חובש יחיד על שתי פלוגות

22.03.17
מערכת אתר צה״ל

מורשת קרב המביאה את סיפורו של סמ"ר יגאל ארד, חובש בגדוד חי"ר,

שטיפל בעשרות פצועים תוך כדי לחימה בגבעת התחמושת.

 

  • אוכלוסיית יעד: לוחמים, תומכי לחימה  ופיקוד זוטר.
  • גזרה: מרכז - ירושלים.
  • ערכים ודגשים העולים מהדיון:

דבקות במשימה וחתירה לניצחון | אחריות | חיי אדם | מקצועיות | רעות.

התמודדות עם הלחצים המופעלים על החייל בשדה הקרב.

היכולת למצוא פתרונות יצירתיים להתרחשויות בקרב נשענת על הבנה מקצועית עמוקה.

תקציר האירוע:

בלילה שבין ה–5 ל–6 ביוני הגיע גדודו של סמ"ר יגאל לירושלים. בשעה 02:20, כשהתקבלה פקודת תנועה, היו הכוחות מול גבעת התחמושת. קרב התעלות החל.

יגאל התקדם בראש הכוח, בחוליה של דודיק המ"פ, עד ששמע צעקת קריאה לחובש – צביקה המ"מ נפגע מרסיס בצווארו. הוא רץ לאחור, חבש אותו וחזר קדימה. השמש החלה לעלות, חיילים רבים נפגעו וביניהם גם החובשים האחרים. יגאל נותר חובש יחיד על שתי פלוגות.

בשלב זה של הקרב היו לכוחותינו שמונה פצועים קשה. יגאל הצליח לתפקד היטב עד שהגיע לדידיה, חובש נוסף שאיבד את ידו, ופתאום שכח איך עושים קיבוע. הוא המשיך לטפל בפצועים האחרים, ולפתע חש חולשה נוראית. אחד הפצועים שאל אותו אם נפצע, והוא התעשת – "חזרתי לעצמי והפכתי להיות גוש קרח. מאז עבדתי כמו שעון מדויק. על כל דבר שעשיתי חשבתי בבהירות ובקור רוח". גם כאשר הציוד אזל, המשיך לטפל בפצועים תוך כדי מציאת פתרונות יצירתיים. הוא טיפל גם בפצועים של הפלוגה השנייה, לחם באויב וסייע בחילוץ עד תֹם הקרב.

 

לאחר המלחמה הוענק ליגאל ארד עיטור העוז על פעילותו.

 

שאלות לדיון:

1. כיצד הרגשתם כשצפיתם בסיפור הקרב? האם יש רגע אחד בסרט שהתחברתם אליו במיוחד?

2. מה לדעתכם הוביל את יגאל בפעולתו? אילו ערכים מבטא יגאל בהתנהגותו וכיצד באו לידי ביטוי?

3. מהם לדעתכם המניעים הגורמים לאדם לפעול באומץ לב ובגבורה ב"זמן אמת"?

4. האם הערך "דבקות במשימה וחתירה לניצחון" בא לידי ביטוי רק במצבי לחימה?

5. במהלך הקרב אזל ליגאל ציוד החבישה והוא מצא לכך פתרונות יצירתיים.

האם יצירתיות היא חלק "מהמקצועיות"? האם ניתן ללמוד אותה? כיצד?

 

6. למפקדים: כאשר יגאל הגיע לטפל בדידיה, חובש נוסף בפלוגה שנפצע, הוא שכח מה עליו לעשות. בהמשך הוא התעשת והחל לחשוב בבהירות ובקור רוח. 

בשל אופיו המיוחד של שדה הקרב, שוררת בו אי- ודאות המלווה בתחושת לחץ רב.

כיצד ניתן להתכונן למצב כזה?


דגשי מפקד לסיכום השיחה:

   דבקות במשימה וחתירה לניצחון - חרף הפחד והנטייה הטבעית החזקה ביותר של כל אדם לשמור על חייו בעת סכנה, פעל יגאל באומץ לב ובגבורה תוך שהוא נלחם באויב ומטפל בפצועים, בהתאם למצופה מחייל צה"ל. בשדה הקרב וגם באירועי קיצון בשגרה (דוגמת פיגוע או תאונת דרכים) על כל חייל ומפקד לחתור למגע ולשינוי המציאות מתוך הבנה שהתוצאה תלויה במעשיו.

   אומץ לב הוא "נכונות לקחת סיכונים מחושבים". מכאן שלקיחת סיכונים בשדה הקרב אינה רק התפרצות ספונטנית, כי אם תוצר סופי של אימון, הכנה, למידה, שיקול דעת, הבנה של המצופה בשעת הקרב וניתוח של המצב מתוך ביטחון ואחריות כלפי הסביבה.

   מקצועיות - במהלך הקרב, יגאל מצא פתרונות יצירתיים כדי להתמודד עם מחסור בציוד. יצירתיות ראויה נשענת על הבנה מקצועית עמוקה באותו התחום.

"דע את המקצוע - למען המקוריות ביישומו במצבים בלתי צפויים" (חיים לסקוב).

 

בקרב אוכלוסיית המפקדים יש להוסיף:

התמודדות עם הלחצים המופעלים על החייל בקרב - יגאל איבד מיקוד במהלך הקרבות נוכח המראות הקשים, אולם עד מהרה התעשת, שב לתפקוד מלא ופעל במקצועיות ובקור רוח. ההתמודדות עם הלחץ ואי-הוודאות בקרב מושפעת ממספר גורמים שיש לתת עליהם את הדעת בשגרה, בזמן האימונים ולקראת יציאה לקרב:

- ביטחון הלוחם ביכולותיו - מקצועיות הנרכשת באימונים, ומידת ביטחונו של החייל במקצועיותו ממזערת את ההססנות בשדה הקרב.

- צדקת הדרך - הבנת המשימה והכרה בחשיבותה יגרמו לביצוע מיטבי שלה ויביאו את הלוחם לדבקות במשימה וחתירה לניצחון גם במצבי קיצון.

- אחריות - חייל המבין את מידת האחריות המוטלת על כתפיו ידבק במשימתו ויגלה יוזמה ונחישות בביצועה.

- רעות - תחושת נאמנות, מחויבות וערבות הדדית בין החיילים משפיעה על האמון שהם נותנים זה בזה, נוסכת בהם ביטחון עצמי ומשפיעה על דבקותם במשימה וחתירתם לניצחון.