עצרת ההתייחדות של חטיבה 679

30.10.22
מערכת את"צ

ביום חמישי, 27.10 על רקע נופיה של רמת הגולן, בהם התנהלו קרבות עקובים מדם, התקיימה עצרת ההתייחדות השנתית של חטיבת השריון במיל’ ׳יפתח׳ 679, לזכרם של 102 חללי החטיבה.

באנדרטה למרגלות הר שיפון - התאספו המשפחות השכולות, מפקדי עבר והווה, לוחמי מילואים ומכובדים נוספים, במעמד מפקד אוגדה 210, תא״ל ציון רצון.

את העצרת הפיק אל״ם בדימוס יעקב חורין, מפעיל ערוץ היוטיוב ״דור כיפור 73״ שמגולל בעזרת ראיונות אישיים, את סיפורי מלחמת יו"כ מעיניהם של משרתי עבר מכלל החטיבות של צה"ל. יחד עם יו״ר העמותה סא״ל בדימוס חיים דנון.

מרבית החיילים שלזכרם נערכה העצרת נפלו בקרבות הבלימה והתקפת הנגד הישראלית ברמת הגולן, בקרב על נפח, בהבקעה לסוריה ובלחימה במובלעת הסורית במלחמת יום הכיפורים.

מאז ועד היום חטיבה 679 תופסת קו ברחבי הארץ.
מדברי המח״ט הנוכחי, אל״ם אלעד אפרתי: ״במקום הזה, לחמו כוחות החטיבה בחירוף נפש ובנחיתות מספרית. בתבונה רבה וכנגד כל הסיכויים ״הפכו את הקערה על פיה״. הפגינו יוזמה, חתירה למגע והפנמה של גודל השעה. חטיבה 679 מופקדת על משימת הגנה ברמת הגולן ומשמרת כשירות לתמרון בצפון. כשירות שנבנית באימונים רבים ומוכנות לוגיסטית. בשנה החולפת גדודי החטיבה לקחו חלק בהגנה על גבולה הצפוני של מדינת ישראל בדיוק בגזרה בה לחמו טובי הלוחמים- ברמת הגולן.
כמו אז, גם היום מוכנה החטיבה ליום פקודה. הדבקות במשימה, האחריות והרעות עודם נר לרגלינו בעשייה השוטפת.״

במהלך העצרת שוחחנו עם חיילים ששרתו בחטיבה. פגשנו פסיפס סיפורי גבורה מרגשים ומפגשים מפעימים בין חברים שלחמו יחד.

ביניהם, רס״ל (בדימוס) יוחנן מלחן שהיה תחמושתן, שלום שמאי ואלי בלאץ, שהיו לוחמי חיר בחטיבה ושירתו יחד במובלעת הסורית. ״אנחנו וכל הצוות חברים בקבוצת ווטסאפ שפעילה על בסיס יומי, תקופת המלחמה חיברה בינינו בקשר שלא ינתק״ מספר יוחנן.

סגירת מעגל מרגשת אירעה כאשר רס״ן בדימוס דידה מנקין, פגש את מגידו מיכאל ואת אלמנתו של רס״ן עמוס בן דוד ז״ל. שלושתם לחמו יחד בכח בפיקודו של עמוס בן דוד. הם היו בן ראשוני הפורצים למובלעת הסורית. ״ליד חאן ארנבה, בהיתקלויות קשות , נהרג עמוס בן דוד שהיה המגד, יהודה אפשטיין הקשר וישעיהו ווינוגרד התותחן, שלימד אותי את הקריאה בתורה לבר המצווה״ מספר דידה, שתפס פיקוד על הגדוד, חילץ את הפצוע ישראל שוורץ ואת מגידו מיכאל והעביר אותם לטנק שלו ולתאגד בקוניטרה. דידה ומגידו נפגשו בשנית רק כשלושים שנה לאחר המלחמה.

גם רס״ל (בדימוס) יובל נור וצבי רז שהיה חפ״ק המח"ט אורי אור, לחמו זה לצד ושומרים על קשר קרוב מאז המלחמה ועד היום.

שלושת החברים מגדוד הסיור, ציון צדקה, יורם רז ואמנון ליסובסקי, מכירים עוד משירותם בחטיבה הקודמת, בה לחמו יחד במלחמת ששת הימים בתעלת סואץ, ולאחר מכן במלחמת יום הכיפורים ברמת הגולן. ״חמשת חודשי המילואים שעשינו ברמת הגולן ובמובלעת הסורית אחרי מלחמת יו״כ, יצרו חברות קרובה בינינו ובין כל שותפינו. אין תחליף לרעות הזו, שבה יש מחויבות הדדית שלא קשורה לאופי אפילו. חברות בה מוכנים לתת הכל למען השאר,״ אומר יורם.

רס״ן בדימוס ישראל פרלוב, לחם במלחמת 6 הימים והוביל את הטנק של שמעי קפלן ז״ל שנהרג. במלחמת יוה״כ שימש כמג"ד במקום רן גוטפילד שנפצע. ״ראינו את הסורים במרחק 200 מטר מאיתנו. כאשר גבנו לעמק החולה והמחשבה העוברת בראשי היא שבינינו לבין חיפה אין מי שיעצור אותם, אנחנו מוכרחים לעשות זאת.״ תוך כדי ניהול קרב בנפח, טנקו נפגע מפגזים סוריים-הנהג יוסף עזריה ז״ל נהרג וישראל נפצע. לאחר טיפול קצר בביה״ח, ברח ישראל כדי לחזור לשדה הקרב. שם, נפצע ישראל בשנית קשה מאוד ובכל זאת המשיך בשירותו.

אלו רק מעט מבין מאות הסיפורים שטומנת בחובה אדמת הצפון ואשר חקוקים בזכרונם של חיילי צבא ההגנה לישראל