תצפיתניות מציירות את הארץ

12.09.22
מערכת את"צ

תצפיתניות מרחבי הארץ בחרו לצייר את הנוף שנשקף לעיניהן מידי יום, אסור להן להראות אותו אך לצייר מותר. הן יוצרות תוך כדיי התפקיד ומספרות על תחושת סיפוק וקרבה. לחברים, לארץ ולעשייה המבצעית.

סמל מיה הדר מקיבוץ דגניה, בקרית איסוף יבשתית בגדוד 595, שבאיזור החרמון ורמת הגולן מספרת:

"התגייסתי כתצפיתנית, שובצתי בחמ"ל ערער שבחרמון - שללא ספק היה בית! כל משמרת הייתה חוויה משמעותית, הן בפן המבצעי והן בפן החברתי. להיות העיניים של הכוחות, להכווין, לשמור על הגזרה, לצאת לסיורי שטח. השעות החופשיות עם החברות, הצחוקים במשמרת וארוחות ביחד בשישי. לאחר מכן יצאתי לקורס פיקוד, שובצתי בחמ"ל רמת הבשן שנמצא באוגדה 210, שללא ספק אגיד שזו זכייה להגיע אליו ואני מודה על כל רגע בתפקיד הזה שיש לו כל כך הרבה משמעות וסיפוק. חמל מסווג שכולל השתתפות במבצעים מיוחדים, שת״פים, הגנה ועוד הרבה טוב שלא אוכל לפרט עליו לצערי. לאחר תפקידי כמפקדת קודמתי להיות סמלת המחלקה. זכיתי לפקד ולדאוג ל-40 חיילות מדהימות שעושות לי את השירות והופכות אותו למשמעותי אפילו יותר. הייתי מאחלת לכל אחת לחוות שירות כזה! ואנקדוטה אחרונה - זאת הגזרה הכי יפה ומגוונת, החרמון המושלג בחורף, הגולן באביב כפי שניתן גם לראות מהציור. כשדיברו איתי על הפרוייקט ישר עלתה התמונה הספציפית הזאת, שמצליחה לתאר את יופייה של הגזרה הכי טובה שאפשר לבקש!"

רב"ט עדן כהן בת 19 מדימונה, תצפיתנית בגדוד 727 שעל גבול ירדן בדרום, התחילה לצייר בכיתה ה׳. עדן מספרת: ״ציור תמיד היה המקום הבטוח שלי, הייתי אוהבת פשוט לשים אוזניות לשמוע מוזיקה ולצייר זה תמיד הכי כיף בעולם״. עדן התגייסה בדצמבר 2021 ונמצאת בצבא שמונה חודשים. כשקיבלה את השיבוץ לתפקיד נורא חששה, ״הייתה חוויה מלווה בהמון רגשות, עברתי דרך מאוד ארוכה שאני גאה בה, וכבר הספקתי בתקופה הקצרה הזאת לסכל שני אירועים שעל אחד מהם קיבלתי תעודת הערכה״. התפקיד כולל להיות עם חברות 24/7 להכין ארוחות יחד, וליצור חוויות ביחד. הנוף שבחרתי לצייר הוא שת״פ אצלי בעמדה שנקרא 'תצפית קונג', בחרתי לצייר את הנוף הזה בגלל שהוא נוף שמזכיר לי חברות ומשפחתיות – המון מטיילים ומשפחות באים לבקר שם מדי יום. כמו כן, באזור שציירתי היה לי את האירוע הראשון שסיכלתי, שמהווה לי המון חשיבות, נותן לי תחושת גאווה ומזכיר לי למה אני עושה מה שאני עושה כל יום".

רב"ט אופיר מועלם, תצפיתנית מגדוד 636 המשרתת בחטמ"ר הבקעה והעמקים מספרת "מה זה להיות תצפיתנית? הפרטים היבשים - 8 שעות משמרת ביממה, 8 שעות שינה, 8 שעות זמינות. מה זה באמת להיות תצפיתנית? זה לקום כל יום מחדש ולחפש משמעות, משמעות בתפקיד ומשמעות מעבר למשמרות. זה לגלות שאת מסוגלת יותר ממה שחשבת שאת יכולה. זה להיות קשובה יותר לסביבה ופחות לראות בעיניים כי את פשוט לא יכולה. זה לבחון איך המעשים שלי ישפיעו על הבנות שחיות איתי ביום יום. זה לראות מרחקים עצומים של נוף בנשימה אחת, בלי שהעיניים או הגבולות המדיניים שלנו יגבילו אותנו. בציור- מקטע מנהר הירדן שעושה את ההבחנה בין מדינת ישראל שלנו לבין ירדן השכנה".