הם יותר מבוגרים מצה"ל, ועדיין מגיעים לבסיס עם 100% אנרגיה

כשאתם חושבים על בסיסי צה"ל, מה אתם מדמיינים? ככל הנראה חיילים צעירים או אנשי מילואים. אבל מה אם נספר לכם שאת גדוד 388 פוקדים מדי בוקר 12 מתנדבים, וכולם - מעל גיל 70? ישבנו איתם לשיחה כדי להבין - מה מוביל אותם להתנדב ולתרום גם בשלב הזה של החיים?

10.08.23
שירה הלמן, מערכת את"צ

אי שם בבסיס בצפון הרחוק פועלת מעבדת כלי תקשוב צבאיים. במבט ראשון תבחינו בכל פינה במכשירי קשר ורדיו, אותם מתקנים ומרכיבים חיילים, אך כשתצעדו פנימה תגלו 12 מתנדבים שלא פוגשים כל יום. המכנה המשותף: כולם מעל גיל 70 ומגיעים יום יום למחנה שמשון במטרה אחת - לתרום ולעבוד לצד חיילי צה"ל. 

 

עריכת תוכן: שירה הלמן, מיה יוסף וענבר דקל כהן. צילום: נועם קרמפף וגל טוויג. עריכת וידאו: טל חיימוביץ׳ ורומן לירנר.

כששאלתי את אהרון וציון, שני מתנדבים ותיקים במעבדה, מה היא מהווה בשבילם, שניהם ענו בלי לחשוב פעמיים - "בית". משש בבוקר כשהם מגיעים ועד הצהריים כשהם עוזבים, הם לא מפסיקים לעבוד ולהיות חלק בלתי נפרד מהיחידה. "זאת עבודת קודש", הצהיר מפקד המעבדה של גדוד התקשוב 388, רס"ב שי גינזברג, "הם טכנאים לכל דבר, זה חלק שלם בתהליך ייצור המכשירים". 

אבל למה בכלל ללכת להתנדב במקום לנוח אחרי שנים מאומצות של עבודה? "יצאתי לפנסיה, הבנתי שזה משעמם והתגעגעתי לעשייה", מסביר המתנדב קרלוס, "לכן, כששמעתי על המעבדה התעניינתי והגעתי לפה". אהרון, חברו להתנדבות מעיד גם הוא: "אנחנו פה פשוט כי כיף לנו, אם לא היה כיף לא היינו נשארים".

ואכן, המתנדבים מקבלים סיפוק רב מהקשר שלהם עם החיילים ומהעבודה עצמה. עבור דוראל, שקיבל תעודת הצטיינות ממפקד פיקוד הצפון על עשייתנו, לחיבור עם החיילים והחיילות יש משמעות מיוחדת נוספת. בתו נפלה במהלך שירותה הצבאי, לפני כמעט שלושים שנים, בתאונת דרכים: "אני עובד פה עם בנות בגיל של הבת שלי לפני שנפטרה, וזה מנחם אותי".

לרובם, העשייה מזכירה גם את עיסוקם בעבר. למשל, קרלוס עבד כמהנדס חשמל כל חייו וכעת הוא מייעל את ניסיונו לטובת ההתנדבות: "הזמן פה עובר מהר - גם בגלל שהדברים שעשיתי במקצועי דומים למה שאני עושה פה. עכשיו אני מתקן מוצרי חשמל, עוזר למי שצריך ולפני שאני שם לב נגמר היום".

אותה מעבדה, משמשת לייצור מכשירי קשר לכל מרחב הצפון. משרתים בה 40 חיילים וחיילות, לצד 20 מתנדבים, 8 מתוכם הם חלק מהתוכנית "שווים במדים". "להיות המפקד שלהם זה משמעותי ומרגש", שיתף רס"ב גינזברג, "הם באים יום יום מרצון לתרום, לא מחובה".

"תענוג לראות שצריכים אותך, שזמנך לא עבר", שיתף רומן. וכך, יום יום מוכיחים המתנדבים שעדיין יש להם המון לתרום - בין אם בבניית מכשירי קשר, הלחמת סיבי חשמל ועזרה לחיילים הסדירים, או כפי שסיכם זאת קרלוס במשפט אחד: "במהלך היום אנחנו עובדים, בונים ומפרקים מכשירים ובסוף, יוצאים שמחים כי תרמנו לצבא".