האריות של שמשון הוקפצו לטבילת אש ראשונה בחודש המלחמה

המג"ד צועק להסתער, תוך שניות נופלות מרגמות על יעדי טרור, והלוחמים מתחילים להשתלט על שטחים אסטרטגיים. הכפירניקים בגזרת לבנון הוקפצו בהפתעה, וסיפקו לנו הצצה ל'מפץ הצפון' - מהסנוניות הראשונות של תרגיל חודש המלחמה

16.05.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

בצהרי יום שני שגרתי, גדוד 92 (שמשון) שתופס עכשיו לראשונה קו בגזרת לבנון, קיבל פקודה לא צפויה - תארזו עכשיו את הציוד ותתייצבו עשרות קילומטרים מכם, בבא"פ אליקים, לתרג"ד ראשון מסוגו. 

שעות ספורות לאחר מכן, הם כבר היו ערוכים בבא"פ, עברו מסדר של מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, והתחילו את תרגיל 'מפץ הצפון'. "זה היה תרחיש של חזית לבנון", מסביר אל"ם שאול ישראלי, מח"ט 205 שחנך את גדוד 92. "דימינו את מצבי החירום הראשוניים, שמאופיינים בהשתנות מהירה". 

"התרחיש הסתנכרן עם השבוע הראשון של חודש המלחמה וההקשר האופרטיבי", הוא מפרט, "אני מאמין שזה גם שלב מרכזי של החיבור וההיכרות של חטיבת כפיר ללבנון". 

ממצב של הגנה על הגזרה בקו - הם נכנסו למצב קרב. "ההישג שקבענו להם היה למצות את כל היכולות של צה"ל בלחימה", מוסיף אל"ם ישראלי, "ממעבר בין שגרה לחירום, דרך שילוב טנקים, חי"ר וסיוע אווירי של מסוקי קרב, מסוקי סער ויכולות איסוף אווירי כמו מטוסים זעירים ורחפנים, ועד תרגול במצבים הכי מורכבים - כמו פינוי פצועים מוסק". 

"המעבר הזה הוא החלק הכי קשה", משתף סא"ל סהר פוגל, מג"ד שמשון של חטיבת כפיר. "מרגע שאתה יורה - זה כבר לא אירוע חדש, אנחנו מתאמנים בזה ביום-יום. לעשות את הסוויץ' בראש - זה בעיניי האתגר הגדול ביותר". 

"אתה נותן את הפקודה ליציאה להתקפה", הוא משחזר את רגע השיא מהתרג"ד, "ואז אתה שומע את המרגמות שנופלות על היעדים, ובקשר המ"פים צועקים להסתער - אתה אומר לעצמך, 'לפני כמה שעות הייתי באירוע שונה לגמרי'". 

ובנקודה הזאת, התחיל החלק הרטוב. "התרחיש הוא שחיזבאללה רוצה לממש את תוכנית ההתקפה", מדגיש סא"ל פוגל, "היינו בתחרות על הזמן - השלב הבא היה להשתלט על שטחים אסטרטגיים בעזרת טנקים, מרגמות ומסוקים".  

בהמשך הלוחמים גם קיבלו מידע מודיעיני שבכפר בקרבת מקום יושבים פעילי חיזבאללה, תוך שעה הם השלימו את נטרול האויב. 

"זה פעם ראשונה שאני עושה תרגיל ישר על רטוב", מודה סא"ל פוגל, "בלי נוהל קרב וסיורי שטח, היינו צריכים לעשות התאמות מהירות, מתוך הבנה ואמונה שזה התרחיש הכי קרוב למציאות ואנחנו הראשונים שנבחנו בדבר כזה". 

בזמן שרוב הגדוד ביצע את התרג"ד, חלקו האחר נשאר בקו וסיכל הברחה משמעותית בחטמ"ר 769. סא"ל פוגל הוסיף: "זו פעם ראשונה שאנחנו תופסים קו בגזרה הזו, עם אויב ושטח חדש, אבל אנחנו רעבים להצליח". 

התרגיל, מציינים בחטיבה, התקיים במתווה צפוני, ותוכנן מתוך בחינה מעמיקה של לקחים שהופקו בהפעלות של 'משגרה לחירום' בגזרת לבנון בשנתיים האחרונות, מאירועים כמו 'בין המצרים' ו'יוצא לאור' ומהשתנות האויב. 

"הדבר הכי טוב בתור מתורגל הוא שהמערכת החונכת רוצה להיות שותפה בתהליך השיפור", סא"ל פוגל מסכם, "אותו חיבור הוביל גם לפתיחות רבה לביקורת, כשהחומר האנושי של הגדוד מאפשר לזה לקרות. אין גאה ממני".