רגע לפני החלפת הסיכה - הצטרפנו ל-869 על גבול לבנון

הם יוצאים לפעילויות שיכולות להימשך יותר מ-72 שעות, אוספים מידע על האויב ועוזרים להשלים תמונת מצב גזרתית. פגשנו את הלוחמים שמכירים את גבול לבנון הכי מקרוב

21.06.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

ערפל כיסה את השמיים. באופן לא אופייני לתחילת יוני, ירדו טיפות גשם. באישון לילה, כמה לוחמים מ-869, יחידת האיסוף הקרבי של גזרת לבנון, התגנבו אל המקום ממנו יתצפתו במשך יומיים על נקודה אסטרטגית של חיזבאללה. 

גם כשאני רואה אותם זזים אל הנקודה בה יפרסו את הציוד, אני לא שומעת דבר חוץ מהרוח, ויודעת שבשקט הזה הם יישארו עוד 48 שעות. 

"אנחנו אמונים על המודיעין מגבול לבנון", מבהיר סגן אביעד אברהם, מפק"ץ ביחידה, כשאני פוגשת אותו עם לוחמיו כמה שעות לפני הפעילות, "כל פעיל חיזבאללה על הגדר, כל נקודה אסטרטגית או כל פעילות יוצאת דופן - התפקיד שלנו הוא להכיר אותם מקרוב". 

הם יוצאים לפעילויות בהן אוספים מודיעין על נקודה אסטרטגית של חיזבאללה, בשביל לנסות ולהבין עבור מה היא קיימת, ובעיקר - כדי לחשוף את האויב. 

"גם אם אני לא רואה פעיל - זה לא אומר שנכשלתי", הוא מדגיש, "התפקיד שלנו הוא לאסוף כמה שיותר מידע על מה שקורה בגזרה, גם אם לא בצורת בן-אדם". 

ההכנות מתחילות 24 שעות לפני היציאה. הם יוצאים לסיור שטח בשביל לראות איפה הם יכולים להתמקם בצורה שתאפשר נקודת תצפית נקייה. משם הם בונים תוכנית פעולה - איך מגיעים לנקודה בלי שהאויב יבחין בכוח. 

"התנועה ליעד חייבת להיות מהירה", אומר המפק"ץ לצוות בתדריך היציאה, "אנחנו מגיעים לשם מרוכזים - בניית העמדה צריכה להיעשות בזמן מינימלי". 

הפעם הם בחרו נקודה לא שגרתית לפעילות, מה שלדברי המפק"ץ הביא להצלחתה. "הגענו לשם במחשבה שהאיתור ריק", הוא מספר, "תפסנו את האויב לא מוכן. כמובן שאסור לנו לחשוף מה מצאנו - אבל בהחלט מדובר בתוצרים משמעותיים שיועילו לנו בהמשך". 

בשביל להגיע להישגים כאלה, לוחמי היחידה נדרשים להכיר את הגזרה כמו את כף ידם - כל אבן, ציר או סבך. תמיד לפני פעילות הם מעמיקים בנקודה שתהפוך ל'בית' של 48 שעות, הם יודעים בדיוק מתי זורחת השמש ומכירים כל כוח שנמצא בגזרה. 

"אנחנו חייבים לדעת הכול", מדגיש סגן אברהם, "מהפרטים הבסיסיים כמו המיקום והאויב, ועד למספר העמקים המקיפים אותנו ותוואי השטח - אין מידע שאינו חשוב. המשימה שלנו היא לאפיין את המרחב כדי שנוכל לענות על שאלות כמו: יש שם אנשים? כמה הם? אפילו - מתי הם אוכלים ארוחת בוקר?" 

הפעילות אומנם הייתה יחסית רחוקה מהאויב, אך ליחידה יש יכולת לבצע פעילות מטרים ספורים מפעילי חיזבאללה. בסיטואציות כאלו הם יבלו את הפעילות בדממה מוחלטת: "כשאתה מגיע לרגע האמת ומבין את האיום והחשיבות - אתה מביא את התוצר".  

בגלל החשיבות שלהם בגזרה כמו לבנון, בשבועות הקרובים היחידה צפויה לקלוט אמצעים חדשים ומתקדמים, ואפילו יקבלו סיכה והגדרה חדשות - 'יחידת ההגנה הרב-מימדית של אוגדה 91 בפיקוד הצפון'. 

"מי שמבצע את הפעילויות היומיומיות שאף אחד לא יודע עליהן - הם האנשים ששומרים על המדינה", מסכם המפק"ץ, "ובסוף, אלה שרואים את האויב בתדירות גבוהה - יכולים לתת מודיעין ואת התמונה האמיתית של מה שקורה בשטח".