"אני מסתכלת על המסך ומבינה שמשהו מטורף קורה פה"

יום לאחר סיכול הברחת 20 האקדחים בגבול לבנון, שמענו מסמל מ' ורב"ט מ', התצפיתניות בחמ"ל שומרה, מה קרה שם - דקה אחר דקה: מהזיהוי הראשון ועד לשנייה בה התבשרו על גודל התפיסה. "ברגעים כאלה את אומרת: 'וואו, אני באמת מגנה על המדינה, אני העיניים של הכוחות בשטח'"

14.12.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

שלישי לפנות בוקר. סמל מ' ורב"ט מ', תצפיתניות בגדוד האיסוף הקרבי 869, עלו לעוד מה שהתחיל כמשמרת שגרתית בחמ"ל בסיס שומרה - והסתיים באחד מסיכולי ההברחות החריגות ביותר בתקופה האחרונה. 

 

בפעילות משותפת של צה"ל והמשטרה, נעצרו ארבעה תושבי הגליל העליון מהכפר טובא זנגריה בחשד שניסו להבריח 20 אקדחים מגבול לבנון. שניים מהם נתפסו בסמוך לגדר הגבול, שלישי ניסה להימלט ונעצר לאחר מרדף, והאחרון, שעל פי החשד יזם וניהל את ההברחה - נעצר בנתב"ג דקות ספורות לפני שנמלט מהארץ. 

אך עד לאותה נקודת סיום, קרו בדרך כמה אירועים משמעותיים. "בסביבות 4:30 לפנות בוקר, אני מזהה תנועה חריגה בגזרה", מספרת סמל מ', "כל תצפיתנית מסתכלת על אזור מסוים בשטח, אותו אנחנו מכירות כמו את כף ידינו. אני מזהה שני חשודים עם תיקים גדולים שמתקרבים מתוך שטח לבנון אל עבר הגדר. אני מבינה שהם לא חקלאים או רועי צאן תמימים, שזה לא משהו שגרתי, ואני מיד פונה גם לרב"ט מ', בעמדה שלידי".

"הזווית בה אני מסתכלת על הגזרה, שצופה אל שטח ישראל, סיפקה תמונת מצב רחבה יותר", רב"ט מ' מסבירה, "אני מתחילה לסרוק חשודים נוספים שמגיעים מהצד הישראלי. כל תנועה וכל צעד שלהם ולאורך האירוע - אני לא מאבדת איתם קשר עין אפילו פעם אחת".

ברגעים אלו, שהחשודים הלבנונים צמודים לגדר, סמל מ' שמה לב שהם פותחים את התיקים הגדולים ומתחילים לזרוק חפצים לעברה השני של הגדר. בשיתוף פעולה מושלם - סמל מ' קולטת את הזריקה, ורב"ט מ' את התפיסה.

יחדיו הן סופרות 20 חפצים שהושלכו מעל הגדר, ומזעיקות במקביל את הכוחות באזור - לוחמי צה"ל ואנשי הביטחון של מחוז צפון.

תוך 10 דקות בלבד, הגיעו הצוותים לנקודת האירוע ותפסו שני חשודים מתוך ארבעה, כשלבסוף, כאמור, נעצרו כל ארבעת החשודים. רב"ט מ' וסמל מ' מקבלות הודעה מהשטח ש-20 החפצים שזיהו הם אקדחים, ושבזכותן - סוכלה ההברחה הגדולה.

"החמ"ל שלנו חי ומתפקד 7/24 - אך זה האירוע הגדול ביותר בו לקחתי חלק עד כה", מודה רב"ט מ', "אחרי כזה דבר, את מבינה עוד יותר עד כמה התפקיד שלך מהותי, משמעותי - מה בדיוק באתי לעשות".

"באותם רגעים, את באדרנלין מטורף", משתפת סמל מ', "אני מסתכלת על המסך ומבינה שמשהו מטורף קורה פה. השגרה שלנו היא אינטנסיבית מאוד ועלולה להיות שוחקת, אז קל לפעמים לשכוח את המשמעות של התפקיד שלנו - ברגעים כאלה את אומרת: 'וואו, אני באמת מגנה על המדינה, אני העיניים של הכוחות בשטח'".