הצצה אל מאחורי הקלעים של הכשרת הפרקליטים הצבאיים

אחרי שבועות ארוכים של הכשרה, מגיעים קציני המשפט הבאים של צה"ל לישורת האחרונה לפני כניסתם לתפקיד מלא האחריות - משפט מבוים הנמשך שלושה ימים

18.09.17
מערכת את"צ

מאז שעלה על דוכן העדים, לירן משתדל לא להשיב על אף שאלה לעניין. הוא מתרץ ומתפתל, אך נראה שגם הוא כבר הבין: אוהד, התובע, לא מתכוון לוותר. עיני כל הנוכחים מופנות אל השניים. אוהד שומר על קור רוח, וממשיך לנהל את החקירה הנגדית על-פי השאלות שהכין מראש. הוא נחוש להוכיח כי לירן החביא את הנשק שלו מתחת למגורים בבסיס כדי לגנוב אותו. הוא הרי הודה במהלך החקירה במשטרה, לפני שחזר בו בטענה שאמר את הדברים רק כי לחצו עליו.

בשולחן ההגנה, הסנגורים דווקא נראים מרוצים מהדרך שבה לירן העיד עד כה. השופטים שומרים על ארשת רצינית וחמורת סבר, קשה לדעת מה הם חושבים.     

באולם 3 בבית הדין הצבאי ביפו התנהלו פרשיות רבות ומפורסמות, אך הפעם מדובר בתרגיל האחרון בקורס קציני משפטים (קמ"שים), ההשלמה החילית של הפרקליטות הצבאית.

בקורס, המתקיים מזה 32 שנים, משתתפים השנה 41 צוערים. בגיל 22 (למעט בודדים שהתגייסו בגיל מבוגר יותר), הם כבר אחרי התואר הראשון במשפטים, ורבים מהם הספיקו גם לסיים בה"ד 1.

מטרת הקורס להשלים את הלימודים באוניברסיטה, ולתת בידי הצוערים כלים מעשיים שייסיעו להם להצליח בתפקידים בהם יחלו בימים הקרובים. במהלכו, הצוערים למדו להכיר את צה"ל ואת תחומי העיסוק של הפרקליטות הצבאית, נפגשו עם מפקדים וסיירו בשטח.

אך גולת הכותרת של הקורס היא ללא ספק ההתנסויות המעשיות, בהן השתתפות בסדנת חקיקה בכנסת, סימולציה של משא-ומתן בין-לאומי, תרגול מתן ייעוץ משפטי למפקדים בשעת לחימה, וגם משפט מבוים, המתפרס על פני שלושה ימים, עד להחלטת השופטים.

"קורס קציני המשפטים הוא חוויה מעצבת וחשובה, המאפשרת לקצינים המגיעים מלימודי התואר הראשון לקבל תוך מספר שבועות הכשרה מעשית ברמה הגבוהה ביותר בתחום המשפטי, להכיר את הצבא ולהתעמק בתפקיד הפרקליטות הצבאית והייעוד שלה", אומר סא"ל רוברט נויפלד, מפקד ביה"ס למשפט צבאי.

"הוא מאפשר להם להתחיל את השירות ברגל ימין, אחרי שנתנו להם את סל הכלים להצלחה", הוא מוסיף, "אנו משקיעים בכך מחשבה ומשאבים רבים, מתוך הבנת חשיבותו של הקורס והשפעתו על הצלחתם של הקצינים שנים קדימה".

התובעת הצבאית הראשית, אל"ם שרון זגגי פנחס, והסנגור הצבאי הראשי, אל"ם רן כהן, עומדים בראש שניים מהרכבי השופטים במשפט המבוים. הם מצטרפים לדברים, וחולקים מחוויותיהם: "ודאי שאני זוכר את המשפט המבוים שלי", משתף אל"ם כהן, "אלה חוויות שזוכרים, המלוות אותך לאורך השירות. נחרטה בזיכרוני בעיקר הרצינות שבה התייחסנו לדבר. אני מתרשם שגם היום זה כך. ניכר שהסגל, החונכים והצוערים נרתמו לכך מכל הלב".  

"באופן אישי, אני נהנית מאוד לבוא לכאן מדי שנה ולקבל את פניו של הדור החדש של קציני היחידה", מספרת אל"ם זגגי פנחס. "כמפקדת, אני גאה בהכשרה שאנחנו נותנים לקצינים שלנו, ובמסורת שהתפתחה בעניין זה במשך עשרות שנים. זה תורם באופן משמעותי לפיתוח היכולות שלהם ולקליטתם ביחידה".

באחד האולמות, תפנית בעלילה: השופטים מזכים את לירן מכל אשמה. דור, מצוות הסנגורים, מספר לנו בדרך החוצה שהצדק נעשה. אנחנו תופסים אותו ואת רון, מצוות התביעה, לשיחה קצרה. ניכר שהם עייפים אך מרוצים, לאחר שלושה ימים אינטנסיביים. "היה מאתגר, לא נחשפתי לפני כן לעשייה כזאת", אומר דור ומוסיף: "הקורס היה מאד מגוון". רון מתאר את ההכנות הרבות למשפט, ומציין שהכי נהנה להתנסות בייעוץ משפטי בתחום המבצעי, באחד התרגילים הקודמים.

בימים הקרובים, לאחר שבועות שבהם התכוננו לכך, הם יתחילו בתפקידם הראשון. בפעם הבאה שייכנסו לאולם בית הדין, המשפט יהיה אמיתי לגמרי.