התוכנית החדשה לשיפור תנאי השירות בגדודים הלוחמים נחשפת

26.08.18
מערכת את"צ

בחודשים האחרונים פעלה בצה״ל ועדה מיוחדת שתכליתה סיוע לגדודים הלוחמים בצה״ל. מדובר בעשרות גדודים בכלל צה״ל ובכל הגזרות: מגדודי החי"ר, דרך חיל הים והאיסוף ועד לגדודי המעברים.

הוועדה מונתה ע״י סגן הרמטכ"ל, אלוף אביב כוכבי, ובראשה עמד ראש מטה פיקוד הצפון, תא"ל אשר בן לולו, בשיתוף מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, ראש אכ״א, אלוף מוטי אלמוז, ונציגיהם.

"המטרה הייתה בעיקר לבוא ולבחון כיצד ניתן לשפר את התנאים בגדודים על מנת שיצליחו במשימותיהם בצורה המיטבית, תוך התחשבות מירבית בלוחם בקצה", מסביר תא"ל בן לולו ומדגיש: "התוכנית השלמה מהווה שיפור משמעותי בתחום התשתיות לגדודים ותנאי השירות".

במסגרת עבודתה, הוועדה, בה לקחו חלק שמונה מח"טים מכהנים ונציגי אג״ת, ראיינה עשרות מ"פים ומג״דים בצה״ל, מיפתה את הפערים המשמעותיים וגיבשה מספר המלצות לחיזוק הקצה המבצעי. המלצות אלו תורגמו בהנחיית סגן הרמטכ"ל ואושרו בימים אלו ע״י הרמטכ״ל לתוכנית עבודה שתמומש בשנה הנוכחית ובשנה הבאה בכלל ביחידות השדה השונות.

״הגדודים הלוחמים הם בראש סדר העדיפויות של צה"ל, ולכן עלינו כל העת להמשיך לפעול לשינוי והתאמת המענה ללוחמים בהתאם לצורכיהם כדי להביא לאיתנות מבצעית", מוסיף רמ"ט פיקוד צפון.

בעקבות עבודת הוועדה הוחלט על שורת צעדים:

  • תקציב דינמי

לכל גדוד יוקצה תקציב בהיקף של עד 150 אלף ש״ח (בהתאם לגודל היחידה ואופי פעילותה), אשר ישמשו לצורכי הגדוד. כחלק מתקציב זה יונפק לכל מג״ד כרטיס אשראי שיוזן ב-40 אלף ש"ח מדי שנה.

מהלך זה משלים את ההנחיה על איסור תרומות על ידי יצירת עצמאות לגדודים, ומתן פתרון מהיר ויעיל למימוש כספים לצרכים המיידיים. כמו כן, כל מג"ד יקבל חודשי קבע בהם יוכל להשתמש, על מנת להחתים חיילים מצטיינים.

בנוסף יינתנו 30 ימי רכב שכור לשימוש הגדוד, כראות עיני המפקד, על מנת ליצור גמישות בגדוד. התקציב יועבר ישירות למג"ד ללא תחנות נוספות בדרך בכדי לייעל את התהליך.

  • החזרת הרס"פים בקבע לצה"ל

לפני מספר שנים הוחלט על קיצוץ רחב בתקני הרס"פים בקבע, אך מתוך הבנה שדמות איש הקבע תסייע מאוד לשירות החיילים, ולקבלת זכויותיהם תוך הקפדה על משמעת ושמירה על ציוד, הוחלט על החזרת התקנים הנ"ל.

  • משתחררים

החלטה נוספת בתחום הדאגה לחיילים, היא שיפור משמעותי של האופן בו חייל משתחרר. כל חייל לוחם יעבור סדנת משתחררים מוסדרת, עם תוכנית הסבות מקצועיות ללוחמים, מתוך הבנה כי בשוק העבודה לרוב תינתן העדפה לאנשי צבא ששירתו בתפקידים עם פן טכנולוגי ולא קרבי.

כדי לממש את התוכנית, כבר בתחילת 2019 יחל פיילוט של בתי הספר הטכנולוגיים בצה"ל, של 8200 ושל אגף התקשוב וההגנה בסייבר, להסבת לוחמים לכדי מגני סייבר. בהתאם להצלחת האירוע, התכנית תורחב ותותאם לאוכלוסיות הלוחמים השונות.

  • שיפור תנאי החיילים בשטח 

    נבנתה ערכה מיוחדת של בידורית, הכוללת טלוויזיה מוחשכת עם ממיר של עידן ואקסבוקס.  בכדי לאפשר את הקמת העמדה בשטח, יוקצה גנרטור שיספק חשמל לערכות טעינה וכן יאפשר הטענת טלפונים. בנוסף לכך, תינתן ערכת כושר ניידת, כך שלכל פלוגה יהיה סט של משקולות, רצועות ועוד מכשירים איתם יוכלו להתאמן גם בתנאי שטח.
  • פרויקט של זרוע היבשה לקידום ותעדוף אוכלוסיית המ"פים בצה"ל

מתוך הבנת הקשיים בהם אוכלוסיית המ״פים נתקלת בחיי היומיום, יעשה קידום ע"י יצירת "מועדון מ"פים". קבוצה שתכלול חניכה מקצועית ואישית במגוון תחומים. בנוסף לכך, יהיו גם הטבות ומסלולי שירות ייעודיים, תמריצים כספיים, ואף טיולים בחו"ל למ"פים מצטיינים.

  • תו תקן למוצבים בהם שוהים לוחמים

תו תקן זה יהיה מטכ"לי ומחמיר, כך שלא תתאפשר שהיית לוחמים במוצב שיימצא מתחת לרף שהוגדר לו. הדגש ניתן על תנאים בסיסיים כמו לינה ומזגנים. כמו כן, צה"ל ייצא בתוכנית רחבה להמשך שיפור תשתיות של מחנות האימונים והמוצבים בהובלת אט"ל.

  • הגורם הרפואי

נושא הרפואה הוא אחד הנושאים המשמעותיים לגדודים, ואחת הסוגיות המרכזיות שעלו היא זמינות הרופאים. הוחלט לממש שתי רפורמות, הראשונה היא צמצום זמן הפעילות בגזרות המבצעיות שלא קשורה לתפקידם כרופאים, והשנייה היא לבחון בתהליך הדרגתי תוספת רכב נוסף למחלקת התאג"ד, כדי לאפשר לרופא הגדודי לתת מענה רפואי זמין יותר גם למוצבים מרוחקים.

הנגשת זכויות

אחד מהנושאים שעלו בוועדה הוא העדר פלטפורמות ידידותיות המנגישות את זכויות הלוחמים, ועל כן התקבלה החלטה ליצור אפליקציה ייעודית בה המפקדים והלוחמים יוכלו באופן קבוע ללמוד על זכויותיהם. בנוסף, לאורך השנים זיהתה הועדה שהיו קיצוצים בגדודים בתחום המשאבים והתקנים. ההמלצה היא להתייחס לגדודים כמן "שמורת טבע". כל קיצוץ בתקן או פגיעה במשאבים של גדוד, יחוייב באישור רמטכ"ל וסגנו.

״זרוע היבשה ופיקוד הצפון הובילו עבודת מטה רחבה שגיבשה תוכנית משולבת המושתת על מספר עקרונות פעולה, שמביאים לידי ביטוי תרבות ארגונית, חיזוק עצמאות המפקד, העצמה ושיפור התשתיות. אנו רואים חשיבות עליונה בהמשכיות העבודה לשימור ופיתוח המפקדים בצה״ל", אומר תא"ל בן לולו.

"המטה הכללי והזרועות", הוא מסכם, "ימשיכו לקיים בקרה למימוש התוכנית ובחינת הצרכים והמענה לאתגרים המשתנים. על פי הצורך, יתווספו יחידות נוספות לתכנית והמענה יורחב ויותאם".