כך עברה על צה״ל שנת התשע״ז

שנה הלכה, שנה באה: עם סיום שנת תשע״ז, ותחילת חגיגות ראש השנה, רצינו להעניק לכם הצצה לחילופים, החידושים והאירועים המרכזיים שעבר צה״ל בשנה החולפת

20.09.17
רותם גנץ, מערכת את"צ

ג' בתשרי - 40 שנים ליחידת שלדג
יחידת הקומנדו של חיל האוויר הוקמה בשנת 1976, והופעלה לראשונה במבצע ״שלום הגליל״, כאשר היא אמונה על פעילות במבצעים מיוחדים בעומק שטח האויב, איסוף מודיעין ותקיפה.

י"א בתשרי - ציון לשבח ליחידת דובדבן
הרמטכ״ל, רא״ל גדי איזנקוט העניק ליחידת דובדבן את הצל״ש על פעילותה במהלך אירועי גודל השעה, על הפגנת דבקות במטרה, אומץ לב, חתירה למגע ויצירתיות בביצוע משימותיהם. יחידת דובדבן הובילה לחימה רציפה ומתמשכת בגזרת יהודה ושומרון בפיקוד המרכז, והשתתפה במאות מבצעים בתנאי לחימה מורכבים, במטרה לעצור מבוקשים, לסכל פיגועים ולפגוע בתשתיות הטרור.

 

בחשוון:

כ"א בחשוון - אלוף-משנה ראשון בן העדה האתיופית בצה״ל
אל״ם אברהם יצחק הינו הקצין הראשון מהעדה לקבל את הדרגה, וזאת לאחר שהיה הסטודנט לרפואה הראשון מהעדה האתיופית. אל״ם יצחק מונה למפקד הרפואה של פיקוד הדרום, לאחר שהציל את חייהם של עשרות לוחמי צה"ל במלחמת לבנון השנייה, במבצע עופרת יצוקה ובשורת מבצעים נוספים.

בכסלו:

ט' בכסלו - גיבוש ראשון לפלוגה חרדית בצנחנים
פלוגת ח״ץ, הפלוגה החרדית הראשונה בחטיבת הצנחנים קיימה גיבוש ראשון למלש״בים. הפלוגה, שתפעל תחת גדוד 202 מונה חיילים מרקעים חרדיים שונים המשרתים שיעור המתאים לאורח חייהם ההלכתי והתורני במסגרת הצבאית.

י״ג בכסלו - מטוסי ״אדיר״ נחתו לראשונה בישראל
קליטת מטוסי ״האדיר״ הראשונים, שהינם מטוסי הקרב הטובים בעולם מהדור החמישי התקיימה בחודש כסלו והיוותה קפיצת מדרגה טכנולוגית עבור חיל האוויר. ״האדיר״ הינו נשק ורסטילי, מגן ותוקף, רב משימתי ורב זירתי.

 

בטבת:

ג' טבת - אתר צה״ל החדש מושק
צה"ל מציג את שער הכניסה הדיגיטלי - אתר מקיף הכולל שירותי פרט, חדשות, סיפורים והיסטוריה מכל הזרועות, האגפים והפיקודים בכל השנים ובעדכון יום-יומי.

ז' טבת - אלוף מוטי אלמוז מונה לראש אכ״א
אלוף מוטי אלמוז החליף את אלוף חגי טופולנסקי בתפקידו כראש אגף כוח האדם בצה״ל. הרמטכ״ל, רא״ל גדי איזנקוט אמר במעמד: ״"מוטי מקבל את האחריות והפיקוד על המשאב החשוב ביותר שלנו - על כוח האדם בצה"ל. אני משוכנע שהוא האיש המתאים במקום הנכון ובזמן הנכון לקבל מחגי היום את המקל ביד בוטחת, וימשיך את המרוץ של האחריות ושל החובה של כל אחד מאיתנו לתרום את המקסימום שהוא יכול כדי לעשות צבא טוב יותר".

בשבט:

ו' בשבט - מפקד חדש לפיקוד העורף: אלוף תמיר ידעי
אלוף תמיר ידעי מונה למפקד פיקוד העורף, והחליף את אלוף יואל סטריק אשר כיהן בתפקיד בשנתיים האחרונות ונכנס לתפקידו החדש כמפקד פיקוד הצפון.

ח' שבט - ציון 20 שנים לאסון המסוקים
צה״ל מציין שני עשורים לתאונת התנגשות המסוקים מעל עמק החולה, בו נפלו 73 חללים. במהלך התאונה, בשעה שבע בערב לערך, התנגשו המסוקים, וכל החיילים שהיו על המסוקים נהרגו, במה שהפך לאסון האווירי הכבד ביותר בתולדות צה״ל. בחודש שבט התקיים טקס ממלכתי לציון 20 שנים לתאונה בנוכחות הרמטכ״ל, נשיא המדינה, שר הבטחון, מפקד חיל האוויר, מפקדי צה״ל והמשפחות השכולות. כמו כן, צה״ל הציג אתר מיוחד לזכרם של הנופלים שסיכם את סיפור התאונה בכתובת: http://bit.ly/2l2Cm5U

 

באדר:

כ"א אדר - אלוף יואל סטריק - מפקד פיקוד הצפון החדש
אלוף יואל סטריק נכנס לתפקידו כמפקד פיקוד הצפון. הוא החליף בתפקיד את אלוף אביב כוכבי, שכיהן בתפקיד בשנתיים וחצי האחרונות וייכנס לתפקידו החדש כסגן ראש המטה הכללי.

בניסן:

ו' בניסן - מערכת קלע דוד הופכת מבצעית
מערכת קלע דוד, פרי פיתוח ישראלי ואמריקאי, נועדה ליירוט רקטות בטווח בינוני-ארוך, וייעודה הוא להשלים את הטווח האווירי שבין ״כיפת ברזל״ למערכת ״חץ״. המערכת, אשר מופעלת בידי גדוד 66 של מערך ההגנה האווירית, נכנסה למבצעיות בניסן ומופעלת בימים אלו למען שמירה על שמי ישראל.

כ"ח ניסן - הרמטכ״ל בראשות משלחת זיכרון בפולין
במסגרת המשלחת יבקר הרמטכ''ל ביקר באתרי זיכרון, ביניהם מחנות ההשמדה אושוויץ ובירקנאו. בסיורים שנערכו במחנות ההשמדה אושוויץ ובירקנאו הצטרפה אל המשלחת בראשות הרמטכ''ל, משלחת ''עדים במדים'' של צה''ל, בפיקודו של מפקד בסיס חצרים, תת-אלוף אבשלום עמוסי. למשלחות הצטרפו משפחות שכולות, נציגי נכי צה''ל וכן 'עד משלחת', מר מיקי גולדמן, ניצול שואה שישתף את הרמטכ''ל וחברי המשלחות בסיפור חייו.

 

באייר:

ט"ו אייר - מרוץ גולני יוצא לדרך
במרוץ, אשר נפרס על 830 קילומטרים, מהחרמון עד אילת, לקחו חלק כ- 1500 חיילים מהחטיבה החומה, לצד אזרחים שהצטרפו אליו בחלקיו השונים.

כמו כן, מונה אלוף מוני כץ למפקד מפקדת העומק והחליף בתפקידו את אלוף (מיל') טל רוסו, אשר כיהן בתפקיד זה במהלך השנתיים האחרונות, ופורש מצה"ל לאחר 39 שנות שירות.

בנוסף, אלוף אביב כוכבי מונה לסגן ראש המטה הכללי, והחליף בתפקידו את אלוף יאיר גולן, אשר כיהן בתפקיד במהלך שלוש השנים האחרונות ועתיד להתחיל בלימודים אקדמאיים.

 

בסיוון:

י"א סיוון - יובל למלחמת ששת הימים
צה״ל ומדינת ישראל ציינו 50 שנים למלחמת ששת הימים, בה נלחם צה״ל כנגד צבאות זרים וניצח את הלחימה עם הישגים רבים. המלחמה הייתה בין החשובות לעוצמתו וחשיבותו של צה״ל ומדינת ישראל, וכלל הכוחות הובאו לידי ביטוי בצורה חד משמעית. צה״ל הציג אתר אינטרנט ייעודי לציון היובל ללחימה, בו הוצגו שחזורים, קטעי וידאו וארכיון וכן כתבות שונות על השתנות צה״ל מאז בכתובת: http://bit.ly/2rGms71

כ"ו סיוון - הרמטכ״ל מציג לציבור מידע על התעצמות חיזבאללה
הרמטכ״ל, רא״ל גדי איזנקוט, נשא דברים בכנס הרצליה, והתייחס בין השאר להשתנות האיומים, לאתגרים הביטחוניים, לאסטרטגיה בזירות השונות ולאתגרי בניין הכוח במציאות שונה ומורכבת.

״ארגון חיזבאללה נתפס בעיני כאיום המרכזי במעגל הראשון שעוטף את ישראל", ציין רב אלוף איזנקוט. "יש לנו מודיעין טוב מאוד ואנחנו מכירים את הפריסה של ארגון חיזבאללה״. לדבריו, צריך להזכיר לממשלת לבנון מה גרמה הגעת אנשי אשף ללבנון. "צה״ל נמצא במוכנות גבוהה, יכולת מודיעינית טובה - אך יש לנו אינטרס שהשקט יישמר״, הוסיף. 

בתמוז:

א' תמוז - גדוד הגנת גבולות חדש - גדוד ״לביא הבקעה״
גדוד ״לביא הבקעה״ הינו גדוד חי״ר קל המשלב בתוכו לוחמים ולוחמות, הכפוף לחטיבת הבקעה והעמקים שבפיקוד המרכז. הגדוד עתיד להיות כוח גזרתי ייעודי אשר יהיה אמון על הביטחון השוטף בבקעת הירדן ועל ההגנה על גבולה המזרחי של מדינת ישראל. הקמת גדוד ״לביא הבקעה״ תעמיק את האחיזה המבצעית בגזרת הירדן לשמירה על ביטחון תושבי האזור והגנה על גבולות מדינת ישראל.

"נגן בחירוף נפש על ארצנו מולדתנו, מהווה חברת מופת המכילה את כלל הפסיפס הישראלי, נכבד את האדם באשר הוא ונעמוד בכל משימה שתוטל עלינו. תתברך האומה הישראלית בחייליה ומפקדיה. 'עם כלביא יקום'", אמר מפקד הגדוד, סגן אלוף ניר דופט.

ה' תמוז - מפקד חדש לאגף התכנון
אלוף אבולעפיה החליף בתפקידו את ראש אגף התכנון הקודם, אלוף עמיקם נורקין, אשר כיהן בתפקיד זה שנתיים, ונכנס לתפקידו החדש כמפקד חיל האוויר בחודש אוגוסט.

 

באב:

תרגיל הגיס המטכ״לי מתחיל
התרגיל הגדול ביותר של צה"ל ב-19 השנים האחרונות, ״אור הדגן״, יוצא לדרך ובמסגרתו לקחו חלק כוחות רבים: אוגדות בסדיר ובמילואים, כ-20 חטיבות (חי"ר, שריון, ארטילריה ומרחביות), גדודי איסוף, יחידות מיוחדות, יחידות לוגיסטיקה והנדסה, זרוע האוויר, זרוע הים, אגף המודיעין, פיקוד העורף ועוד.

הכוחות השונים תירגלו פעילות במצבי לחימה לא צפויים ומשתנים במתאר הלחימה הצפונית. "האויב מתפתח מאוד בעולם האש, הלמידה ובתפיסות הלחימה", אמר גורם בכיר, "על כן יש איום משמעותי יותר לצה"ל ובעיקר לעורף".

כ"ב אב - אלוף עמיקם נורקין מונה למפקד זרוע האוויר והחלל
מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, נכנס לתפקידו בסוף חודש אוגוסט וקיבל לידיו את הפיקוד על חיל-האוויר בטקס חגיגי שנערך בבסיס תל-נוף בראשות הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט. אלוף עמיקם נורקין החליף בתפקידו את אלוף אמיר אשל, אשר פרש מצה"ל לאחר 40 שנות שירות. הוא הפך למפקד חיל האוויר לאחר כשנתיים בהן שימש כראש אגף התכנון במטה הכללי והיה אמון על משימת התכנון האסטרטגי, בניין הכוח הצבאי, ארגון הצבא ומדיניות החוץ של צה"ל. אלוף עמיקם נורקין החל את דרכו בצה"ל בקורס-טיס מספר 113 בשנת 1985 אותו סיים כחניך מצטיין במגמת קרב והיה לטייס הצעיר ביותר בעולם. לאורך השנים התקדם אלוף נורקין בסולם התפקידים והדרגות, פיקד על טייסת "אבירי הזנב הכפול" המפעילה את מטוס ה"בז" (F-15) ובשנת 2004 פיקד על צוות הקמת טייסת ה"סופה" (F-16l)‏ הראשונה.

באלול:

א' אלול - מערכת ״כוכב״ הופכת מבצעית
מערך הכטמ״ם עלה מדרגה עם כניסת כלי הטיס המאויש מרחוק, ״הכוכב״ - הרמס 900, אשר הפך למבצעי והצטרף לשורת כלי הטיס של חיל האוויר.
ל״כוכב״ מעטפת ביצועים גדולה המאפשרת לצה״ל להגיע רחוק מאי פעם״

ט' אלול - הרמטכ״ל מחליט על הענקת דרגת אל״ם אישית לשי סימן טוב
ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, החליט להעניק דרגת אל״ם אישית לסא״ל שי סימן טוב, מפקד צוות במכללה לפיקוד טקטי, כסימן להערכה על פועלו ושיקומו. סא״ל שי סימן טוב, נשוי ואב לשניים, אשר נפצע אנושות מקריסת קורת מנהרה במהלך מערכת ״צוק איתן״, כאשר פיקד על גדוד ״ברק״ של חטיבת ״גולני״, חזר לשירות באוקטובר 2015 וכיום משרת בתפקיד מפקד צוות במכללה לפיקוד טקטי. סא״ל סימן טוב למד בפנימייה הצבאית בחיפה, והתגייס בשנת 1996 לגדוד ״ברק״ בחטיבת ״גולני״. במלחמת לבנון השנייה לחם כמפקד פלגה ביחידת ״אגוז״ ובמבצע ״עופרת יצוקה״ לחם כסגן מפקד גדוד ״גדעון״ בחטיבת גולני.

כ"ח אלול - גדוד כיפת ברזל חדש
גדוד נוסף של כיפת ברזל, שיאפשר לתת מענה טוב יותר במרחבי הצפון והדרום ולספק הגנה מכוונת זירתית בהיקף יותר גדול, נפתח. הגדוד מוסיף עוד נדבך בהגנה של מדינת ישראל מפני האיומים תלולי המסלול שסובבים אותנו מקרוב ומרחוק.