הסתיים המעבר השנתי של חקלאים לבנונים לטובת עונת המסיק

לאורך הגבול הצפוני, יש מספר מטעים לבנוניים שנחצים על ידי הקו הכחול - על מנת שפרנסתם לא תיפגע, מאפשר צה"ל מידי שנה מעבר חקלאים בעונת המסיק. "אנחנו לא רוצים שהם יישאו בתוצאות המעשים של חיזבאללה"

10.11.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

לאורך העשור האחרון, במהלך חודש אוקטובר, מספר חקלאים לבנונים מקבלים אישור מצה"ל ומיוניפי"ל (כוח האו"ם הזמני בלבנון) לחצות את הקו הכחול. האירוע המדובר הוא מסיק הזיתים החד-שנתי, והאישור ניתן בהתאם להערכת מצב ביטחונית וכחלק מרצון ישראלי לאפשר לחקלאים הלבנונים למסוק את הזיתים, מתוך הבנה של הצורך ההומניטרי והכלכלי.

כשנקבע הקו הכחול בשנת 2000, לא התייחסו למתאר השטח המורכב של הצפון, ונוצר מצב בו הקו חוצה חלק מהמטעים הלבנוניים וכך נוצרות "מובלעות". באזורים כאלה אומנם לא עוברת גדר, אבל הקו עדיין קיים והחקלאים הלבנונים לא יכולים לחצות ולהגיע ליבול שלהם. 

לכן, בתקופה בה צריך למסוק את הזיתים - צה"ל מאפשר דרך יוניפי"ל מעבר של מספר מצומצם של חקלאים, בהתאם למצב הביטחוני - וכל זה נעשה בצל משבר כלכלי חריף בלבנון.

"אתה מסתכל מעבר לגדר ורואה אנשים במצב סוציו-אקונומי רעוע", מספר סגן אבי יעקב, קשל"ם (קצין קישור לאו"ם) של חטמ"ר 769. "אם אנחנו כצה"ל יכולים לאפשר להם לשמור על מרקם חיים ורמת חיים ראויה מבלי לפגוע בביטחון אז למה לא - אנחנו לא רוצים שהחקלאים יישאו בתוצאות המעשים של חיזבאללה". 

דרך יוניפי"ל מבקשים החקלאים אישור זמני למסוק את הזיתים - מרחב מוגבל ומספר אנשים מוגבל: "הצבנו תנאים מאוד נוקשים. אנחנו בקשר הדוק עם יוניפי"ל, הם מוודאים שרק מי שאמורים להיות שם נמצאים שם - פרנסת החקלאים הלבנונים היא אינטרס של לבנון, אבל כמובן שאנחנו ערוכים לניצול של המצב מצד חיזבאללה".

"בסוף יש פה אינטרסים לשני הצדדים", מסכם הקשל"ם, "אנחנו מראים ללבנונים שאנחנו לא האויב, חיזבאללה הוא זה שפוגע להם בכלכלה".