70 שנה אחרי - פורום מטכ"ל משחזר את שבועת צה"ל הראשונה

70 שנה אחרי, חברי פורום המטה הכללי התכנסו בבית הספר "בן גוריון" ברמת גן, בו ישבו משרדי המטה הכללי ב-1948, וציינו את אירוע ההשבעה הראשון וההיסטורי לצה"ל בחתימה מחודשת ובטקס חגיגי. הרמטכ"ל: "עלינו להנחיל בחיילינו את הרוח העומדת מאחורי השבועה - לשמש מופת למסירות ולרעות, וללמד אותם הלכה למעשה רוח צה"ל מהי". צפו בתיעוד מטקס ההשבעה הראשון

04.06.18
מערכת את"צ

ב-27 ביוני 1948, כ' בסיוון תש"ח, השביע דוד בן גוריון, ראש הממשלה ושר הביטחון, את ראשי האגפים במטה הכללי והמפקדים הראשיים בצבא ההגנה לישראל. השבועה התקיימה ב״גבעה״ ברמת גן, בה ישב המטה הכללי הראשון. היום, 70 שנה אחרי, ציינו חברי פורום המטה הכללי את מעמד השבועה של המטה הכללי הראשון, באותה הגבעה שכעת שוכן בה בית הספר "בן גוריון".

במהלך היום, התארחו חברי הפורום בבית הספר, בו ישבו משרדי המטה הכללי הראשון, למדו את סיפור המורשת של המקום, העמיקו במשמעותו של מעמד השבועה ושורשיו, ובערב, במסכת טקסית, חידשו את חתימתם עם השבועה. כמו כן, חברי פורום המטכ"ל צולמו במקום ההיסטורי בו הצטלם פורום המטכ״ל הראשון לאחר השבעתו.

"שבעה עשורים חלפו מאז התכנסו חברי הפיקוד העליון במקום שבו אנו נמצאים כעת ונשבעו לראשונה שבועת אמונים לצבא ההגנה לישראל", אמר הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט בטקס. "אותן מילות השבועה נישאו ביום שלאחר מכן על ידי כל חייל וחיילת. על אותו הנוסח חתמנו אנו לפני רגעים ספורים, כאות למחויבות ארוכת השנים וחסרת הפשרות של צה״ל למדינתו. מחויבות העומדת עד היום בבסיסו של צה״ל כצבא עם ממלכתי. מאז השבעת צה״ל בכ"א בסיוון תש״ח, חוזרת השבועה ומהדהדת בבסיסי צה״ל השונים, באנדרטאות וברחבת הכותל המערבי. היא נאמרת בקולות מגוונים אך נשמעת כקריאה אחידה, המחייבת כל אחד מחיילינו לפעול באומץ לב ובמסירות, בדבקות במטרה ומתוך הכרה בחשיבות משימת ההגנה.

"בשם משימה זו", המשיך הרמטכ"ל, "ניצבים חיילי צה״ל ומפקדיו בנחישות מול אתגרי התקופה הנוכחית – פועלים למיגור ניסיונות הירי לעבר אזור הדרום והתקפות הטרור בחסות הפרות הסדר האלימות ומסכלים מאמצים לפגוע בתשתיות הביטחון ולאיים על ריבונות מדינת ישראל. במהלכה של שנת השבעים למדינתנו ולצה״ל אנו שבים פעם אחר פעם להביט בעברנו ולעיין בדבריהם של מפקדיו הבכירים של צה״ל בתקופת הקמתו"

הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, וראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר, בלשכת ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר דוד בן גוריון ז"ל

"חברי פורום הרמטכ״ל הראשון", המשיך רא"ל איזנקוט, "שבני משפחותיהם נמצאים איתנו כאן היום. עלינו להנחיל בחיילנו את הרוח העומדת מאחורי השבועה. עלינו להעביר לדור העתיד את סיפורי המורשת, לשמש מופת למסירות ולרעות וללמד אותם הלכה למעשה רוח צה"ל מהי. למען ביטחון המדינה, אזרחיה ותושביה – נוסיף להעניק למדינת ישראל ביטחון והגנה ולאפשר תקופות שקט ארוכות ככל שניתן כדי שהמדינה תמשיך לשגשג, להתפתח ולהתעצם".

"אני רוצה להודות על המבצע הנהדר הזה, המרגש הזה", אמרה איתנה פדן, בתו של רא"ל יעקב דורי ז"ל. "ב-1939 הוא כתב בעלון הפלמ"ח על התפקיד החינוכי של המפקד. המפקד בכל דרגה הוא מנהיג, מפקד ומחנך. דהיינו עליו להיות מוכן לנהוג את חייליו בקרב ולכן להצטיין באומנות הלחימה אבל יחד עם זאת כל מפקד בכל הדרגות חייב לגלם באופן מוחשי את הרעיון המרכזי שלמענו נקראים אנשים להקריב את חייהם. ב-1949 לאחר כל הניצחונות למיניהם הוא אמר שוב, 'מה זה מפקד טוב?', עליו להגשים בחייו היומיומיים את הערכים שכל אדם בכל חברה מטבע להגשימם והם ערכי היושר והצדק, בכל הופעתו עליו לשמש מופת לאנשיו ולערכים האלה בנוסף על היותו בעל ידיעות מבוססות ומצוינות במקצועו".