"על מפקדים לנקוט עמדה ערכית גם כשהשיח ער"

03.01.17
מערכת את"צ

הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, נשא היום דברים בכנס השנתי לזכרו של רא"ל אמנון ליפקין-שחק ז"ל, והתייחס לסוגיות שעל סדר היום הביטחוני והחברתי.

"התפקיד שלנו כצה"ל הוא להיות רגישים מאוד לחברה הישראלית, ומצד שני לדעת לבנות את החומות הנכונות כדי להגן על צה"ל, שימשיך לבצע את הייעוד שלו", הדגיש הרמטכ"ל בהרצאת הפתיחה שעסקה בנושא "צה"ל כצבא עם ממלכתי"

"רוח צה"ל", הוסיף הרמטכ"ל בכנס שנערך במרכז הבינתחומי הרצליה, "דורשת מהחיילים שלנו את סט הערכים של צה"ל שהם להגן על המדינה בנאמנות ובאהבה תוך דבקות במשימה וחתירה לניצחון, ומבחינתנו זה לא פלקט, זהו סט הערכים של צה"ל. התפקיד שלנו כמפקדים לוודא שסט הערכים הזה מתקיים כדי לעשות צבא חזק יותר ולשמור על כוחו ועל צדקתו".

לקריאת המצגת המלאה של הרמטכ"ל

רא"ל איזנקוט התייחס גם לשיח הציבורי בתקופה האחרונה: "יש שורה של אירועים מאתגרים במרחב הציבורי והפנימי. אנחנו עושים הפרדה ברורה גם כשהגלים גוברים וגם כשיש שיח ציבורי ער. אנחנו עושים הבחנה בין הציר הפיקודי לציר החקירתי-משפטי ומפקדי צה"ל נדרשים לנקוט עמדה פיקודית-מקצועית-ערכית בזמן אמת".

דורש מהמפקדים לפעול על פי הכללים הפשוטים של סוף מעשה במחשבה תחילה

לדברי הרמטכ"ל, "השיח הציבורי והשיח האינטרנטי, ערים ככל שיהיו, אינם משפיעים מבחינה מעשית, גם כי שדרת הפיקוד נחושה לממש את תפקידה ואת ייעודה בקשב רב לחברה הישראלית, וגם מתוך הבנת תפקידנו כמפקדים וארגון שאינו ארגון שעושה סקרים ולא נבחר על ידי הציבור. אני לא נבחר ציבור, אותי מינתה הממשלה, ואני לא מעביר סקרים כדי לראות מה מצבי, ואף מפקד לא נוהג כך".

בהמשך דבריו, הדגיש רא"ל איזנקוט כי הוא "דורש מהמפקדים לפעול על פי הכללים הפשוטים של סוף מעשה במחשבה תחילה, להקדיש מחשבה עמוקה למה שאנחנו עושים ואחרי זה לשאול מה הדבר הנכון לעשותו ואותו לעשות בחוכמה וברגישות ובנחישות".

"זאת", ציין הרמטכ"ל, "תוך ההבנה שאינה מובנת לחלק מהפרשנים ואינה מובנת מספיק לחלק מהציבור, לפיה ישנם בתי דין שאין לי עליהם שום השפעה, הם עצמאיים לגמרי והם מחפשים לעשות צדק ולהכתיב את הנורמות והכללים המשפטיים. הם אינם מושפעים מדבר, לא ממני ולא מדעת הקהל, הם עושים צדק כמו שהם מבינים ויש איזה בלבול עמוק בהבנה מה התפקיד של כל גורם".

יש מאמץ אדיר בשיפור המוכנות, בניין הכוח והאימונים

רא"ל איזנקוט התייחס גם לפעילות צה"ל והאתגרים בגזרות השונות. "אנחנו צבא מנוסה מאד בלחימה בטרור, חווינו את האינתיפאדה הראשונה והשנייה, ויש לנו דור של מפקדים שהיה בתפקידי פיקוד משמעותיים באירועים האלה ויודע היטב איך נכון להתמודד בצורה מקצועית, רציונלית ומוסרית. העובדה שלא התפתחנו לאינתיפאדה שלישית היא תולדה של מדיניות הפעלת כוח נכונה.

"הופעל הרבה כוח בצורה ממוקדת, דבר שדרש להפריד בין אוכלוסייה לטרור, לא לעשות ענישה קולקטיבית ולקיים פעילות סיכול תוך הוצאת גורמים שליליים עד כמה שאפשר ותוך שימור את הוראות הפתיחה באש של צה"ל. הוראות אלה לא השתנו מעל ל-10 שנים, והן מאפשרות ללוחמים שלנו לפעול מול אמצעי כוונה כלפי חייל או אזרח ולמלא את המשימה בצורה מדויקת, תוך מאמץ גדול מאוד לא לפגוע בבלתי מעורבים".

עוד ציין הרמטכ"ל: "אנחנו מסתכלים על הזמן שחלף מאז מבצע "צוק איתן" ואנחנו רואים ששנת 2016 היתה השנה השקטה ביותר מאז 1967".

לדבריו, חמאס זוכה לאהדה גדולה מאוד ברצועת עזה. "פה האתגר לספק מציאות ביטחונית טובה, למנוע התעצמות, בוודאי למנוע הפרת ריבונות של תת-קרקע לתוך שטח ישראל, לצד ביצוע צעדים שמספקים אופק ותקווה לאוכלוסייה ש-47% ממנה מובטל", אמר הרמטכ"ל והדגיש: "כל זאת לצד החובה הברורה שלנו להחזיר שני חיילי צה"ל שנהרגו לקבורה בישראל ושני אזרחים שנמצאים שם".

 לגבי סוריה, אמר רא"ל איזנקוט: "המעורבות הרוסית הלכה והתגברה בשנה האחרונה והשכלנו לבנות אסטרטגיה נכונה הרואה בבת ברית שלנו, הצבא האמריקאי, בעל אינטרס משותף, שותפות בתרומה שלנו למאמץ ומניעת חיכוך ופגיעה עם הצבא הרוסי. כל כמה שבועות מתקיימות פגישות בין קציני צה"ל לקציני הצבא הרוסי ונבנה מנגנון תיאום בין הצבאות".

"התפקיד של צה"ל", סיכם הרמטכ"ל, "הוא להמשיך ולהפתיע את האויבים שלו, לספק שקט ונורמליות כמה שניתן לחברה הישראלית, תוך הגנה אפקטיבית על גבולות המדינה ותוך כוננות למלחמה שבמידה ותהיה, אנחנו נפעל בצורה אפקטיבית להשיג את מטרות המלחמה וננצח את האויבים שלנו. יש מאמץ אדיר גם בשיפור מוכנות וגם בבניין כוח ואימונים כדי להשיג זאת. יש להמשיך ולחזק את צה"ל כצבא עם ממלכתי, אם אנחנו רוצים שימשיך לממש את ייעודו להבטיח את המשך קיום המדינה ולהגן עליה בצורה אפקטיבית ולנצח במלחמות".