כששריון ונח״ל נפגשו לאימון חם בגזרה קפואה

מ'כרמל' ל'אלפיס', מאימון עם התאג״ד להתמודדות עם היפותרמיה ועד תרגיל ׳פיגוע בהפתעה׳, משגרה לחירום - כך הלוחמים בצפון שומרים על כשירות מבצעית גבוהה, כחלק ממשימת ההגנה על רמת הגולן - גם כשהטמפרטורות צונחות 

31.01.22
מיה צדוק, מערכת אתר צה"ל

"מי שמנצח מקבל רבעוש", צוחק איתי סגן עומר ארד, מ"מ מרגמות בגדוד 46 של חטיבה 401, כשהוא מסיים להסביר לי על ההקפצות שהוא עורך לחייליו, במטרה לשמור על כשירות מבצעית. כבר חודשיים וחצי שהמחלקה תופסת קו בחרמון התחתון, שבחטיבה 474, ובתקופה הזו הם התמודדו עם תנאי מזג אוויר קיצוניים - מסופת 'כרמל' ועכשיו, עם סופת 'אלפיס'. 

"במשך הזמן אנחנו עושים מבחני כשירות לכלים, תרגולים יבשים, אימוני קרב מגע' וכמובן שיעורים על הגזרה, בשביל לבדוק שגם בזמן אמת נדע להתמודד עם מזג האוויר", הוא מספר. בין פתיתי השלג, אני רואה את הלוחמים מטפלים בנגמ״ש: "ניקינו אותו אחרי 4 שעות פעילות במינוס 7 מעלות. בסוף צריך לדאוג גם שהכלי ידע להתמודד".

"השלג הוא אתגר, ולכן אנחנו מתרגלים כל שלושה ימים", הוא מסביר. "העיסוק סביב היפותרמיה הוא תמידי. עשינו הקפצה עם התאג"ד, תרגלנו חבישות ופינוי פצועים לחדר חום עם חובש. לכולם יש ציוד מחמם, וטיפ שלי - תביאו גרביים". 

ואכן, אנחנו תופסים אותו ממש לפני בוחן מחלקה, שנועד לבחון את הכשירות שלהם. המחלקה של סגן ארד הוא חלק מצק"ג (צוות קרב גדודי) 55 מתותחנים, הכולל פלוגה מגדוד 50 של הנח"ל, שתופסת בימים אלה קו במוצב אסטרא - המוצב הכי צפוני בארץ. 

לוחמי גדוד 50, שידעו על בוחן המחלקה, היו מוכנים עם הציוד וחדורי מטרה. רק התרחיש לא היה ידוע להם. "תרגלנו מעבר משגרה לחירום", משחזר סרן טל קליחובסקי, מ"פ בגדוד, "בהתחלה עשינו תנועה רגלית לאחד המוצבים". 

ואז, זה התחיל. "בזמן ההליכה תרגלנו ירי תמ"ס לעברנו", מרחיב המ"פ, "והייתה חדירה של חוליית חיזבאללה לאחד המוצבים הנטושים. דימינו השתלטות על המוצב ויציאה ממנו. אפילו השתמשנו בכדורי צבע בשביל לדמות ירי אמיתי, ממש כמו בפיינטבול". 

במסגרת תרגולי המעבר משגרה לחירום, דימו לוחמי גדוד 46 ׳פיגוע בהפתעה׳. "רכב צבאי דיווח לחמ"ל שהיתה תקיפה על כוח סיור", מתאר סרן שוהם רז, מפקד פלוגת ברקן. "מה שקרה זה שפגע ברכב הסיור טיל נ"ט, ויש פצועים". 

מיד אחרי הדיווח הוקפצו הכוחות לנקודת הפגיעה, ומשם סדר הפעולות היה ידוע להם. "הטנקים הגיעו לעמדות והתצפיתנית דיווחה על צלפים, אנחנו היינו צריכים לעלות לטנקים ולנטרל אותם", הוא מסביר. "פינינו את הפצועים כמו שצריך מבלי להיחשף לאיום". 

"אתה מראה לעצמך וללוחמים שאנחנו יודעים להילחם בשלג", מתגאה סרן קליחובסקי, "זה מאתגר ויש הרבה גורמים שמשפיעים. אבל המפתח, הוא להבין שזה אפשרי, ואנחנו כמובן עושים את זה - גם במינוס 10 מעלות". 

"שמנו לעצמנו יעד של שמירה על הכשירות המבצעית בשלג, שזה מצב שהלוחמים שלנו לא מורגלים אליו מחיי היום יום שלהם", מסכם סרן רז. "אנחנו מתרגלים את החיילים בכל התרחישים עם מטרה מסוימת, והיא לשמור על האזור בצורה הכי טובה. הכוחות פה עובדים טוב מאוד ורגילים להתמודדות במצבים קיצוניים ובמעבר משגרה לחירום".