המילואימניקים עלו על המסוקים - לתרגיל ראשון מסוגו

מתרגיל מוסק, דרך ירי רטוב בתנועה ועד איסוף מודיעיני בזמן אמת - יצאנו לפגוש את סיירת דבורה, יחידת המילואים הגזרתית של אוגדה 91, שמספקת מענה מהיר לאירועים מתפרצים

28.07.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

רעש חזק חורך את השמיים, מספר מסוקים מגיחים אל הקרקע. במקביל, כוחות יורים אש חיה בתוואי שטח של עליות דרסטיות, אדמה סלעית וצמחייה סבוכה, תוך סיכול איומים. כך נראו חלק מארבעת ימי האימון של יחידת דבורה - יחידת מילואים בת שנתיים המורכבת מיוצאי יחידות מיוחדות שגרים בגזרת אוגדה 91, שהוקמה כדי להיות מוכנים ליום פקודה אל מול חיזבאללה.

לכל אחד מהלוחמים יש בבית ציוד לקפיצה מהירה - הם יכולים להגיע למקום תוך פחות משעה, ולהוות מענה ראשוני במקרה חירום. ״האויב תמיד מתקדם ומתפתח״, מספר קצין מבצעים מיוחדים של אוגדה 91, סגן א׳, ״אנחנו תמיד נהיה צעד קודם - זו גם אחת הסיבות שהקימו את היחידה״.

ביום שני האחרון, הם קיימו אימון בן ארבעה ימים, בו שילבו לראשונה תרגיל מוסק. כדי לדמות מתאר שטח לבנוני, הלוחמים הגיעו בבוקר לשטח אש 100 - המאופיין בעליות דרסטיות, אדמה סלעית וצמחייה סבוכה. הם תרגלו כל היום, וכשהשמש שקעה, מספר מסוקים הגיחו אל הקרקע. כל זאת מתוך הבנה שבמתאר צפוני, בגלל שהמעבר מנקודה לנקודה יכול לקחת זמן קריטי במלחמה, השימוש במסוקים הוא חיוני.

״זו פעם ראשונה שמשלבים מסוקים", מוסיף הקמ״ם, ״זו קפיצת מדרגה. כשאתה מפקד על כוח צבאי בשדה הקרב ואתה בלחץ - לדעת להכווין מסוק קרב יכול לשנות את פני האירוע, והשת״פ עם הטייסת היה מאוד מוצלח״.



למחרת, היום הוקדש ללוחמה רטובה - הכוחות תרגלו ירי בזמן תנועה בהרים של שטח אש 100. הכוחות עסקו, בין היתר, גם בתרגול בשטח פתוח שכלל חיפוי ואיגוף - הכול כדי להתכונן לאפשרות שלחימה בגזרה הזו.

אחת המטרות של הסיירת היא להוות כוח אורגני המשויך לגזרה, לכן ביום רביעי הסיירת התפצלה לשניים - פלגה אחת תרגלה ביישוב במזרח האוגדה, והשנייה במערב האוגדה. בין לוחמי היחידה, יש גם צוות של לוחמות איסוף שהן מילואימניקיות בעצמן - הן מתמחות באיסוף בזמן אמת, ויודעות לתת מודיעין איסופי תוך כדי האירוע.

״זו יחידה שהיא 100% מילואים״, הוא מסכם, ״היא צריכה להיות ממוקדת באימונים כי אין את היחידה 24/7, זה לא מובן מאליו שאנשים יבואו לרוץ על גבעות ולשים על עצמם נשק כשהם יכולים להיות בבית - אבל בסוף, אין אחד שמבין את החשיבות יותר מהם״.