כך פרצו את הציר החדש בגבול סוריה

את הציר הזה לא הכשירו סתם כוחות הנדסה, גדוד 53 של שריון ונצח יהודה - הם הכינו את שטח גבול סוריה לפעילות בשוטף, אך גם ליום פקודה. לאחר הפעילות המוצלחת, ישבנו עם הכוחות לשיחה והבנו בדיוק מה זה אומר לפרוץ ציר - את הסיבות, האתגרים, הפרקטיקה - ואיך טנק בודד מהווה אינדיקציה למוכנות הציר

12.03.23
עלמה סברוב, מערכת את"צ

"תסתכלי איפה אנחנו עומדים", אומר לי מ"פ פלוגת החוד של גדוד נצח יהודה, סרן נחמן דיין, "זו גזרה שקטה, אפילו מאוד, אבל רק על פני השטח. האויב בגבול הסורי נמצא ונוכח, מתבסס וגדל. לא תמיד רואים אותו בעיניים - לכן יש עניין גדול במימוש הריבונות שלנו עד המטר האחרון, בגזרה בכלל ובמרחב האבטחה בפרט". 

עם סרן דיין אני מדברת לא סתם - תפסתי אותו לשיחה לאחר פעילות מוצלחת שמטרתה, כאמור, מימוש הריבונות הישראלית במרחב דרום הגולן. מדובר בפריצת ציר, שנעשתה בליווי כוחות שריון מגדוד 53 ובהובלת פלוגת ההנדסה של אוגדה 210. אך לפני שנכנסים לעומקה של הפעילות ומשמעותה, קצת סדר במושגים.

קו אלפא הוא הגבול הבינלאומי הריבוני בין ישראל לסוריה. בעקבות הטופוגרפיה של הקרקע ועניינים אסטרטגיים, גדר הגבול לא עוברת בכל המקומות עליהם מסומן הקו במפות הגיאוגרפיות, אלא כמה עשרות עד מאות מטרים מערבה לו בשטח ישראל, ושמה גדר המערכת. בינה לבין קו אלפא נמצא מרחב האבטחה. אומנם בצד של סוריה, אך לחלוטין תחת ריבונית ישראלית.

כוחות ישראלים בשגרה ובחירום פועלים במרחב האבטחה כדי לממש את הריבונות הישראלית באופן מלא, ברור ומסומן. על מנת לאפשר להם לפעול בקלות ובבטיחות לכל אורך הגזרה, פורצים צירים ומכשירים תוואי דרך בטוחים לתנועת הכוחות. 

"פריצת ציר מתחילה בסיור שטח", מסביר סגן אריאל בן דור, מ"מ פלוגת צמ"ה באוגדה 210, "אנחנו חוקרים ובודקים את תוואי השטח, את סוג האדמה ואפילו בודקים אם יש מוקשים באזור. אחר כך אנחנו מתחילים לשרטט את הציר אותו אנו עומדים לפרוץ, ומנתחים את השטח אל מול האויב והאיומים במרחב. כשאנחנו מגיעים לשטח, מיד מתחילים לעבוד: 'מנקים' את הציר, מיישרים ומפלסים מכשולים טבעיים". 

כל פריצה תלויה בשיתוף פעולה של כוחות חי"ר, שריון וכמובן הנדסה. טנקים משמשים כאינדיקציה להצלחת הפעילות - אם הם מצליחים לעבור בציר שנפרץ, סימן שהוא מוכן ליום פקודה. מעבר לבדיקה, החי"רניקים והשריונרים משמשים כחיפוי וכתצפית.

"הציר הזה הוא מקטע אחד מתוך ציר גדול יותר - המזרחי ביותר מתוך מערכת צירים גדולה המשתייכת לאותה תוכנית הנדסית עליה אנו עובדים", ממשיך סגן בן דור, "שבוע הבא אנחנו פורצים עוד מקטע, וכך נמשיך עד שנגיע למשולש הגבולות הדרומי. בסוף, המטרה היא לפרוץ את כל הצירים שצמודים לקו אלפא - מעל 90 ק"מ".

"ההגנה על הגבול ועל ישראל אפקטיבית יותר כשיש לנו אפשרות לפעול יותר בקלות, בבטיחות וברגישות", מסכם סרן דיין, "בסוף הכול מתחיל ונגמר בשטח ובאופי שלו - אז כשהוא לא מאפשר את מה שאנחנו צריכים, אנחנו משנים אותו בהתאם לצרכים המבצעים. מהות המבצע היא משפטו של טרומפלדור, "במקום בו תחרוש המחרשה הישראלית את התלם האחרון שם יעבור גבולנו". אני סבור שזה רק יועיל לכולם גם בכל מצב, בשוטף ובחירום - זו בהחלט רק ההתחלה".