פלס"ר הגולן יוצא לדרך חדשה - ומסיים מסלול לראשונה

מגששים, מבצעים מארבים ומסכלים איומים - פלוגת הסיור החדשה של רמת הגולן מסיימת מסלול בפעם הראשונה וחושפת שם חדש ו-2 ייעודים מפתיעים. שמענו ממפקד היחידה, למה הוא שמח כשהלוחמים שלו מתלוננים על החזרה לבסיס והבנו מה מייחד אותה

12.09.24
גל מי טל, מערכת את"צ

אחרי שחצו את הרמה לאורכה ולרוחבה, בחמישי האחרון הכשרת הלוחמים של פלס"ר הגולן טיפסה לפסגה חדשה. בסופו של שבוע אינטנסיבי עם מארבים ארוכים בגזרה, תרגולים מבצעיים וניווטים, הם סיימו את המסלול בפעם הראשונה אי פעם, בטקס מרגש על גבי הר החרמון.

פלוגת הסיור, שנקראה בעבר 'ספר המדבר', עשתה 'רילוקיישן' מאוגדת יהודה ושומרון לעוצבת הגולן, ונפתחה מחדש תחת השם הרשמי 'פלס"ר עקב' - עם ייעוד חדש והכשרה מותאמת. "ההבדל בין הגזרות הוא הבדל של שמיים וארץ", מדגיש מפקד היחידה, רס"ן איתן, "לכן ברגע שהגענו לגולן התאמנו את ההכשרה לתוואי הצפוני". 

גם הלוחמים שכבר משרתים ביחידה, הקדישו זמן להיכרות עם הגזרה ולסקירות בשטח לפני שהתחילו בפעילות המבצעית: "יצאנו להרבה מאוד פטרולים, גם בצד שלנו וגם אחרי הגדר. עיקר הדגש היה על ההיכרות עם היישובים באזור ועם מאפייני המרחב".

הזיקה לשטח והיכולות לעמוד גם במשימות ארוכות במיוחד, המאפיינות את כלל לוחמי היחידה, מגיעות איתם מהבית כתנאי מכריע לקבלה. אך את כישורי הירי, הלוחמה בשטחים פתוחים, והניסיון כפלוגת סיור - הם צוברים ב-8 חודשי טירונות ואימון מתקדם בבא"ח גולני, וב-4 חודשי הכשרה נוספים ביחידה. 

"אנחנו מתחילים בטירונות יחידה וממשיכים בהעמקה בתחומי השדאות, ההסוואה והגישוש", מפרט מפקד היחידה, "כחלק ממנה, הלוחמים יוצאים לשבועיים של ניווטים וצועדים את כל הגזרה, כמאתיים קילומטרים, כדי ללמוד אותה דרך הרגליים".

כשמפקד היחידה נשאל מה מייחד את פלס"ר הגולן מיחידות גישוש אחרות בצה"ל, הוא עונה בהחלטיות: "למרות המשימות הדומות וההיכרות האינטימית עם הגזרה, שמזוהה כל כך עם הגששים ומתקיימת גם אצלנו, אופי העבודה הוא שונה לחלוטין. לעומת הגששים, שפועלים לבדם, פעילות הלוחמים בפלס"ר נעשית בצוות". 

"זה מאפשר לכוח להתפצל ברגע שזיהה תנועות חשודות על הגבול", הוא ממשיך, "הם יכולים להשאיר מספר לוחמים במקום המארב, לחקור את הסימנים ולהעלות חשדות, בזמן שהאחרים מבצעים מרדף. ככה הם לא רק מזהים את האירוע אלא גם סוגרים מעגל ומסכלים איומים בזמן אמת".

דבר נוסף שמבדיל בין הפלס"ר לגששים הוא העיסוק בתיעוד והפללת גורמים המקושרים לצבא סוריה, לחיזבאללה או לאיראן, וחיזוק תמונת המצב המודיעינית בגזרה. "השילוב שלנו של יכולות לוחמה והתגנבות, איסוף מידע ועמידות גבוהה לתנאי השטח - הוא בלתי מנוצח. אני יכול לשלוח לוחמים למארב של שבוע, לקבל בסופו מידע קריטי, לדעת ששמרנו על הגבול, ואז עוד לשמוע אותם מתלוננים שחוזרים לבסיס. הם ממש חיים את השטח".

מעבר להגנה היום-יומית על הגבולות, ללוחמי פלס"ר הגולן יש משימה נוספת וחשובה לא פחות - להוות כוח התערבות מהיר במקרה של נסיון חדירה לשטחי ישראל. "היתרון הכי גדול שלנו באירוע חירום הוא ההיכרות המוקדמת שלנו עם היישובים בגזרה", קובע רס"ן איתן.

"אנחנו מבצעים תרגילים ונערכים למגוון תרחישים באופן קבוע - עוברים יישוב יישוב, מבצעים ריצות וניווטים, משוחחים עם הרבש"צ, מכירים את נתיבי החדירה ואת צירי התנועה, ושומרים את כל המידע בתוך היחידה", הוא מעיד, "מפיקים הרבה לקחים מ-7 באוקטובר ועושים הכול כדי שבמקרה של אירוע אמת נוכל לשלוט במצב בצורה המיטבית".