איך משמרים את המוטיבציה של הלוחמים גם בתנאים מורכבים - מעיניי המ"פ

26.01.24
אביטל פשחור, מערכת את"צ

כבר שנתיים שפלוגת 'חרמ"ש' בגדוד 8112, מקיימת את תוכנית פק"ל – פלוגה, קהילה ולכידות, שמטרתה העלאת המוטיבציה והנכונות למילואים, "כשהקמנו את התוכנית, רצינו ליצור מצב שבו כשאנחנו קוראים לאנשים, הם באים מיד", משתף רס"ן (מיל) נועם, מפקד הפלוגה, "הבנו שהדבר הכי משמעותי הוא הקשר החברי בין אנשים - אם הם חברים טובים יותר, הם לוחמים טובים יותר. כל זה תוך תחושת שייכות ולכידות. שהלוחמים במילואים ירגישו שהם חלק מפלוגה, וגאים להיות בה".

התוכנית כללה מפגשי גיבוש ותוכן, ועוד לפני המלחמה הספיקה להוכיח את עצמה, עם זינוק של מעל 20% היענות למילואים מימי טרום המיזם. וזה כשהתוכנית עוד בחיתוליה.

 

"ביום שמחת תורה, כמו בשאר הצבא נקראנו לדגל", משתף רס"ן (מיל') נועם, מ"פ 8112, שם הם עמדו למבחן, וכמובן שהאחווה שנרקמה בין המילואימניקים הוכיחה את עצמה, "כולם נרתמו מהר, ואחרי התארגנות זריזה עלינו להר דוב, שם בילינו את רוב ימי המלחמה". 

מיד הם החלו במשימה על הגנת הגבול, "עשינו מארבים ופטרולים, פעילויות הגנה, והרבה אימונים", משחזר המ"פ, אבל זה לא היה פשוט - בהתחלה הם חיו כיפת השמיים בקור המקפיא של הצפון, אך לאט לאט "השתדרגו" עד כדי תנורי סולר וגנרטורים, "מתוך צרכים מבצעיים זזנו הרבה ממקום למקום", מסביר רס"ן (מיל') נועם, "לכן הלוחמים הבינו את המצב והמשיכו בגבורה".

לפני חודש, חיזבאללה ירו לעברנו טיל נ"ט, באירוע נפצע מפקד הפלוגה נועם, אבל גם זה לא עצר אותו להמשיך, "קיבלתי רסיס בכתף, שבוע לאחר מכן, כבר חזרתי לפקד", הוא משתף, "כשיש לך מסגרת שאתה צריך להיות אחראי עליה אתה מרגיש מחוייבות - וזה מה שנותן את הכוח להמשיך".

שבועיים אחרי האירוע נגמרה המשימה והם עברו למשימה אחרת ברמת הגולן, והחודש הם קיימו תרגיל המדמה לחימה בגזרה הצפונית. אנחנו לא יכולים לספר כיצד, אך המטרה הייתה לתקוף את האויב בתחבולה בשיתוף פעולה גדודי.

"בתור מ״פ אני עוסק בתוכנית של יום הפקודה כבר מספר שנים", מעיד רס"ן (מיל') נועם, שאי אפשר לזלזל באוייב, לכן אנחנו לוקחים את זה ברצינות. הידיעה כמה חשוב התפקיד שלנו, וקשרי החברות שבנינו בפלוגה, הופכים אותנו לחזקים הרבה יותר, גם בתנאים קשים יותר". 

האתגר המרכזי בתרגיל היה תזמון תקיפה משולבת - כל כוח שלקח חלק היה צריך להגיע ליעד ולהיות מוכן באותו הזמן כדי לתת מכת אש אחידה ועוצמתית, "המג״ד אמר לי שהוא סומך עלי, ונותן לי לתזמן את התקיפה, וזה היה מאוד מיוחד עבורי. זה לא רק לפקד על פלוגה אלא גם לדבר עם מ״פ אחרים - החברים שלי, זה נותן כוח".

בתום התרג"ד ולאחר הצלחה במשימה עליה נבחנו, הרמטכ"ל הגיע לבקר את הגדוד, "הוא אמר משפט שמאוד אהבתי", רס"ן (מיל') נועם משחזר, ""אין במזרח התיכון משהו שיכול לעמוד מול פלוגת חי״ר וצוות טנקים", כך בדיוק הרגשתי בתרגיל - העוצמות שלנו שקשה לעמוד בפניהם".

"למדתי בחודשים האחרונים שאנחנו מסוגלים להרבה יותר ממה שאנחנו חושבים", מסכם רס"ן (מיל') נועם, "הלוחמים בפלוגה מוכיחים לי יום יום את חשיבות העבודה, וזה מה שנותן כוח להמשיך בכל תנאי ומשימה".