המתעדות המבצעיות הראשונות בצה"ל

לשרת כלוחמת שהיא גם צלמת וגם עורכת יכול להישמע כמו חלום, אבל בשבוע הקרוב שמונה בנות עומדות להתגייס לראשונה לתפקיד התיעוד המבצעי, ולקבל הזדמנות לספר את הסיפור של צה"ל דרך עדשת המצלמה ודרך הרגליים. זה מה שצפוי למתעדות החדשות 

20.11.18
עמית מלמד, מערכת את"צ

לעבודת המתעדים המבצעיים סביר להניח שאתם נחשפים כמעט כל יום דרך תמונות וסרטונים בטלוויזיה, באתרי האינטרנט, בעיתונים וברשתות החברתיות. הם לוחמים לכל דבר ועניין, יוצאים לפעילויות ומשתתפים בתרגילים, אך מטרתם מיוחדת במינה - תיעוד ועריכת ויזואליה לשם פרסום בכלי התקשורת השונים. כעת, מצטרפות אליהן גם בנות - המתעדות המבצעיות הראשונות של צה"ל.

הבוקר הן הגיעו ללשכות הגיוס, שם החל שירותן הצבאי המעניין, אך הדרך לשם לא הייתה קלה. "כדי להיות מתעדת מבצעית צריך לעבור קודם כל גיבוש לוחמות, במהלכו נשאלו הבנות האם הן מתעניינות בצילום", מספר סגן רפאל עמר, מפקד פלגת התיעוד והצילום, "אלו שהביעו עניין הגיעו ליום מיונים מיוחד, בו הן עברו מבחנים עיוניים בתחום ושיחה אישית".

המתעדים המבצעיים בפעולה

בלשכת הגיוס יפגוש אותן נציג של הפלגה, ומשם, יחד עם בנות נוספות המתגייסות לקרבי, הן ימשיכו לבסיס סיירים, לשבועיים של מכינה בה יקבלו טעימה מתפקיד הלוחמת. למסלול ההכשרה הקרבית שיתחיל בתום המכינה, יצטרפו גם הבנים שמתגייסים לתפקיד. 

באותה פלוגה תחת כיתות נפרדות, הם יעברו ארבעה חודשי הכשרה קרבית של חי"ר גבולות, חידוש משמעותי בפני עצמו, כיוון שעד עכשיו הוכשרו המתעדים עם לוחמי האיסוף הקרבי. "השינוי מאפשר את העלאת רמת הרובאי ל-06 והקניית הכשרה מעמיקה יותר", מסביר סגן עמר, "זו גם הפעם הראשונה שכבר מההתחלה יגיע מתעד מהפלגה לפקד על המתעדים והמתעדות, כך שיישמר הרצף הפיקודי להמשך, וההכשרה תהיה מקצועית יותר".

לאחר מכן, בחודשיים של "הכשרת מתעדים", הם יקבלו את כל הידע המקצועי שהם זקוקים לו בתפקיד - הם ילמדו על צילום תמונות סטילס ווידאו, צילום מבצעי בתנאי לחץ, עריכה ושידור לאחור, כלומר העברת החומרים ליעדם. בחודשיים הבאים, יגיעו למגמת תיעוד בקורס מקצועות הדוברות, יחד עם מש"קים נוספים במערך דובר צה"ל.

תמונות שצילמו המתעדים המבצעיים

"בתום ההכשרות הם ייצאו לאימון פלגה, בו הם יכירו את המתעדים הוותיקים, יעברו מטווחים, אימוני לש"ב, כושר וצילום, ויביאו לידי ביטוי את כל מה שלמדו במהלך כל ההכשרה", מגלה סגן עמר.

השיבוץ ליעדם בסדיר יגיע מיד אחר כך: "הפלגה מורכבת מארבעה צוותים - הצוות המטכ"לי, ושלושה צוותים של לוחמים אליהם יוכלו להגיע המתעדים והמתעדות - צוות דרום, צוות מרכז או צוות צפון".

אז למה רק עכשיו מצטרפות הבנות לתפקיד? "אנחנו עובדים זמן רב על הסדרת ההכשרה הזו, ועכשיו התהליך הסתיים", משתף סגן עמר, "אני בטוח שהמתעדות החדשות יבצעו את התפקיד באופן מיטבי כמו כל אחד אחר בפלגה".

לסגן עמר חשוב לתת טיפ למתעדות החדשות: "תשאפו לדעת כמה שיותר, אל תפחדו לשאול, תלמדו מכל יום, תשמרו על ראש פתוח ותחתרו למצוינות - כי זה תמיד משתלם".

"המתעדות והמתעדים צריכים להיות יצירתיים ומקצועיים, יוצרים ויוזמים, עם הרבה תשוקה לצילום", הוא מסכם, "אתגרים חדשים עומדים בפניהם, וערכים של משימתיות, רעות, מקצועיות ואחריות, הם אלו שיעזרו להם להתגבר עליהם. בסופו של דבר נפלה בחלקם זכות גדולה להשפיע על עיצוב המציאות המשתנה".