חגיגות ה-70 לצה"ל

צבא ההגנה לישראל ציין 70 שנים להקמתו בעצרת חגיגית. היכנסו לצפייה באירוע המיוחד 

07.05.18
מאיה גרטמן, כרמל ליבמן ועמית מלמד, מערכת את"צ

הערב התקיימה עצרת לציון 70 שנה להקמת צה"ל באתר "יד לשריון", לטרון. הטקס נערך במעמד נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין, ראש הממשלה, מר בנימין (ביבי) נתניהו, שר הביטחון, מר אביגדור ליברמן, ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, חברי פורום המטה הכללי ובהשתתפות קצינים וחיילים מכלל חילות צה"ל.  

 

אל האירוע הגיעו פורום מטכ״ל לדורותיו, לוחמי דור תש״ח, מקבלי צל״ש רמטכ״ל והעיטורים מאז הקמת הצבא, מפקדי חטיבות לדורותיהם ומשרתי מילואים מדרגת מ״פ ומעלה כיום, כמחווה והוקרה למורשתם. 

"ב-ה' באייר תש"ח כתב דוד בן-גוריון ביומנו: 'בארבע אחר הצהריים הוכרזה העצמאות היהודית והוקמה המדינה- גורלה בידי כוחות הביטחון'", פתח בדבריו ראש המטה הכללי, גדי איזנקוט והוסיף: "במילים אלו, הפקיד ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל את הערבות לביטחון המדינה בידי צה"ל - צבא ההגנה לישראל. שבעה עשורים לאחר מכן, כאן, בלטרון למודת הקרבות עוד מימי התנ"ך, אנו ניצבים כולנו יחד".

"העשייה הנזקפת לזכות כל אחד מהיושבים כאן - מספרת את סיפורו של צבא ההגנה לישראל. צבא אשר צומח מתוך העם, שמותיר את עקבותיו לכל אורכה ורוחבה של הארץ הזו, ומבטיח את קיומה מיום היווסדה ועד עצם היום הזה", אמר הרמטכ"ל. "זהו צבא אשר מרכין את ראשו לנוכח האובדן ונושא את מבטו בגאווה למראה הישגיו; צבא ערכי הנושא עמו את זיכרון העבר, ומחויב לעתיד של ביטחון ושל שקט. צבא שבכל דור ודור ידע מציאות מורכבת- לא עצר ולא נח על חרבו".

ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט ורס"ר חטיבת הנח"ל המיתולוגי, רב-נגד אהוד בנאי

"חיילים ומפקדים, על כולנו מוטלת האחריות - להיערך לאתגרים שבגבולותינו ומעבר להם", המשיך איזנקוט. "הנפיצות והמורכבות בזירות השונות, מאמצי ההתעצמות של אויבינו וניסיונותיה של איראן להעמיק את אחיזתה סמוך לגבולותינו - כל אלה מחייבים אותנו ליוזמה ונחישות ולחזק את ההיערכות ואת המוכנות לכל תרחיש".

"צה"ל ימשיך לפעול באחריות, בשיקול דעת ומתוך מחויבותנו להבטחת ביטחונה של מדינת ישראל", הצהיר הרמטכ"ל. "אתגרים רבים ניצבים לפתחינו - אך אני יודע כי נוכל להם בעיקר בזכות האנשים, הרוח, הטכנולוגיה והיצירתיות".

"בזכותכם ובזכות פקודיכם - עוצמתו של צה"ל תעמוד לצדנו", סיכם, "רעיי בני כל הדורות, מפקדים ולוחמים, אני מודה לכם על המחויבות והתרומה ומשוכנע שנעמוד מול כל אתגר. היו ברוכים - אני מצדיע לכל אחד ואחת מכם". 

"דור מחליף דור אבל המנגינה לעולם נשארת", הצהיר נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין. "בזכות צבא ההגנה לישראל אנחנו יכולים לישון בשקט. בזכות צה"ל אנחנו מנהלים חיי שגרה. בזכות צה"ל, חייליו ומפקדיו, אנו עומדים כאן היום, ומציינים שבעים שנה למדינת ישראל. הצבא שהיה אז קטן וצנוע באמצעים ובכוחות, הפך לאגרוף של ברזל. צבא מתקדם, עצמתי ומתוחכם. עשיר באמצעים ובטכנולוגיה. ערוך ומוכן לכול תרחיש".

"הצבא השתנה ללא היכר. גם החברה הישראלית השתנתה מאז ללא היכר", הוסיף, "אבל, דבר אחד לא השתנה – הרוח. זוהי אותה הרוח בתש"ח ובתשע"ח. רוח ערכי צה"ל: דבקות במשימה, מקצועיות, דוגמא אישית, אחוות לוחמים, קדושת החיים, טוהר הנשק, וכבוד האדם. הרוח שמנצחת מלחמות, מכריעה טרור, וגודעת במהירות, כל ניסיון להלך אימים על מדינת ישראל. הרוח הזו, היא שעמדה לנו, במאבק הצודק על זכותנו לבית לאומי בטוח ואיתן. היא שעמדה לנו בבנייתה של חברה איתנה. היא שעומדת לנו גם היום, כנגד כל הקמים עלינו לכלותינו".

"המשימה שלנו לא הסתיימה בה' באייר תש"ח, שם היא רק התחילה", טען הנשיא. "גם היום, ברגעים אלה ממש חיילי צה"ל וכוחות הביטחון עומדים דרוכים בכוננות מרבית, בפאתי עזה, בגבול הצפון, ביבשה, באוויר ובים. עמדנו ואנו עומדים בפני ניסיונות איראניים ישירים לפגוע במדינת ישראל. מי שינסה להכות אותנו בכוח, יוכרע בכוח. נמשיך ונילחם איתנים ונחושים בכל רגע בו תקרב אלינו מלחמה. ובאותה עוצמה ואותה נחישות נמשיך לחתור לשקט, לשלום ולביטחון".

"ביום הזה איננו שוכחים את בני המשפחות השכולות", אמר הנשיא ריבלין. "את הלוחמים והלוחמות שלא שבו משדה הקרב. את פצועי הגוף ופצועי הנפש, ואת הנעדרים והחללים אשר מקום קבורתם לא נודע. מחויבותנו אליהם בעינה עומדת. חיילי ומפקדי צה"ל, בשם העם בישראל אני רוצה להצדיע לכם. חג שבעים שמח!"  
 
"לצערנו מעת לעת אנחנו נדרשים לשלם מחיר, הן בחזית והן בעורף", אמר ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו. "הקמת המדינה לא הביאה להפסקת הרצון לתקוף אותנו. מה שהיא כן הביאה עמה, זאת היכולת להשיב מלחמה שערה נגד אויבינו. מי שיפגע בנו, אנו נפגע בו. יידעו אויבים המאיימים עלינו בהשמדה, שהם ייתקלו בקיר ברזל הם לא יוכלו לנו והם שמים עצמם בסכנה גדולה".

"בניגוד לאויבינו, את המאבק שלנו אנחנו מנהלים תוך שמירה על טוהר הנשק, ותוך ניסיון מתמיד למנוע ככל האפשר פגיעה בחפים מפשע", סיפר ראש הממשלה. "אין צבא מוסרי יותר מצבא ההגנה לישראל. אגרוף הפלדה שלנו קפוץ ודרוך, אבל לפני הכל הוא תלוי ברוח. רוח העשויה ללא חת, של המשרתים והמשרתות בצה"ל. בכל יחידה, בכל תפקיד".

"כולם – בָּעֵת שלובשים מדים – עַם אחד, שנלחם על חייו, על ביתו, על עתידו", אמר שר הביטחון, מר אביגדור ליברמן. "האויבים שסביבנו שינו במרוצת השנים את שמותיהם ואת פניהם, אבל המזרח התיכון עדיין סוער, ואנחנו ממשיכים לשמור על העליונות האיכותית וְהָעֶרְכִּית שלנו – זוֹ  שמלווה אותנו כבר שבעים שנה. אנחנו יכולים להביט לאחור בהרבה גאווה, ואל המחר – בהרבה ביטחון".