הכוחות שחילצו נער משדה מוקשים - משחזרים את הדרמה הלילית

בעקבות דיווח על נער שנכנס לשדה מוקשים - הוזעקו כוחות ההנדסה של אוגדה 210, סיירת יעל של יחידת יהל״ם, והיחידה המיוחדת 669. לאחר שהחילוץ הסתיים בשלום, משחזרים המפק״ץ ורמ״ד המיקוש את אותם רגעים

25.01.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

לאחר שעות רבות ומורטות עצבים אמש, חולץ הנער בן ה-17 משדה המוקשים בדרום רמת הגולן. כוחות צה"ל סייעו לחלץ אותו ללא פגע, וכעת אנו חוזרים איתם לאותן שעות דרמטיות לאחר רדת החשיכה. 

"אתמול בשעות הערב המאוחרות קיבלנו את הדיווח", מספר סגן א׳, מפק"ץ בסיירת יעל של יחידת יהל"ם, "באותו הרגע קפצנו לנקודה עם מסוק, צוות של 669 וכוחות הנדסה של אוגדה 210". 

"מיד התחלנו במאמצי הרגעה של הנער וברגע שהצלחנו, התחלנו לפלס את דרכנו אליו בשדה המוקשים", הוא ממשיך, "לאורך כל הדרך שמרנו על קשר עין ודיבור רציף עם הנער, שהיה צלול ובהיר, וביקשנו ממנו לא לזוז אפילו מילימטר. את החילוץ הצלחנו לבצע בצורה היעילה והמקצועית ביותר, ולהחזיר את הנער הביתה בשלום". 

"החילוץ עצמו הוא אקט מאוד מורכב", מסביר רמ"ד המיקוש של אוגדה 210, רס"ר ולדי ניגל, "שדות המוקשים בגולן הונחו מזמן ובשנים שונות, מה שגורם למעט תזוזה של המוקשים מצד לצד. לכן, אנחנו מגיעים עם מכשירים מיוחדים לזיהוי מתכות בקרקע ומבצעים סריקה איטית מאוד של תוואי ההליכה שלנו".

"החילוץ כולו הוא מאוד איטי בשביל לא לסכן אף אחד", הוא מוסיף, "לא את הבן אדם שנמצא בתוך שדה המוקשים, ולא את הכוח שמגיע לעזור". 

יש להדגיש כי שדה המוקשים בו קרה האירוע היה משולט ומגודר. בסיום החילוץ, קיבל הנער טיפול רפואי ראשוני במקום ולאחר מכן נשלח גם לקבלת טיפול רפואי חיצוני. 

כיום בישראל ישנם כ-250,000 דונם שדות מוקשים. 100,000 מהם כבר לא נחוצים למערכת הביטחון ולכן, יום יום, מרמת הגולן ועד אילת, עובדים על לפנותם - כאשר שליש כבר סולק. 

"הצבא והרשות לפינוי מוקשים עוסקים בזה כל יום, אך התהליך הוא איטי", מדגיש רס"ר ניגל, "הגדרות המקיפות את השדות עושות את העבודה שלהן, אבל קורה שאנשים מגיעים למקום הלא נכון".

"אני רוצה לפנות לכל תושבי ישראל ולכל המטיילים", מסכם רמ"ד המיקוש, "רמת הגולן זה המקום הכי יפה בארץ ואנחנו נארח אתכם באהבה, אבל בבקשה אל תחצו גדרות, שימו לב לשלטים הצהובים והאדומים, ואם קורה אירוע - תתקשרו למשטרה ולצה"ל".