5 דברים שחייבים לדעת לפני שמציעים מילה חדשה ל"אפטר"

יותר מ-3,000 הצעות ל'אפטר' כבר הגיעו אלינו, ואנחנו ממשיכים בחיפושים. אבל איך תדעו אם יש סיכוי שנאמץ את הרעיון שלכם? הצלחנו לחלץ מעורכת הלשון של צה"ל כמה סודות שחייבים להכיר לפני שמציעים מילה של פעם ב-70 שנה

06.08.18
עומר אלמוזנינו, מערכת את"צ

שבוע חלף מאז ההכרזה על חיפוש מילה חדשה בעברית במקום "אפטר", וההצעות שלכם לא מפסיקות לזרום. "עד עכשיו קיבלנו כ-3,000 תגובות והצעות, שזה מספר מכובד במיוחד ביחס לזמן המועט שעבר מאז שה'מבצע' התחיל", מספרת רעות גרוס, ראש תחום העריכה והמינוח במחלקת תו"ל. 

המעורבות, כך מציינת לחיוב גרוס, גבוהה ומרשימה במיוחד: "יש כאלו שהציעו יותר מאפשרות אחת - אפילו שמונה או תשע. אומנם יש גם הצעות שחוזרות על עצמן, אבל הגולשים ממש יצירתיים ומפתיעים" .

ואיך תדעו שההצעה ששלחתם עומדת בכלל בתנאים, ותצלח את הסינון המקדים לפני הוועדה המכריעה? ביקשנו מרעות לתת לנו כמה טיפים שכדאי לאמץ לפני שלוחצים "שלח". 

1. המילה צריכה להיות מילה בעברית, בעלת שורש עברי. אפשר להוסיף סיומת, או להציב את השורש במשקל מתאים בעברית.

2. המילה לא יכולה להיות בסלנג. המטרה היא ליצור מילה חדשה בעברית תקינה, ולא למצוא חלופה בעזרת מילת סלנג נוספת.

3. מילה "שקופה", לא בראשי תיבות. בצה"ל, כבר יש מספיק ראשי תיבות, והן מתכון לחוסר בהירות. המילה החדשה צריכה להיות עם משמעות שתובן מיד.

4. מילה שאינה משמשת כבר למשמעות אחרת. אין כוונה ליצור כפילויות בעברית, המילה שתיבחר תהיה חדשה, עם שימוש ייחודי רק ל'אפטר'.

5. אל תשכחו לנמק! למה בחרתם דווקא במילה הזאת, ולא באחרות? הסבר מפורט היטב - יכול לגמרי לשכנע.