי הגולן ועברו לטיפול המסור של טנ"א פיקוד הצפון. בשביל לטפל בזירה המורכבת, הוקפצו הפלוגות שתופסות עכשיו קו בגזרה הצפונית, ונדרשו לתפעל את האירוע תוך 4 שעות. פגשנו אותם ברגע שהכול התהפך

02.05.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

טנק, דחפור D-9, ונקפדון (סוג של נגמ"ש) מחוברים זה לזה בשרשרת ברזל בעיצומו של מבצע חילוץ מתעלת בוץ. עם מכווין מבחוץ, כמה נהגים בפנים ושיתוף פעולה יוצא דופן - דרך מסך העשן הכבד, הכלי והפצוע שהיה בתוכו חולצו בהצלחה. התרחיש הזה היה רק אחד מתוך שלושה שתרגלו חיילי הטנ"א של פיקוד הצפון בחודש שעבר ברמת הגולן. 

"קראנו להפעלת הפתע הזו 'נס איתן'", סיפר אל"ם לירון מטודי, מטל"פ (מפקד טכנולוגיה ואחזקה פיקודי) פיקוד הצפון. "בנינו זירה מורכבת עם ארבע עמדות, והמשימה של הפלוגה הייתה לחלץ את כל הכלים והפצועים שבתוכם תחת אש - תוך ארבע שעות". 

במשך שבוע, פלוגות שתופסות קו ברחבי הגזרה (הגדודים 92, 405, 53, 605) הוקפצו אל מחנה צנובר, ועברו שש שעות וחצי מפרכות של תרחישי קיצון - כמו חילוץ פצועים מנגמ"ש הפוך, טיפול ברכב תקוע בתעלה ומשיכת D-9 שקוע במעבר מים. 

"כשיש כמה אירועים באותה הזירה, אני מעדיף להתחיל בכלי שיהיה לי קל יותר להציל", הסביר לי אחד המתרגלים מגדוד 605, הראשון שהוקפץ, "כך שאם יש בו פצוע קשה - נחלץ אותו קודם". 

בזמן הזה, הכוח מתחלק לשניים - אלו שמוציאים את הלכודים, ואלו שמפנים את הכלי. אבל האתגר הכי גדול הוא לעשות הכול תחת אש. "החיילים היו צריכים לאבטח את עצמם בשביל לדמות פעילות בשטח מבצעי, בעיקר כשמדובר בגזרה הצפונית", הוסיף אל"ם מטודי. 

"כשנכנסתי לתפקיד תחקרתי אימונים ותרגילים", הוא נזכר, "רציתי לבחון עד כמה אנחנו מוכנים במתכונת פתע לתרחיש חירום. במשך שלושה חודשים בנינו ושכללנו את התרגיל - מה יאתגר את הפלוגות וישפר אותן". 

"התפקיד של הצבא זה להיות מוכן למלחמה", הדגיש המטל"פ, "תרגול פתע הוא משמעותי לשיפור החולשות שלנו ולשימור החוזקות שלנו - אי אפשר ללמד חוסן , אבל אפשר לתרגל אותו". 

באותו בסיס, הוקם השנה סימולטור מיוחד שמדמה את אותן פעולות שביצעו בהפעלת הפתע. "מדובר בשלב ראשוני", ציין אל"ם מטודי, "חילוץ כלי הוא פעולה מורכבת, וזה התרגול העיוני הראשון לפני שניגשים לשטח". 

"ההצלחה נמדדת בעיקר אצל מפקדי הפלוגה", הוא הסביר, "אם הם מנהלים את האירוע כמו שצריך ופועלים על-פי התורה החיילית, ההצלחה מובטחת". בשנה הבאה מתכננים כאן לשים דגש על ההתנהלות המבצעית - בין אם באבטחה האישית, בפעילות עם מיגון מלא או בעבודה תחת מחסה.  

"אנחנו נמשיך להכפיל את האתגר", מסכם אל"ם מטודי עם חיוך מרוח על הפנים, "זה לא הסוף - יש פה 'ההמשך יבוא'. ברור לי שזה רק קצה הקרחון של היכולות שלנו".