כוחות הרפואה של 300 מדגימים - איך מצילים חיים על גבול לבנון?

כשבועיים לאחר הפיגוע במגידו, יצאה רפואת חטיבה 300 לתרגול נרחב שלוקח את מוכנות הכוחות צעד אחד קדימה. "אין יום שאנחנו לא שואלים את עצמנו איך אנחנו משתפרים בעולם הקטן שלנו, אותו עולם שיש ביכולתו לשמור על הבית שלי, הבית של כולנו"

29.03.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

במהלך 17 השנים האחרונות פועלים במרץ בפיקוד הצפון על מנת להיות מוכנים למערכה הבאה, זו שלפי ההערכות צפויה להיות עוצמתית הרבה יותר מקודמתה - ותחייב תמרון בעומק לבנון, לצד מעורבות של העורף הישראלי.

כדי להיות מוכנים יותר ליום פקודה, פעילות החטיבות המרחביות בגזרה מתבטאת בשיפור ההיערכות ומהירות התגובה והפעלת האש נגד האויב, פיתוח טכניקות לחימה, הגנה וארגון המרחב בצורה המיטבית ביותר: ממיגון המוצבים, דרך פריצות צירים חיוניים וחישוף מובלעות, ועד אימון כוחות הרפואה על בסיס יום יומי.

לאור ההתחממות האחרונה באזור, יצאו בחטמ"ר 300, הנפרס לאורך חלקו המערבי של הגבול בין ישראל ללבנון, לתרגול נרחב בראי המערכה הבאה בצפון, שנערך ב"מגרש המשחקים הלוגיסטי".

"300 זו חטיבת שערי לבנון, בה אחראים על הביטחון השוטף בגזרה שבין ראש הנקרה לקיבוץ מלכיה שברכס נפתלי", מסבירה סרן מעיין דרור,  קצינת הרפואה החטיבתית, "פה האתגר הוא לא אירועים בודדים מתפרצים, אלא היכולת שלנו להיות מוכנים למערכה גדולה יותר - כמובן גם מבחינה רפואית".

"באופן יום יומי, ובייחוד בתקופה האחרונה, אנחנו כאנשי רפואה מוצאים את עצמנו מעמיקים בתחומים החירומיים המקצועיים שלנו", ממשיכה סרן דרור, "ולכן, אירגנו בשבוע שעבר השתלמות מעשית לכל מערך הרפואה של פיקוד הצפון  - מהחייל הפשוט ועד המר"פ".

על מנת להטמיע שפה משותפת בין הכוחות שמאיישים תפקידי מפתח בהגנה על גבול הצפוני, הושם דגש נרחב על האתגר המבצעי. כנגזרת מכך, תרגלו בהצלחה כלל כוחות הרפואה בחטמ"ר מבוקר ועד ערב מספר תרחישים - שיסייעו להם ברגע האמת.

"אנחנו תמיד מתרגלים פעילות בשעת חירום, אבל לאחרונה - מעמיקים זאת עוד יותר. המשימה שלנו היא להציל חיים ולשמור על בני אדם, על השקט בגבולה הצפוני של מדינת ישראל", מדגישה סרן דרור, "ימים כמו יום ההיערכות מחברים אותנו לתפקיד שלנו בחירום, ומועילים לתפקוד שלנו במידה ותיפתח מערכה".

"לפעמים חיי היום-יום והעיסוק בשגרה שוחק ומעייף, אבל אני יכולה להעיד שכל צוותי הרפואה בצפון קמים כל בוקר במטרה לעשות את הכי טוב שלנו", מסכמת, "אין יום שאנחנו לא שואלים את עצמנו את השאלות החשובות באמת. איך אנחנו משתפרים ומתקדמים בעולם שלנו - אותו עולם שיש ביכולתו לשמור על הבית שלי, הבית של כולנו. מתוך זה, רק נמשיך להתקדם ולרוץ קדימה".