"הם מאתגרים, יוזמים ולפעמים חצופים, וטוב שכך - הם מפקדים ישראלים"

28.02.22
מפקד אוגדת 210, תא"ל רומן גופמן

דברים לזכרו של האלוף יגאל אלון - ׳המרד הקדוש׳:

לפני זמן לא רב חזר כוח השייך לאחד מגדודי היבשה של צה"ל, ממשימת פשיטה במדינת אויב. שורות שורות לוחמים, גב ועוד גב עמוסים לעייפה, עיניים בוהקות, מפקדים בראש. סיכום ראשוני, שאלות קצרות בניסיון לעמוד על הדילמות אשר זימנה המציאות. אחד המפקדים מיישר מבט ואומר בפשטות: "תראה המפקד, יכולנו לחכות לפקודה, אבל המצב השתנה, בחרנו להחליט ולעשות. הרי גורל המערכה על כתפינו".

משפחת אלון,
אנשי בית יגאל אלון,
חברי הקיבוץ,
מכובדי כולם.

עומד אני כאן על מדשאות גינוסר, מפקד אוגדה בצבא ההגנה לישראל, כדי לספר על יגאל אלון שלנו, של לוחמי צה"ל ומפקדיו. התיאור של יגאל אלון שלנו, לובשי המדים, הוא בבחינת הצצה לנבכי נפשו של המפקד הישראלי.

מורשתו ואומר חייו של אלוף יגאל אלון האדם, הלוחם, המפקד והמדינאי שזורה עמוק בנרטיב של המפקד הישראלי. עוד מימי ילדותו בשדות כפר תבור, דרך עמדות פיקוד שונות בפלמ"ח, פיקוד על חזית הדרום במלחמת העצמאות ובאמצעות שליחותו המדינית, נטע יגאל אלון בצה"ל משהו מיוחד במינו.

אם אנסה לכנס את כל רסיסי התמונה והמחשבה לכדי זיקוק תמציתי, אם אנסה לחקור מה הותיר יגאל אלון עבורנו ואיזה גן מיוחד הוא הוריש לדורות - אומר, 'המרד הקדוש'. כן, יגאל אלון, בדמותו המופתית מסמל את 'המרד הקדוש'.

'המרד הקדוש' זהו קודם כל עצמאות. ההבנה העמוקה שהחלום הציוני והגשמתו זו מהפכה. זהו מרד בכל קנה מידה. 'המרד הקדוש', משום שבניגוד לדרכן של מרידות שונות לאורך ההיסטוריה, הוא אינו תובע להרוס הכול ולבנות מחדש. נהפוך הוא, הוא דרש לתת כבוד בלי שמץ עליונות, לחדש את הישן ולקדשו. כך גם ביחס לפסיפס האנושי, ולמארג התרבותי הארץ ישראלי.

ובכן מכובדי, גם היום, כן היום, רוח ציונית היא בגדר 'המרד הקדוש' אל מול שאלות הזהות והמציאות התרבותית המעורפלת. יגאל אלון, גרס "לא רק שבאין חזון יפרע עם, אלא שבאין הגשמה יפרע החזון!" מפקדי צה"ל ולוחמיו בכל החיילות והזרועות, בבסיסים הקדמיים ובמחנות העורפיים מדברים ועושים ציונות, עושים ציונות כדרכך יגאל, בהתלהבות, ברגישות ובנחישות. לא מזמן נכחתי בערב סיום המסע הישראלי לקבוצת בני מיעוטים המשרתים ביחידות השונות בצה"ל. חלקו, פרי יוזמה ושליחות של מספר מפקדים ונגדים אשר עשו זאת נוסף על תפקידם ביחידות. "אני מרגיש שרוח ציונות של אחיי היהודים מפעמת בי" נאם אחד החיילים. כמוהו, כמוהם, יש עוד המון.

'המרד הקדוש' הוא הבנה עמוקה שעצמאות היא קודם כל עצמיות או חשיבה עצמאית וביקורת עצמית מתוך נאמנות לאחדות המטרה והחזון. עצמיות אשר איננה מביאה לפרישות. מורשת יגאל אלון הינה ספר פתוח גדוש הכרעות מכל הסוגים והרמות שבהם עמד ראשון לבדו, פרץ דרך והלך בה, בנה מציאות ונבנה ממנה. בפיקוד על פעולות הפלמ"ח טרום מלחמת העצמאות ועל מבצעים בכל החזיתות במהלכה, נשא יגאל אלון על גבו את גורל המערכה ואת כובד ההחלטה, מעולם לא נשבר ותמיד לקח אחריות, התלבט, למד מכולם, פעל ושכנע בהתנגדות לרעיונותיו, ובקו 'אל עבור' תמיד התיישר לפקודות. אבל הגדול מכולם היה מבחן פירוק הפלמ"ח. כמה כוחות נפש ותחושת ההכרח שבנאמנות היו דרושים כדי לא לבקש פורקן בדרכי סטיה, כלשונו. בשיחות לוחמים רבות שניהל קרא לעצמו "הנני מפקדכם עבדכם.." ובעיקר הקשיב.

'המרד הקדוש', אם כן, זהו גם מרד עצמי. אל תיגרר ואל תשקוט. זוהי הבנה עמוקה שאומנם נחוצה האחדה כלשהי, לשם גיבושם של דפוסי הצוות המשותפים. אך לעולם יש לזכור כי אין אדם דומה בדיוק לרעהו, ואין מצב קרב דומה לקודמו. לכל אדם סגולות וחולשות משלו. גם לנו, לפיקוד הבכיר של צה"ל. לכן, סטנדרטיזציה מופרזת עלולה לטשטש את דמות היחיד ואחריותו, ולהשטיח את רמת היחידה וכושר תפקודה במצבי כאוס ואי ודאות. יחידות צה"ל הן פרי השילוב המופלא של אישים וכישרונות שונים, המקבלים החלטות ומפעילים כלי נשק שונים תוך אחדות מטרה ותאום הדדי.

גם היום, כפי שלימד יגאל אלון בשעתו, כל מפקד כיתה הוא הרמטכ"ל בזעיר אנפין. תפיסת היוזמה העצמית, עשייה מעבר למצופה וחתירה אל המטרה, הן הן נשמת אפו של צה"ל. מפקדים ומפקדות, נגדים ונגדות עומדים שם, בכל החזיתות, הגבעות והואדיות, כל אחד ואחת בפני עצמו תוך מודעות עמוקה לסוד פעולת היחיד העצמאי כמו גם לשיתוף הפעולה הקיבוצי. הם מאתגרים, ביקורתיים, יצירתיים, יוזמים ולפעמים חצופים, וטוב שכך. הם מפקדים ישראליים.

חברים יקרים, בהקדמה לאלבום הפלמ"ח כתב יגאל אלון- "כי היה פלמ"ח חיל הרצון הטוב" כל לוחם עשה כמיטב יכולתו "בלי כניעה, בלי רתיעה ובמסירות הנפש". כמו אז גם היום, כשזכרו ומורשתו של יגאל אלון הינה רוח פועמת, כאשר מפעם לפעם מזהה אני יגאל אלונים קטנים גדלים בקרבנו, כאשר 'המרד הקדוש' חי ונושם, אומר בלב שלם שצה"ל הוא 'צבא הרצון הטוב'. 

יהי זכרו ומורשתו של אלוף יגאל אלון נצח.

27.02.2022/כ"ו באדר תשפ"ב