ירי מרגמות מדויק תוך שניות, שת"פים ו-70 פעילויות חוצות גדר

29.03.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

באמצע הלילה, בזמן פעילות במובלעת שמטרתה לנטרל תשתיות סוריות שהוקמו בניגוד להסכם הפרדת הכוחות, זיהו לוחמי צק"ג (צוות קרב גדודי) 46 של חטיבת השריון 401, תרחיש לא שגרתי. אל מול עיניהם עוברים במהירות חיילים סורים בין העמדות עם משגר נ"ט (נגד טנקים). 

מבלי להסס, בתוך שניות, ביצעו ירי הרחקה, בדיוק כפי שתרגלו שבוע קודם לכן. על מנת לסכל סופית את העמדות, הם ירו מרגמות. השמיים הוארו, ואפשר היה לראות את ההרים שמקיפים את המקום. 

בשביל לחתום את הפעילות, כשהעמדות כבר לא היו מאוישות, נכנסו טנקים לתמונה. "זו פעילות ממוקדת ומדויקת עם אפס נפגעים", מתגאה סא"ל רותם ולצמן, מפקד צק"ג 46, "במבחן התוצאה אנחנו יודעים להגיד שמאז הם לא חזרו לשם - כלומר, מבחינתי הצלחנו". 

את האירוע הזה סא"ל ולצמן מסמן כשיא הקו שתפסו בחטמ"ר 474, אותו הם מסכמים בימים אלו. אל התע"ם הם הגיעו אחרי אימונים ברמת הגולן, מרמת הצוות ועד החטיבה, בשביל להכיר את התעסוקה אליה הם נכנסים בצורה הטובה ביותר.

"זו הסיבה שתרגלנו", הוא מצהיר, "בזכות נוהל הקרב והמודל המבצעי - הלוחמים שחצו את הגדר לא הופתעו, וזה מה שהפך את הפעילות למדויקת ומוצלחת. ברגע שהם מבינים את החשיבות ומכירים את ההתנהגויות של האויב, זה מכין אותם לתרחישי קיצון". 

"רמת הגולן לא דומה לגזרות אחרות", הוא מדגיש, "כשיש לנו פעילות או אירועים, יש לנו מגוון תגובות - בין אם רגלית או רכובה". הגזרה גרמה לכוחות לבצע התאמות ושינויים. סא"ל ולצמן מסביר: "בין אם זה לעשות קו חי"ר, לפעול כצק"ג או לתפוס קו בתנאי מזג אוויר קיצוניים - הקו הביא איתו אתגרים שרק שיפרו אותנו". 

במהלך התע"ם, ב-474 פועלים בשיטת הגנה התקפית - רק בקו הזה שברו שיא של 70 חציות גדר לפעילויות מובלעת. בקו האחרון הם שיתפו פעולה עם גדוד 595, עוקץ ויהל"ם. "במציאות של היבשה, צריך לנצל את היתרונות של האחר", הוא מפרט, "היתרון בחטמ"ר הוא שיש את החבילה השלמה - עוברים משיתוף פעולה לפעולה משותפת". 

בסופו של דבר, המטרה העליונה בחטמ״ר 474 היא להגן על תושבי הגזרה ביישובי רמת הגולן, ושמירה על גבול שקט למטיילים הרבים שמגיעים לאזור.

אחרי התקופה הארוכה בחטמ"ר, הם יוצאים עם מסקנות "העשייה המבצעית עושה את האנשים טובים יותר. הקשר עם התושבים חשוב, הם יודעים ללמד אותנו על הגזרה. הטיפ האחרון הוא לתרגל את הקצה המבצעי, מי שישנה את המציאות זה המענה בקצה, חשוב לא לשכוח את המחויבות למלחמה", ממליץ המג"ד.